پرویز سروری خبر داد؛

گام شورای عالی استانها برای الزام تهیه پیوست‌های اجتماعی در پروژه‌های بزرگ مقیاس

رییس شورای عالی استانها با تاکید بر لزوم تهیه پیوست های اجتماعی برای پروژه های بزرگ مقیاس گفت: امیدواریم بتوانیم با اصلاح شیوه در الزام به تهیه پیوست های مطالعاتی، مانع از شکل گیری پیچیدگی های چالش بر انگیز در شهرهای در حال توسعه شویم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، پرویز سروری در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد پیوست اجتماعی و فرهنگی پروژه های شهری به ویژه مسکن ملی، مسکن مهر و مسکن اجتماعی و پروژه‌های انبوه سازی اطراف تهران و لزوم وجود این پیوست‌ها و اینکه چه میزان به این مطالعات اجتماعی در پروژه‌های شهر تهران توجه می شود، افزود: شهر تهران در گذشته بدون نظام هماهنگ در تهیه پیوست‌های مطالعاتی اعم از فرهنگی، اجتماعی، ترافیکی و اقتصادی توسعه یافته است؛ نتیجه این شیوه توسعه که فاقد آینده نگری کلان در مسائل کارشناسی است، برای شهر مشکلات پیچیده‌ای را پدیدار می سازد که مدیران شهری و ملی را با چالشی چند ده ساله مواجه کرده است.

وی افزود: بررسی کارشناسان نشان می‌دهد که در خوشبینانه ترین حالت، حل این مشکلات چندین سال دیگر نیز به طول می‌انجامد؛ لذا مدیران شهری شهر تهران در ادوار گذشته، با بررسی عوامل تاثیرگذار بر توسعه مطلوب شهری تصمیم گرفتند تا پیش از شروع پروژه‌های کلان، نخست مباحثی که این پروژه بر آنها تاثیر می گذارد را مطالعه کرده و طرح خود را بر مبنای این مطالعات بهینه و اجرایی سازند. این موضوع در قالب پیوست‌های مطالعاتی مورد تاکید قرار گرفت و همانگونه که می‌دانید در طول دوره چهارم شورای شهر تهران تهیه این پیوست‌ها جایگاه بالایی را در شورای شهر به دست آورده بود به نحوی که چندین بار در صحن شورا این موضوع مطرح و اگر شهرداری تهران پروژه‌هایی را بدون مطالعه اجرایی می‌کرد، مورد تذکر شدید اعضا قرار می‌گرفت.

وی ادامه داد: از این روی در شورای ششم مجددا مبحث تهیه پیوست های اجتماعی مورد تاکید اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت و طبق گزارش شهردار تهران، در سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۰ با تمامی درخواست های مطالعاتی اتاف (ارزیابی تاثیر اجتماعی و فرهنگی طرح ها و پروژه های شهری) موافقت شده و در اسفندماه ۱۴۰۰ با فراخوان عمومی به تمامی مناطق، پروژه های مورد نیاز با حدود ۷۰ عنوان احصا و در فصل بهار ۱۴۰۱  به تعداد ۳۶ مطالعه از این عنوان راه اندازی شد. در حالی این رکورد در سال جاری به وجود آمد که در طول چهار سال پیش از آن به طور متوسط سالیانه کمتر از ۱۰عنوان پروژه اتاف تصویب و اجرایی شده بود.

رییس شورای عالی استانها با اشاره به اینکه تجربه نشان داده است که اثرات منفی (اعم از معنوی و مالی) انجام پروژه های شهری بدون پیوست های مطالعاتی غیرقابل اغماض است، افزود: از این روی تکلیف شد که در شهر تهران هیچ پروژه بزرگی در سال ۱۴۰۱و حتی (خطوط جدید متروی تهران) بدون مطالعات کارشناسی، اقدامی را نداشته باشند؛ البته این موضوع به صورت پیشنهاد در شورای عالی استان ها نیز برای سایر شهرها در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم با این اصلاح شیوه در الزام به تهیه پیوست های مطالعاتی، مانع از شکل گیری پیچیدگی های چالش بر انگیز در شهرهای در حال توسعه شویم. از دولت نیز می خواهیم در اجرای پروژه‌های کلان همچون مسکن مهر، مسکن ملی، مسکن اجتماعی و پروژه‌های انبوه سازی اطراف شهرها به این مقوله بسیار جدی و اثرگذار در مدیریت شهرها توجه لازم را داشته باشد. امروز شاهد بسیاری از مشکلات در پروژه‌هایی که در اطراف تهران واقع شده‌اند، هستیم. پروژه هایی همچون پروژه زیتون که بیش از سه دهه شهرداری و شهروندان را با مشکل مواجه کرده است و یا موضوع شهرهای جدید التاسیس که بار مشکلات آنها بر شهرهای بزرگ سر ریز می‌شود و محاسبات مدیریت شهری را برای ایجاد شهری آرام و انسان محور با چالش مواجه می کند، از این جمله موارد است.

سروری تاکید کرد: البته نکته مهمی که وجود دارد موضوع شفاف سازی در خصوص این طرح‌ها نیز هست، به گونه‌ای که باید مجریان، سازکار انتشار ‌عمومی پیوست‌ها و امکان اظهار نظر شهروندان را فراهم آورند تا این پیوست‌ها به صورت دقیق و شفاف تهیه شده و در نهایت نظارت عمومی بر این پیوست‌ها شکل گیرد.

Share