رئیس کمیسیون عمران مجلس:

رئیس‌جمهور برای ساخت و ساماندهی مسکن مصمم است | وزارت راه به وظایف قانونی خود عمل نکرد

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: علی رغم اینکه شخص رئیس جمهور برای اجرای قانون جهش تولید مسکن مصمم است اما برخی از اعضای بدنه دولت انگیزه و همکاری لازم را برای ساخت مسکن ندارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمدرضا رضایی کوچی در گفتگو با ایسنا، درباره مشکلات مردم در حوزه مسکن، بیان کرد: معتقدیم که همه ملزومات ساخت مسکن را داریم و قانون لازم نیز برای سازوکار ساخت مسکن به تصویب مجلس رسیده است. کشور ما دارای ۵۰۰ هزار مهندس عمران بوده و نیروی انسانی کافی برای ساخت مسکن در کشور موجود است.

وی در ادامه اظهار کرد: در حوزه مصالح ساختمانی نیز ما خودکفا هستیم منت‌ها یک آشفتگی در تولید مسکن وجود دارد. شخص رئیس جمهور برای ساخت و ساماندهی حوزه مسکن مصمم است اما برخی از اعضای دولت انگیزه چندانی برای اجرای قانون جهش تولید مسکن ندارند. متاسفانه بانک‌ها نیز در این مسیر همکاری لازم را نداشته اند.

کارشکنی برخی دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها در مسیر ساخت مسکن

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: برخی دستگاه‌های اجرایی نیز برای عرضه زمین‌هایی که متعلق به دولت بوده و باید بر اساس قانون جهش تولید مسکن برای ساخت مسکن عرضه می‌کردند، همکاری لازم را ندارند. ایرادی که در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد این است که این وزارتخانه به جای اینکه نقش سیاست‌گذاری و تسهیل کننده برای ساخت مسکن داشته باشد امروز یک نقش پیمانکاری به خود گرفته است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس در ادامه تاکید کرد: جای انبوه سازان و بخش خصوصی در ساخت مسکن به شدت خالی است، این حوزه‌ها باید به میدان بیایند و ساخت مسکن را انجام دهند اما متاسفانه ما همکاری این بخش‌ها را نداریم. مجلس نیز به دلیل آشفتگی که در این حوزه وجود دارد طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی را به هیات رئیسه داد که بعد از تعطیلات اعلام وصول خواهد شد. شخص رئیس جمهوری، رئیس مجلس و کمیسیون عمران نیز با اجرای این طرح موافق هستند.

حوزه مسکن زیر سایه حمل و نقل گم شده است

وی افزود: حوزه رانش و فرونشست زمین، حاشیه نشینی، باز آفرینی شهری، طرح‌های تفصیلی، طرح‌های جامع و کیفیت مصالح ساخت و سازها مسائلی هستند که به وزارت مسکن باز می‌گردد اما امروز واقعا در وزارتخانه دیده نمی‌شود. حوزه مسکن زیر سایه حوزه حمل و نقل گم شده است. تمرکز وزارتخانه امروز بیشتر بر روی حوزه حمل و نقل است. راهکار این است که ما وزارتخانه راه را از مسکن تفکیک کنیم که با اجرای این طرح خیلی از مشکلات حوزه مسکن حل خواهد شد.

وزارت راه به وظایف قانونی خود عمل نکرده است

رضایی در پایان با بیان اینکه ایراداتی در اجرای قانون جهش تولید مسکن وجود دارد، گفت: متاسفانه امروز وزارت راه به وظایف خود برای اجرای قانون جهش تولید مسکن عمل نمی‌کند، در قانون ذکر شده که اگر دستگاه‌های دولتی زمین‌های خود را برای ساخت مسکن تخصیص ندادند، وزارت راه می‌تواند به اداره ثبت مراجعه کرده و در آنجا مستقیما سند زمین به نام وزارت راه صادر شود، همچنین در قانون ذکر کردیم اگر بانک‌ها تسهیلات لازم را برای ساخت مسکن ارائه ندادند وزارت اقتصاد باید آن‌ها را جریمه کند که متاسفانه این کارها انجام نمی‌شود.

Share