استاندار گیلان عنوان کرد

چای لاهیجان، چادرشب بافی قاسم آباد و ماسوله؛ حلقه های گردشگری گیلان هستند

ستاندار گیلان، با اشاره به ثبت جهانی چای لاهیجان، چادرشب بافی قاسم آباد و شهر ماسوله، اضافه کرد: به دنبال اتصال این حلقه ها هستیم تا گردشگری استان را فعال کنیم و درآمد مردم افزایش پیدا کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اسدالله عباسی امروز (جمعه) در همایش سراسری روز ملی روستا و عشایر که با ارتباط تصویری و سخنرانی رئیس جمهوری و افتتاح نمایشگاه توانمندی روستائیان گیلان در روستای جهانی قاسم آباد سفلی از توابع بخش چابکسر شهرستان رودسرهمراه بود؛ با بیان اینکه همانگوه که آیت الله دکتر رئیسی در سخنرانی خود اشاره کرد؛ دولت در تلاش است  تا با اجرای برنامه‌های صحیح، زمینه اشتغال زایی و جلوگیری از مهاجرت به شهرها در سطح روستاها را بیش از پیش فراهم کند، تاکید کرد: باید از مزیت های گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی گیلان در کنار ظرفیت های صنعتی و اقتصادی به صورت بهینه  استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه به برکت انقلاب اسلامی روستا و روستایی دارای جایگاه و ارزش شده است، اظهار کرد: یکی از افتخارات من این است که یک روستایی هستم.

نماینده عالی دولت در گیلان به مردم روستای قاسم آباد را مردمانی سختکوش و دارای فرهنگ و آداب و رسوم شاخص معرفی و بیان کرد: ظرفیت صنایع‌دستی در کنار چشم‌اندازهای طبیعی و گردشگری قاسم‌آباد به‌عنوان بستر مناسب ایجاد اشتغال جوانان روستایی این منطقه شمرده می شود.

دکتر عباسی افزود: توسعه گردشگری و توجه به ظرفیت‌های بومی روستاها می‌تواند به اشتغال پایدار روستاها کمک بسزایی کند.

وی اشتغال پایدار روستایی را امری ضروری دانست و گفت: توجه به ظرفیت‌های روستایی استان گیلان که به معاش مردمان این دیار وابسته بوده؛ مانند دامداری، کشاورزی، باغات چای و مرکبات، صنایع‌دستی و اقتصاد دریا می‌تواند در توسعه استان تأثیرگذار باشد.

وی چادرشب بافی و نمدبافی قاسم آباد را دارای ظرفیت های ملی و جهانی دانست و افزود: مردم این منطقه در گذشته به دامداری اشتغال داشتند و لذا مواد اولیه بافندگی به راحتی در دسترس بوده است، در کنار آن، چای، برنج ، مرکبات و گل و گیاه نیز از دیگر مزیت های قاسم آباد است که چشم انداز مناسب گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی را به وجود می آورد.

استاندار گیلان با گرامیداشت یاد و خاطره  شهدا و ارزشمندی جایگاه جانبازان و آزادگان دوران دفاع مقدس از مناطق متخلف استان و شهرستان رودسر، بیان کرد: حلقه های فرهنگی، علمی، معنوی و انقلابی گیلان در اقصی نقاط این استان به هم پیوسته است و شاهد حضور مردم ولایتمدار در همه صحنه های نظام و کشور هستیم.

 عباسی به مهاجرت کم جوانان از روستای قاسم آباد اشاره و خاطرنشان کرد: این روستا نمونه بارزی برای اشتغالزایی در فعالیت های مرتبط با روستاست و توانسته ظرفیت های موجود را به خوبی شکوفا کند.

وی گردشگری، صنایع دستی، میراث فرهنگی و طبیعی، صنعت، کشاورزی و اقتصاد دریا را از جمله مزیت های نسبی گیلان برشمرد و گفت: در نیمه نخست امسال ۵۲ میلیون گردشگر به گیلان سفر کرده است و خوشبختانه با همراهی مردم و برنامه ریزی انجام شده هیچ کمبودی در استان ایجاد نشد.

وی ادامه داد: بعد از دو سال از شیوع ویروس منحوس کرونا، موفق شدیم همه بخش های گردشگری استان را فعال کنیم و استقبال گردشگران هم خوب بود.

