پرویز محمدنژاد: ضعف مفرط در مدیریت منابع داریم

استان‌های مرکزی از جمعیت خالی می‌شود | مهاجرت به شمال کشور افزایش می‌یابد

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه برنامه ای برای ذخیره‌سازی آبهای کشور نداریم، اظهار کرد: ما سدهایی در کشور داریم که ساخت آن  ۲۳ سال پیش آغاز شده است اما هنوز تمام نشده است غافل از اینکه ۲۳ سال از عمر این سدها گذشته است؛ یعنی ۲۳ سال را از دست دادیم بدون اینکه از آن بهره برداری کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، پرویز محمد نژاد در گفت و گو با خبرنگار شفقنا در خصوص چالش های منابع آبی کشور، گفت: دخیره سازی چه در حوزه کالا و چه در حوزه انرژی و منابع طبیعی، برای ما اصل است تا در زمان نیاز از آن استفاده کنیم. اما متاسفانه در کشور ما ذخیره سازی و مهار آب‌ها خیلی صورت نگرفته است؛ درحالی که یک سد ترکیه معادل ۶۷۰ سد کشور ما ذخیره آبی دارد.

سدهایی که ۲۳ سال از عمر آنها گذشته اما هنوز تکمیل نشدند

وی ادامه داد: ما سدهایی در کشور داریم که ساخت آن  ۲۳ سال پیش آغاز شده است اما هنوز تمام نشده است غافل از اینکه ۲۳ سال از عمر این سدها گذشته است؛ یعنی ۲۳ سال را از دست دادیم بدون اینکه از آن بهره برداری کنیم. جالب تر اینکه برای انتقال اب از این سدها هم هیچ فکری صورت نگرفته است و هیچ طرح و پروژه‌ای را به صورت عملیاتی نمی توان دید و باید چند سالی را برای انتقال اب از پشت سدها هم در نظر بگیریم.

ذخیره آبی پشت‌ سدها کمتر از ۳۰ درصد است 

آقای محمدنژاد با بیان اینکه افکار بلندی برای مسایل مهم کشور نداریم، تصریح کرد: کل بارش های سال گذشته ما معادل ۲ سال قبل آن بود اما پشت سدهای ما الان کمتر از ۳۰ درصد ذخیره آبی وجود دارد. در گیلان ۵۶ رودخانه داریم اما فقط  ۲ سد در استان فعال است و ۲ سد هم در حال احداث می‌باشد؛ از سوی دیگر رودخانه‌های ما پر آب و به سمت دریا سرازیر می شود در حالی که می توان از این آبها استفاده و مازاد آن را به سمت دریا هدایت کنیم.

مهاجرت مردم طی سال های آینده به شمال کشور افزایش می‌یابد

وی با اشاره به مشکلات آبی در مناطق مرکزی کشور، گفت: احتمال اینکه بسیاری از استان های مرکزی کشور طی ۲ سال آینده ترک وطن کنند و شمال کشور مورد هجمه آنها قرار بگیرد، خیلی زیاد است؛ طی چند سال آینده شمال کشور ما از گرگان گرفته تا گیلان مملو از جمعیت خواهد بود جمعیتی که به دلیل کمبود آب در استان های مرکزی مجبور به مهاجرت شدند.

بسیاری از وزارت‌خانه ها و مدیران ما عافیت طلب شدند و فقط روزگار می‌گذرانند

آقای محمد نژاد با انتقاد به نظام مدیریتی کشور، بیان داشت: بزرگترین مشکل ما در حوزه مدیریت است و ضعف مفرط در مدیریت منابعِ در اختیار، داریم. مخصوصا در این دوره که هستیم با قاطعیت عرض می‌کنم که بسیاری از وزارت‌خانه ها و مدیران ما عافیت طلب شدند و فقط روزگار می‌گذرانند. کمتر جایی را می توان وارد شد که برنامه متقنی داشته باشند و بر اساس آن عمل کنند البته ممکن است فقط روی کاغذ برنامه ای داشته باشند اما در عمل نتیجه ای در پی نخواهد داشت و این وضعیت روز به روز بدتر هم می شود.

در کشور ما افراد حرف اول را می‌زنند نه ساختار!

وی افزود: من خطاب به رییس جمهور عرض کردم رفتارهای شما درست و سفرهای استانی هم درست اما این کارها گام اول نیست. گام اول، ایجاد زیرساخت است هزاران میلیارد دلار وارد کشور می کنید اما باید در جای درست از آنها استفاده کرد در غیراینصورت همه این منابع هدر می‌رود. این ساختار است که حرف اول را می زند اما در کشور ما این افراد هستند که حرف می زنند در حالی که همه افراد و مدیران که نمی توانند عادل، قاطع و افراد علمی باشند.

هدر رفت در حوزه انرژی هر روز زیادتر می شود

آقای محمدنژاد با بیان اینکه هدر رفت در حوزه انرژی هر روز زیادتر می شود ، گفت: متاسفانه ما در حوزه گاز ، برق و آب هدر رفت بسیار زیاد داریم؛ شهرستانی‌هایی هستند که ۴۰ درصد تلفات آب دارند یعنی با هزینه و سرمایه گذاری آب را ذخیره و پالایش می‌کنیم اما در مسیر و توزیع، هدر می رود که نشان از بدترین نظام مدیریتی است.

Share