مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان تأکید کرد:

لزوم تخصیص اعتبارات برای احداث کتابخانه مرکزی شفت | توسعه کشور در گرو حمایت از حوزه کتابخوانی است

کرمی با بیان اینکه توسعه کشور در گرو حمایت از حوزه کتابخوانی است، خواستار تخصیص اعتبارات کافی برای آغاز عملیات احداث کتابخانه مرکزی شهر شفت در محل اهدایی از سوی شهرداری شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان شفت به ریاست ابراهیم طاهری، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان شفت و با حضور پریسا کرمی، مدیرک کتابخانه‌های عمومی استان گیلان؛ زینب عزیزپور، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شفت، روسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، شهرداران، اعضای شوراهای اسلامی، مسئولین دستگاه‌های فرهنگی، اعضای انجمن، مسئولین کتابخانه‌های عمومی و اصحاب رسانه در فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان در این جلسه که به منظور پیگیری مصوبات جلسه پیشین این انجمن و نیز رفع مشکلات کتابخانه‌های عمومی شهرستان شفت برگزار شد با بیان اینکه افراد علاقمند به بحث فرهنگی و نماد فرهنگی به‌عنوان اتاق فکر در انجمن کتابخانه‌ها فعالیت می‌کنند گفت: با فعالیت این انجمن‌ها می‌توانیم شاهد اتفاقات خوب فرهنگی در سطح کتابخانه‌ها و استان باشیم.

پریسا کرمی با تقدیر از رویکرد جدید شورای شهر شهرستان شفت و شهردار این شهر در حمایت از کتابخانه‌ها ابراز امیدواری کرد؛ با این حمایت‌ها، شاهد رقابت خوب فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی باشیم.

وی با بیان اینکه توسعه کشور در گرو حمایت از حوزه کتابخوانی است، اظهار داشت: میزان توسعه و پیشرفت هر جامعه‌ای با میزان توانمندی و سرمایه‌گذاری در حوزه کتاب و کتابخوانی سنجیده می‌شود.

کرمی با تاکید بر افزایش فضاهای کتابخوانی برای دوستداران کتاب خواستار تخصیص اعتبارات کافی برای آغاز عملیات احداث کتابخانه مرکزی شهر شفت در محل اهدایی از سوی شهرداری شد.

طاهری: ضرورت رفع آسیب‌های اجتماعی با توسعه فرهنگ کتابخوانی

فرماندار شهرستان شفت نیز در ادامه این جلسه با تاکید بر لزوم رفع آسیب‌های اجتماعی با توسعه فرهنگ کتابخوانی گفت: اگر کتابخانه‌های ما فعال و انباشت افکار را داشته باشیم توسعه فرهنگی نیز صورت می‌گیرد.

ابراهیم طاهری با بیان اینکه روش زندگی انسان بر اساس بینش الهی با نزول قرآن شکل می‌گیرد گفت: این کتاب الهی حاوی داستان‌ها، اندرزها، نصایح و تجارب برای بهره‌گیری انسان جهت رسیدن به کمال الهی است.

فرماندار شفت با بیان اینکه کتاب برش و بیانی از تفکرات است افزود: انتخاب کتاب و تفکرات منتج به آن امری بسیار مهم است که باید بدان توجه ویژه داشت.

وی با اشاره به لزوم توسعه شهرستان شفت در سه محور توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی گفت: در گام اول باید نیازهای اجتماعی شهر را بشناسیم چراکه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از همین نیازها ناشی می‌شود.

طاهری با تاکید بر لزوم رفع آسیب‌های اجتماعی با توسعه فرهنگ کتابخوانی اذعان کرد: ویترین فرهنگی شهرستان همین کتابخانه‌ها و اعضای فعال انجمن‌های کتابخوانی هستند و اگر قرار است شاهد اتفاقی در حوزه فرهنگ و پیوست‌های علمی باشیم، به همت همین افراد است.