استاندار گیلان با اشاره به شناسایی جهانی چای لاهیجان، چادرشب بافی قاسم آباد رودسر و شهر ماسوله در فومن، اضافه کرد: به دنبال اتصال حلقه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گیلان هستیم تا گردشگری استان را فعال کنیم و با رونق اقتصاد گردشگری، درآمد مردم افزایش پیدا کند.

دکتر عباسی راه اندازی موزه های مردم شناسی و صنایع دستی قاسم آباد، حصیر فشتکه، رشتی دوزی رشت و سفال شفت و ثبت چوب تراشی ماسال، شال بافی تالش، گلیم بافی عنبران آستارا، چموش دوزی ماسوله و لباس محلی قاسم آباد را یادآور شد و عنوان کرد: از دو هزار و ۹۵  روستای گیلان، یک هزار و ۸۶۵ روستا دارای دهیار است که در ۶۰۰ روستا تفکیک زباله انجام می شود.

وی بر لزوم تبدیل حوزه های شهری و روستایی گیلان به مناطق سبز با توسعه فرهنگ تفکیک زباله از مبدا با تلاش مسئولان متولی و همراهی مردم تاکید و بیان کرد: به روستاهای پیشگام گیلان  در تفکیک زباله اعتبار ویژه تخصیص می یابد.

نماینده عالی دولت در گیلان  با اشاره به اهتمام دولت سیزدهم، دستورات رئیس جمهوری و مدیریت جهادی و همراهی مردم گیلان در عبور از مشکلات و بیان اینکه تابستان امسال با کمترین مشکل برق مواجه بوده ایم، گفت: نه تنها در کاهش خاموشی های حوزه برق، بلکه در مدیریت آب زراعی اجازه بروز مشکل برای کشاورزان عزیزرا ندادیم تا  هیچ مزرعه ای خشک نشود و به لطف خداوند شاهد افزایش ۲۰ درصدی تولید در واحد سطح بودیم.

دکتر عباسی با تاکید بر لزوم اجرا و بازنگری طرح هادی روستایی با توجه به حفظ ماندگاری روستائیان، خاطرنشان کرد: در اجرای طرح هادی نباید بافت روستا بر هم بخورد و همچنین اجازه ویلاسازی و خوش نشینی داده نشود.

وی به اهتمام ویژه دولت مردمی و انقلابی سیزدهم در زمینه توانمندسازی، اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت روستائیان اشاره کرد و از مسئولان متولی بویژه فرمانداران خواست تا بستر ارائه و عرضه مستقیم صنایع دستی و محصولات، بیمه حوزه فعالان صنایع دستی و گردشگری و نیز ارائه تسهیلات توسعه ای در روستاهای گیلان را به شایستگی فراهم کنند.

دکتر عباسی افزود: سازمان های دولتی برای تشویق و اهدای هدایا از صنایع دستی بهره مند شوند.

استاندار گیلان  به پرداخت تسهیلات دوهزارو ۲۰۰ میلیارد تومانی در حوزه اشتغال روستایی با محوریت مددجویان کمیته امداد و بهزیستی درگیلان اشاره و اضافه کرد: تولیدکنندگان روستایی باید درآمد داشته باشند و در روستا زندگی کنند و در عین حال  شهرداران و دهیاران  هم متناسب با تولیدات صنایع دستی اقدام به راه اندازی نمایشگاه ها و بازارچه های دائمی برای عرضه مستقیم تولیدات روستائیان منطقه کنند.

 وی از تبدیل هزار کیلومتری سیم های برق به کابل های خودنگهدار در استان خبر داد و یادآور شد: روستاهای پر جمعیت اولویت رفع مشکل آب شرب و اجرای طرح هادی هستند؛ همچنین طرح جامع تامین اجتماعی شامل بیمه سلامت و بیمه روستایی و عشایری در دستور کار است.

دکتر عباسی ابزار امیدواری کرد که با اهتمام ویژه دولت و ظرفیت ها و مزیت های موجود شاهد تحول در حوزه توانمندسازی روستائیان خواهیم بود.

در نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان گیلان که در روز ملی روستا و عشایر در روستای جهانی قاسم‌آباد رودسرهم‌زمان با سراسر کشور به‌صورت ویدئوکنفرانس با حضور و سخنرانی رئیس‌جمهوری افتتاح شد، ۲۶ غرفه در بخش‌های مختلف شامل صنایع دستی و محصولات محلی و تولیدات عشایر و روستائیان استان دایر شده است.

Share