سرپرست دیوان محاسبات گیلان عنوان کرد؛

وضعیت ناگوار پروژه‌های نهضت ملی مسکن در گیلان؛ پیشرفت فیزیکی صفر درصدی در برخی شهرها

نبی‌زاده حقیقی با بیان اینکه احداث ۹۰ هزار واحد مسکن در ۴ سال طبق قانون جهش تولید مسکن برای گیلان پیش بینی شده است، افزود؛ کمبود زمین در کنار قیمت تماشده هر مترمربع به چالش های اجرای این پروژه در گیلان تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، امید نبی‌زاده حقیقی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دیوان محاسبات گیلان در راستای وظایف نظارتی خود به پروژه نهضت ملی مسکن در گیلان ورود کرده است، یادآور شد: با بررسی عملکردی صورت گرفته تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۱ پیشرفت فیزیکی پروژه ۲۵۶ واحدی نهضت ملی مسکن در صومعه‌سرا ۱۰ درصد بوده است.

سرپرست دیوان محاسبات گیلان پروژه ۱۰۰ واحدی انزلی را دارای پیشرفت فیزیکی ۳۳ درصدی عنوان کرد و گفت: در شهرستان لنگرود نیز بنیاد مسکن پروژه ۲۲۰ واحدی را برعهده دارد که پیشرفت فیزیکی آن تنها یک درصد است و پروژه زیر نظر راه و شهرسازی نیز صفر درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی در ادامه از پیشرفت فیزیکی ده درصدی پروژه ۶۲۴ واحدی رشت زیر نظر بنیاد مسکن اشاره کرد و یادآور شد: پروژه ۵۰۰ واحدی ستاد اجرایی فرمان امام نیز تنها ۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

نبی‌زاده حقیقی در ادامه به پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی پروژه ۲۰۰ واحدی در لوشان اشاره کرد و گفت: دلیل پیشرفت بالای این پروژه برای این بوده است که در گذشته در قالب مسکن مهر و اقدام ملی مسکن در حال ساخت بوده است.

سرپرست دیوان محاسبات گیلان همچنین از پیشرفت فیزیکی صفر درصدی پروژه های نهضت ملی مسکن در تالش و کیاشهر خبر داد.

وی با تاکید بر اینکه طبق بررسی‌های مشاور پروژه در سال ۱۴۰۰ قیمت تمام شده هر مترمربع برابر با ۸/۵ میلیون تومان بوده است، افزود: اما وزارت راه و شهرسازی قیمت ۴/۵ میلیون تومان را در نظر گرفته که فاصله میان قیمت تمام شده واقعی با پیش‌بینی شده یکی از دلایل کندی پروژه است که به یک چالش تبدیل شده‌است.

نبی‌زاده حقیقی با بیان اینکه احداث ۹۰ هزار واحد مسکن در ۴ سال طبق قانون جهش تولید مسکن برای گیلان پیش‌بینی شده است، افزود: یکی دیگر از چالش‌ها، کمبود زمین در گیلان است که مطابق قانون دستگاه‌های اجرایی باید زمین‌های مازاد خود را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند.

سرپرست دیوان محاسبات گیلان بر رصد ترک فعل احتمالی برخی دستگاه‌ها در رابطه با عدم اجرای این قانون و در اختیار قرار ندادن زمین به وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد و گفت: از نمایندگان مجلس و دولت نیز انتظار می‌رود اعتبارات بیشتری برای پروژه مسکن اختصاص دهند.

گفتنی است، روز گذشته رهبر انقلاب در جمع اعضای هیات دولت در برشمردن اولویت‌های اقتصادی، مسئله مسکن را مورد توجه قرار دادند و گفتند: در قضیه مسکن عقب‌ماندگی زیادی وجود دارد که موجب افزایش سرسام‌آور قیمت و اجاره‌بها و رنج و زحمت مردم شده است.

Share