رئیس کمیسیون عمران؛

با وام ۱۸ درصد برای مردم خانه می‌سازیم|هزینه ساخت نهضت ملی مسکن به متری ۹ میلیون رسید

ئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم در تامین آورده اولیه نهضت ملی مسکن با مشکل مواجه شدند، اظهار کرد: مردم در تامین نیمی از هزینه ساخت نهضت ملی مسکن که بر عهده خودشان است، با مشکل مواجه هستند و چند قسط را می‌دهند و مابقی اقساط را نمی‌توانند پرداخت کنند لذا به دلیل عدم پرداخت آورده مردم، ساخت ساختمان متوقف می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمدرضا رضایی کوچی در گفت و گو با شفقنا در خصوص وضعیت اجرای نهضت ملی مسکن، گفت: قرار بر این بود یکسری منابع به صندوق ملی مسکن تزریق شود تا سود وامی که بانک‌ها می‌دهند به ۱۰ درصد برسد و پرداخت تسهیلات توسط مردم بین ۳ و نیم تا ۴ میلیون تومان شود؛ اما چون تزریقی انجام ندادیم لذا الان با وام ۱۸ درصد برای مردم خانه می‌سازیم. با این روند، متقاضیان مسکن مجبور هستند هر ماه بیش از ۶ میلیون تومان قسط بدهند اما کارمندی که حداکثر ۹ یا ۱۰ میلیون تومان درآمد دارد، طبیعی است که نمی‌تواند بیش از ۶۰ درصد حقوق خود را قسط دهد.

وی در خصوص هزینه تمام شده ساخت نهضت ملی مسکن، گفت: هزینه ساخت یک ساختمان ۱۰۰ متری بین ۹۰۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان تمام می‌شود که حدودا نیمی از آن وام است و مابقی یعنی بین ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیون تومان هم آورده خود متقاضیان خواهد بود که مردم در تامین این آورده مشکل دارند. مردم چند قسط را می‌دهند و مابقی اقساط را نمی‌توانند پرداخت کنند، لذا وسط ساخت به دلیل‌عدم پرداخت آورده مردم، ساختمان متوقف می‌شود.

آقای رضایی کوچی تصریح کرد: سال گذشته، زمانی که قرارداد بستیم مسکن ملی متری ۴ ونیم میلیون بود الان به حدود ۹ میلیون تومان رسیده است و اگر منابع لازم را به صندوق ملی مسکن تزریق نکنیم، وضعیت بدتر از این هم خواهد شد.

وی ادامه داد: ما مصوب کردیم که از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه سال جاری باید ۳۰ هزار میلیارد تومان به صندوق ملی مسکن اختصاص داده شود تا در راستای اجرای قانون جهش تولید مسکن مصرف شود. اما این امر هم انجام نشد و همچنین تمام درامدهای مالیاتی مرتبط با مسکن به صندوق واریز شود اما تا الان یک ریال هم اختصاص نیفتاده است. همچنین قرار شد بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر هم وارد صندوق شود اما این کار هم انجام نشد.

آقای رضایی با تاکید بر اینکه نگاه به ساخت مسکن باید فراتر از وزارت راه و شهرسازی باشد، گفت: زمانی که مسکن مهر ساخته شد، ۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی، از بانک مرکزی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت که الان ارزش آن حداقل ۱۰ برابر شده است درحالی که الان منابعی برای ساخت مسکن نداریم. دستگاه دولتی هم زمین‌ها را نمی‌دهند پس چطور می‌توان مسکن ساخت. لذا باید همه دستگاه‌ها پای کار بیایند. درحالی که بعضی از اجزای دولت اصلا اعتقادی به این موضوع ندارند که باعث شده از هدفگذاری برای ساخت سالی ۱ میلیون واحد مسکن عقب باشیم.

وی با بیان اینکه اراده‌ها خیلی به سمت تولید مسکن نیست، گفت: حتی اگر دولت تدبیر نکند ساخت واحدهایی هم که آغاز شده است، بین راه متوقف می‌شود لذا شورای عالی مسکن هر دو ماه یکبار باید به ریاست رئیس جمهور برگزار شود و اگر با همین روند ادامه دهیم امکان افزایش مجدد قیمت مسکن را شاهد خواهیم بود زیرا وقتی شهرداری‌ها هزینه پروانه ساختمان را گران ومصالح را هم گران می‌کنند قیمت تمام شده هم گران خواهد شد.

Share