در مناظره این هفته چه گذشت

وضع « مالیات بر عایدی مسکن »آری یا خیر؟!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ندیمی اظهار داشت:دلیل مخالفت مجلس با این لایحه این نبود که نمایندگان با دلالی موافق هستند بلکه نگران بودیم که بیشتر از این بلا برسر مردم بیاید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا برنامه مناظره با موضوع ” وضع مالیات بر عایدی مسکن ” برگزار شد.

f2721986a4ابوذر ندیمی ، نماینده مجلس و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جواب این سوال که آیا با دلالی موافق هستید مشخص است، گفت: باید تعیین کرد با کدام نوع دلالی باید مخالفت شود. این سوال که آیا سرمایه در تولید سرمایه گذاری شود یا در دلالی هم جواب مشخصی دارد. هم اکنون ۶۰ تا ۷۰ درصد فعالیت‌های اقتصادی مربوط به خدمات است آیا قرار است کل خدمات جمع شود.

وی گفت: مجلس می‌گوید چون در حال حاضر اقتصاد دچار تحریم و رکود است اگر بخواهیم مالیات دریافت کنیم اینگونه القا می‌شود که با این هدف می‌خواهیم اجناس را گران کنیم. واقعیت این است که وزیر راه و شهرسازی و وزیر صنعت، معدن و تجارت و کلا دولت با این لایحه موافق نیست با تبلیغاتی که هم جامعه می‌شود اینگونه القا می‌کنند که قیمت مسکن افزایش خواهد یافت.

این نماینده مجلس با بیان اینکه آیا اصلا کل مشکل مسکن این است یا مسکن معضل ملی برای جوانان است گفت: سهم شهرداری‌ها از مالیاتی که از مسکن گرفته می‌شود چه خواهد شد؟ مباحث زیادی باعث ایجاد این تصمیم در مجلس شد. مشخص نیست فردا روزنامه‌ها چه چیزی را تیتر می‌کنند. از سوی دیگر تنها نباید مسکن را در کلان شهرها دید. بلکه بحث مسکن در شهرهای کوچک و روستاها نیز مطرح است.

ایرج ندیمی با طرح این سوال که آیا قیمت زمین بیشتر در بحث مسکن مطرح است یا دلالی گفت: نه تنها بانک‌ها بلکه بخش پتروشیمی، صنعت و فولاد نیز وارد ساخت مسکن شده‌اند به طوری که بیشتر برج‌های بلندی که هم اکنون ساخته می‌شود مربوط به بانک‌ها است. دلیل مخالفت مجلس با این لایحه این نبود که نمایندگان با دلالی موافق هستند بلکه نگران بودیم که بیشتر از این بلا برسر مردم بیاید.

تعداد زیادی از کشورها مالیات بر عایدی مسکن را اخذ می‌کنند

ee663adbe3محمدرضا پورابراهیمی نماینده و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه به دلیل اهمیت موضوع مالیات تحت عنوان مالیات بر عایدی در اقتصاد کشور علیرغم اینکه دولت آن را در لایحه خود لحاظ و به شکلی ارائه نکرده بود آن را در کمیسیون اقتصادی به عنوان مبنا قرار دادیم ، اظهار کرد : نبود ما گاهی اوقات برای اینکه بتوانیم تصمیمات بهینه در اقتصاد کشور بگیریم از سیاست‌ها و ابزارهای سیاستی استفاده می‌کنیم که در این خصوص مالیات بر عایدی نیز از جمله این موارد بود.

وی با بیان اینکه  هدف از این کار ایجاد درآمد برای دولت نبوده است ،گفت: هدف از ایجاد مالیات بر عایدی و تفاوت قیمت این بود که ما بازار سوداگری و تقاضای کاذبی که به آن اشاره شد را در شکل اقتصادی خود به حداقل ممکن برسانیم.

وی با تاکید براینکه در حال حاضر بالغ بر ۶۰۰ هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی در کشور است، افزود: این منابع نقدینگی به دلیل آنکه به سمت فعالیت‌های مولد و خلق ثروت واقعی در اقتصاد کشور سوق پیدا نمی‌کند رویکرد آن به سمت بازارهای غیر مولد است.

وی ادامه داد: عمده بحث این بود که ما بتوانیم با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی کشور و همچنین با توجه به تجربه جهانی که در این خصوص وجود دارد اقدام نماییم.

