آوای سلامت

این بیماری‌های خاموش در کمین کارمندان است | از افتادگی پوست تا چاقی

تابه‌حال هنگام کار با کامپیوتر به حالت ظاهری خود توجه کرده‌اید؟ اغلب اوقات، صورت ما کاملاً بی‌احساس است. بااین‌حال، عدم استفاده از ماهیچه‌های صورت، سرعت افتادگی و چین‌وچروک صورت را تسریع می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، هدی‌سادات پاک‌نهاد در ایرنا نوشت: تخمین زده می‌شود افرادی که با رایانه کار می‌کنند حدود ۸۰ درصد از روز کاری خود را پشت میز و جلوی صفحه‌نمایش می‌گذرانند. درحالی‌که این ممکن است در مقایسه با مشاغل فیزیکی چندان چالش‌برانگیز به نظر نرسد، اما کار طولانی‌مدت در یک موقعیت ثابت می‌تواند برای سلامتی شما بسیار خطرناک باشد.

این روزها فناوری به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما تبدیل‌شده است و تقریباً وجود آن در هر زمینه کاری لازم و ضروری است. با تغییرات و پیشرفت‌های تکنولوژی، حتی برخی از مشاغل آزاد بر استفاده از فناوری نکته کرده‌اند؛ البته این کار اگرچه از برخی جهات زندگی ما را آسان‌تر می‌کند و حتی ممکن است هزینه کمتری داشته باشد اما می‌تواند خطرات زیادی را برای کاربران آن در پی داشته باشد. بنابراین، کسانی که شغلشان مستلزم این است که مدت‌زمان زیادی (بیش از ۳ ساعت در روز) را در مقابل رایانه بگذرانند، ممکن است در معرض خطر ابتلا به برخی از مشکلات سلامتی قرار گیرند.

مشکلات اسکلتی- عضلانی شایع‌ترین مشکل کار با کامپیوتر

اسکلت و عضلات شامل نواحی از بدن مانند کمر، گردن، سینه، بازوها، شانه‌ها و پاها می‌شود. غالباً درد عضلانی، خستگی، بی‌حسی در بازوها و دست‌ها در افرادی که با کامپیوتر زیاد کار می‌کنند، شایع است. این مشکلات ممکن است به دلیل وضعیت نامناسب نشستن در پشت میز کار رخ دهد.

نکاتی که باید در نظر بگیرید:

-ارتفاع مناسبی هم برای میز و هم برای صندلی خود پیدا کنید تا صفحه‌نمایش رایانه شما هم‌سطح چشم یا کمی پایین‌تر باشد.

-هنگام نشستن کمرتان را صاف کنید و پاها را با زاویه ۹۰ درجه صاف روی زمین قرار دهید.

-همیشه در حین کار، استراحت کوتاهی کنید و ماهیچه‌ها را بکشید تا خون در بدن شما جریان پیدا کند.

افتادگی پوست با ساعت‌ها خیره شدن به صفحه‌نمایش کامپیوتر

تابه‌حال هنگام کار با کامپیوتر به حالت ظاهری خود توجه کرده‌اید؟ اغلب اوقات، صورت ما کاملاً بی‌احساس است. بااین‌حال، عدم استفاده از ماهیچه‌های صورت، سرعت افتادگی و چین‌وچروک صورت را تسریع می‌کند.

بسیاری از افراد مجبورند روزانه برای کار از کامپیوتر استفاده کنند، بنابراین برای پیشگیری از افتادگی پوست در اثر استفاده مداوم از این وسیله کافی است تمرینات ساده مانند تلفظ حروف صدادار انگلیسی، باز و بسته کردن دهان، ۵ الی ۱۰ ثانیه لبخند زدن را انجام دهید. این تمرینات به سفت شدن ماهیچه‌های صورت کمک می‌کند و انجام این تمرینات ۱۰ بار در روز توصیه می‌شود.

ایجاد چین‌وچروک در وسط پیشانی با اخم کردن هنگام کار

هنگام خواندن یک متن مرتبط باکار که نیاز به تمرکز قابل‌توجهی دارد، اخم کردن غیرمعمول نیست، اما تداوم انجام این کار ممکن است باعث ایجاد خطوط اخم شود. بااین‌حال، به‌منظور جلوگیری از آن می‌توانید وسط پیشانی خود را با انگشت اشاره و شست فشار دهید و شروع به مالیدن کنید. این نوع چین‌وچروک‌ها در وسط پیشانی و معمولاً در حالت عمودی هستند، بنابراین بهتر است در حالت افقی از بالا به پایین نیشگون بگیرید.

نور کامپیوتر به چشم فشار می‌آورد

نور ساطع‌شده از کامپیوتر می‌تواند باعث فشار بر چشمان شما شوند. همچنین خیره شدن به صفحه‌نمایش و پلک نزدن طولانی‌مدت در حین کار، می‌تواند منجر به خشکی چشم‌ها شود. پس دقت کنید که روشنایی صفحه‌نمایش کامپیوترتان را طوری تنظیم کنید که چشمانتان خسته نشود. به‌عنوان‌مثال، اگر شما در یک اتاق تاریک هستید، صفحه‌نمایش کامپیوتر شما به‌احتمال‌زیاد بسیار روشن خواهد بود و چشمان شمارا خسته می‌کند، بنابراین برای حفظ چشمان خود باید روشنایی صفحه‌نمایش را کاهش دهید. همچنین صفحه‌نمایش خود را کج کنید تا تابش خیره‌کننده کاهش یابد و فاصله دید مناسب از صفحه‌نمایش را حفظ کنید.

