وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد؛

تلاش آمریکا برای حذف محدودیت اینترنت در ایران | تمرکز آمریکا روی کمک به معترضان است نه برجام

معاون وزیر امورخارجه آمریکا به منظور حذف فیلترینگ از اینترنت در ایران با شرکت‌های فن‌آوری آمریکایی دیدار کرد و نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز در توئیتی نوشت که واشنگتن به ارائه “ابزارهای اطلاعاتی” به مردم ایران متعهد می‌باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، وندی شرمن معاون وزیر امورخارجه آمریکا به‌طور مجازی با جمعی از نمایندگان شرکت‌های فن‌آوری آمریکایی دیدار کرد تا درباره آنچه «حمایت از دسترسی آزاد مردم در کشورهای تحت تحریم به اطلاعات» خواند، به‌ویژه ایران گفت‌وگو کند.

در این جلسه که اغلب از شرکت‌های حوزه فن‌آوری بودند مقاماتی دیگر از وزارت امورخارجه و دفتر کنترل امور دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) نیز حضور داشتند.

بنابر اعلام وزارت امورخارجه آمریکا، وندی شرمن در این جلسه با اشاره به مجوز عمومی D-2 تاکید کرد که صدور این مجوز با هدف تسهیل دسترسی ایمن مردم ایران به پلتفرم‌ها و خدمات آنلاین انجام گرفته است و فرصتی را برای شرکت‌های فعال در حوزه فن‌آوری ایجاد می‌کند تا ابزارهای ارتباطی را در اختیار مردم ایران قرار دهند.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز پنج‌شنبه در توئیتی در واکنش به صحبت‌های وندی شرمن، معاون وزیر امورخارجه آمریکا در رابطه با حمایت از آنچه «دسترسی آزاد مردم در کشورهای تحت تحریم به اطلاعات» خواند نوشت: ما متعهد هستیم که اطمینان حاصل کنیم ابزارهای اطلاعاتی حیاتی در دسترس مردم ایران قرار می‌گیرند.

درحالی‌که تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران دشواری‌های زیادی را به مردم کشورمان تحمیل کرده و معیشت مردم را هدف قرار داده است، وزارت خزانه‌داری آمریکا در پی بروز ناآرامی‌های اخیر در ایران مجوزی را موسوم به «مجوز عمومی D-2» صادر کرد که به شرکت‌های آمریکایی اجازه می‌دهد فن‌آوری خود در حوزه اینترنت و ارتباطات جمعی را بدون اینکه هدف تحریم قرار گیرند به مردم ایران ارائه دهند.

تمرکز آمریکا روی کمک به معترضان است

همچنین وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفته است که تمرکز دولت این کشور در حال حاضر نه بر احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، برجام، بلکه چگونگی کمک به معترضان در ایران است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا همچنان به تلاش برای احیای برجام علاقه‌مند است گفت «این موضوع الان در کانون توجه ما نیست.»

او افزود: «کاملا روشن است و ایرانی‌ها هم خیلی واضح نشان داده‌اند که این توافقی نیست که آنها مایل به پذیرش آن باشند. توافق مسلما قریب‌الوقوع به نظر نمی‌رسد.»

همچنین سه کشور اروپایی طرف برجام، شامل انگلیس، فرانسه و آلمان روز گذشته بر سر تحریم جدید ایران به بهانه حقوق بشر توافق کردند.

کنعانی: حمایت آشکار برخی دولت‌های غربی از اغتشاشات اخیر در ایران

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به مداخله سایر کشورها در امور داخلی کشورمان در مطلبی در صفحه اینستاگرام خود با بیان این‌که «اعتراض» و «اغتشاش» هم ماهیت متفاوتی دارند و هم نتایجی متفاوت گفت: در دگرگونی اوضاع و فراز و فرود زمانه، دولت و ملت ایران دوستان و دشمنان خود را بهتر می‌شناسد.

وی همچنین با اشاره به موضع گیری مقامات بعضی از کشورهای غربی در مورد تحولات این روزهای ایران و برخی از دخالت‌های آن‌ها در امور داخلی کشورمان نوشت: رفتار مداخله‌آمیز و حمایت آشکار برخی دولت‌های غربی از اغتشاشات اخیر در ایران و تداوم رفتارهای تحریک‌آمیز آنان اثبات کرد که آنها هر زمان فرصتی ببینند در اقدام مستقیم و غیرمستقیم علیه ثبات، امنیت و استقرار نظام و کشورمان تردید نخواهند کرد.

Share