وی خواستار ترمیم حقوق تضییع شده شهرستان شفت از حیث فضا و مکان شد و بیان کرد: همه دغدغه‌مند برای توسعه شهرستان هستیم، چراکه شهرستان شفت به لحاظ کم برخورداری‌ها دچار مشکلات و کم‌رمقی از نادارایی‌هاست.

فرماندار شفت با بیان اینکه از حیث جانمایی و فضایی یک چهارم نرم استانی هستیم اذعان کرد: به‌لحاظ تعداد و برخورداری از کتاب به ازای هر یک و نیم نفر، یک کتاب داریم که می‌طلبد آن را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اهمیت کتاب در توسعه و پیشرفت جوامع و بیان اینکه پیچ مهره‌های صنعت در کتابخانه‌ها ساخته شده و در کارخانه‌ها مونتاژ می‌شود تصریح کرد: بزرگراه توسعه اقتصادی و صنعتی یک کشور از کتابخانه رد می‌شود، اگر کتابخانه‌های ما فعال و انباشت افکار را داشته باشیم توسعه فرهنگی نیز صورت می‌گیرد.

طاهری با تاکید بر اینکه باید پیوست عمیق و دقیق با کتابخانه‌ها داشته باشیم اذعان کرد: شرایط کنونی دنیا و کشور، ما را از فضای کتابخانه‌ای دور و به سمت فضای مجازی هدایت کرده است. هرچند انباشت اطلاعات است اما این اطلاعات دقیق نیست و نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد.

وی بابیان اینکه باید برای زلزله‌های فرهنگی مقاوم‌سازی صورت گیرد و متاسفانه زلزله‌های اعتقادی و فرهنگی را نادیده گرفتیم تصریح کرد: مدیریت و زلزله نگارهای فرهنگی و اعتقادی هر شهرستان در کتابخانه هاست. اگر در کتابخانه، کتابخوان نباشد و افراد با کتاب محشور نباشند، مرگ فرهنگی شروع شده است.

عزیزپور: کتابخانه‌های عمومی شهرستان شفت پاتوق فرهنگی هستند

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان شفت نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های عمومی این شهرستان و با قدردانی از اقدامات ارزشمند شهرداران و اعضای شوراهای اسلامی شهر‌های شفت و احمدسرکوراب در اختصاص سهم نیم درصدی کتابخانه‌ها از درآمدهای خود و نیز اختصاص زمین مناسب برای احداث کتابخانه مستقل شهر شفت با بیان اینکه در شهر شفت دو کتابخانه شهری وجود دارد از وجود مشکلات فراوان بواسطه دسترس ناپذیر بودن مکان کتابخانه فعلی برای اعضا و دوستداران کتاب و کتابخوانی سخن گفت.

زینب عزیزپور با بیان اینکه کتابخانه مادر و کودک شفت که در سال‌های گذشته و با همکاری دو مجموعه کتابخانه‌های عمومی و سازمان نوسازی و تجهیز مدارس استان ایجاد و در مدرسه فاطمیه شفت فعالیت می‌کند افزود: در احمدسرگوراب هم یک کتابخانه شهری استاندارد وجود دارد که پتانسیل خوبی برای این بخش است.

وی با اشاره به فراگیری بیماری کرونا و اجرای طرح‌های متعدد برای بهره‌مندی کتابخوانان از منابع کتابخانه‌ای اذعان کرد: در حال حاضر تمامی برنامه‌های فرهنگی، نشست‌های کتاب خوان و کارگاه‌های آموزشی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کتابخانه‌های این شهرستان در حال اجراست.

عزیزپور با اشاره به جزء خوانی قرآن کریم در کتابخانه‌های عمومی شفت همزمان با ماه رمضان تصریح کرد: اجرای برنامه‌های متعدد فرهنگی و دینی کتابخانه‌های شفت را به پاتوق فرهنگی تبدیل کرده است.

گفتنی است شهرستان شفت هم اکنون دارای ۴ باب کتابخانه عمومی در شهرهای شفت و احمدسرگوراب و روستای کلاشم می‌باشد.

Share