ابتلا به سندرم تونل کارپال هنگام استفاده از کامپیوتر

هنگام استفاده از کامپیوتر حتماً تجربه درد در گردن، شانه‌ها یا انگشتان دست را داشته‌اید؛ این درد به دلیل استفاده مکرر از عضلات ایجاد می‌شود و ممکن است باعث افزایش سفتی، درد یا تورم در هر یک از آن نواحی شود.

یکی از شایع‌ترین مشکلات مربوط به استفاده مکرر از عضلات هنگام استفاده از کامپیوتر، سندرم تونل کارپال (فشردگی عصب میانی دست) است. به‌منظور پیشگیری از این بیماری لازم است:

-موس را در کنار صفحه‌کلید قرار دهید تا مجبور شوید تمام بازوی خود را حرکت دهید، نه اینکه فقط مچ خود را به سمت بیرون بچرخانید.

-آرام تایپ کنید تا فشار وارد بر هر یک از انگشتانتان را کاهش دهید.

-مچ دستان خود را هنگام تایپ انعطاف‌پذیر نگه‌دارید و از ثابت نگه‌داشتن آن‌ها در یک موقعیت خاص خودداری کنید.

-بازوهای خود را شل کنید و سعی کنید زمانی که تایپ نمی‌کنید یا از موس خود استفاده نمی‌کنید، حرکات کششی انجام دهید.

پشت‌میزنشینی شما را چاق می‌کند

استفاده طولانی‌مدت از کامپیوتر یا به‌طورکلی وسایل الکترونیکی، عامل اصلی چاقی است. بنابراین، اگر مجبورید در طول روز ۸ ساعت را صرف استفاده از کامپیوتر نمایید، پس از بازگشت به خانه هرگز دوباره از کامپیوتر استفاده نکنید. استراحت کنید و سعی کنید تمام یا قسمتی از مسیر سرکار تا خانه را ورزش و پیاده‌روی کنید.

رایانه بر رفتار و احساسات تأثیر می‌گذارد

استفاده طولانی‌مدت از رایانه ممکن است با افزایش فشار در محیط کار همراه باشد که هر دو می‌تواند منجر به استرس شود. هر چه استرس شما طولانی باشد و درمان نشود، شانس بیشتری برای ابتلا به مشکلات سلامتی جدی‌تری خواهید داشت چراکه استرس می‌تواند منجر به کاهش دامنه توجه، عدم تمرکز، سرگیجه، کاهش میل جنسی، بدخلقی و سوءهاضمه شود. بنابراین، با استفاده از گزینه‌های درمانی، سلامت خود را ارتقا و با چیزهایی مثل یوگا، شنا و داروهای گیاهی استرس خود را کاهش دهید.

هرگز برای کار از لپ‌تاپ استفاده نکنید

امروزه افراد به دلیل راحتی بیشتر ترجیح می‌دهند از لپ‌تاپ استفاده کنند اما دقت کنید هرگز نباید برای استفاده طولانی‌مدت از لپ‌تاپ استفاده کرد. در لپ‌تاپ، صفحه‌نمایش و کیبورد بسیار نزدیک به هم هستند و به همین خاطر هیچ راهی برای استفاده درست از لپ‌تاپ وجود ندارد زیرا اگر آن را برای حفظ سلامتی گردن و کمر خود در ارتفاع مناسب قرار دهید، مجبور می‌شوید دست‌های خود را بلند کنید و بالعکس؛ بنابراین تا جایی که ممکن است به‌جای لپ‌تاپ از کامپیوتر استفاده کنید و در صورت استفاده از لپ‌تاپ، از تجهیزات جداگانه لپ‌تاپ مانند موس یا صفحه‌کلید بی‌سیم یا پایه لپ‌تاپ استفاده کنید.

افزایش خطر لخته شدن خون

بی‌حرکت بودن بدن برای ساعات طولانی ممکن است باعث جمع شدن خون و ایجاد سلول‌های خونی شود که در نهایت به دلیل‌عدم امکان گردش خون در اطراف لخته می‌شوند یا به هم می‌چسبند. اگر لخته‌های خون از جایی که قرارگرفته‌اند جدا شوند و به ناحیه دیگری مانند ریه‌ها بروند، می‌توانند منجر به مرگ شوند.

نشستن در یک وضعیت برای مدت طولانی (مخصوصاً اگر پاهای شما روی‌هم قرارگرفته باشند)، معمولاً در مدت بیش از ۴ ساعت، می‌تواند خطر ابتلا به این موضوع را تا حد زیادی افزایش دهد. پس هنگام استفاده طولانی‌مدت از رایانه از روی هم گذاشتن پاها خودداری کنید. همچنین حتماً در بین کار چند دقیقه راه بروید و پاهای خود را دراز کنید تا خون جریان یابد تا احتمال تجمع آن در اندام‌هایتان کاهش یابد.

Share