وی اظهار کرد: هم اکنون تعداد زیادی از کشورها (از کشورهای منطقه از جمله هند، چین، ژاپن و مالزی گرفته تا کشورهای اروپایی مانند فرانسه و ایتالیا و حتی خود آمریکا) این مالیات را به عنوان یک مالیات بسیار مهم تلقی کرده و با نرخ‌های بسیار بالا آن را اخذ می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با یک رویکرد جدید بتوانیم این موضوع را به عنوان یک موضوع مهم در اقتصاد کشور مطرح کنیم.
سوداگران مسکن درهرسال موجب افزایش قیمت مسکن می‌شوند

5e696e9451افشین پروین پور، رئیس سابق مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه علم وصنعت با اشاره به اینکه در بازار مسکن دو مدل تقاضا وجود دارد ،گفت: نخستین تقاضا در بازار مسکن شامل مصرف کنندگان است که آنان با خرید مسکن در صدد استفاده از آنها هستند.

وی با اشاره به مطلب بالا افزود : دومین تقاضا در این بازار شامل متقاضیان سرمایه گذاری در بازار مسکن است که این افراد با خرید مسکن درصدد کسب سود برای خود هستند.

پروین پور با بیان اینکه سوداگران از جمله متقاضیان دسته دوم در بازار مسکن هستند ، اظهار کرد : سوداگران بازار مسکن تولیدی در این حوزه انجام نمی‌دهند اما هرساله موجب افزایش قیمت مسکن می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه دلیل افزایش قیمت مسکن، تقاضای سوداگرایانه به قصد سود بیشتر در بخش مسکن است، گفت: در سال ۶۶ در قانون مالیات‌های مستقیم وضع مالیات بر ساختمان‌ها حذف‌ شد آن زمان استنباط مسئولان این بود که نمی‌توانند در این حوزه شناسایی کامل را برای دریافت مالیات انجام دهند.

رئیس سابق مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه علم وصنعت اضافه کرد: درحال حاضر نیز با حذف قانون مالیات همان اشتباه سالهای گذشته را انجام می‌دهیم درحالی که باید با روندی کارشناسانه مالیات از سوداگران بخش مسکن دریافت شود.

وی با تاکید براینکه از تولیدکننده ۲۵ درصد مالیات دریافت می‌شود، ادامه داد : در حال حاضر سوداگران بازار مسکن که هیچگونه فعالیت اقتصادی در ارتقای رشد اقتصاد کشور انجام نمی‌دهند مالیاتی پرداخت نمی‌کنند ؛ به اعتقاد بنده عامل اصلی رکود اقتصاد کشور عدم تعادل دریافت مالیات است .
درحال حاضر نیازمند به ۲ میلیون واحد مسکونی برای بازار هستیم

8bdd6588d7جمشید برزگر، رئیس هئیت مدیره کانون سراسری انبوه سازان ایران با بیان اینکه اگر در کشورمان نقش مسکن و ساختمان را در ایجاد اشتغال قبول داشته باشیم باید برای این بخش اهمیت ویژه ای قائل شویم ، گفت : در حال حاضر نیازمند به ۲ میلیون واحد مسکونی برای بازار هستیم.

وی با اشاره به اینکه ۶میلیون زوج از سن ازدواج گذشته یا در آستانه ازدواج هستند ، ادامه داد : که در سال آینده ۸میلیون نفر به سن ازدواج می‌رسند.

برزگر اظهار کرد : اگر باور داشته باشیم که ۷۰ هزار بافت فرسوده و ۱۲۰ هزار هکتاربافت حاشیه ای و سکونتگاه ناکارآمد  در کشور وجود دارد باید اهمیت ویژه ای به این بخش و صنعت قائل شویم.

رئیس هئیت مدیره کانون سراسری انبوه سازان ایران با اشاره به اینکه متأسفانه این روزها صنعت مسکن در رکود است ، افزود : با هر قانونی که علیه قیمت اولیه زمین باشد مخالفم. ۴۱ درصد مردم فاقد مسکن ملکی در کشور هستند.

وی ادامه داد: باید تعریف مشخصی از سوداگر،زمین خوار و … در جامعه صورت گیرد. مالیات بر عایدی، قیمت تمام شده مسکن را افزایش می‌دهد و لذا با مالیات بر عایدی مخالف هستم.

/روابط عمومی برنامه مناظره

Share