امام جمعه مشهد: حق ندارید بابت درجه‌بندی هتل‌ها کرایه بگیرید

مشهد گردشگر ندارد | ساکنان مشهد شهروند نیستند بلکه مجاور، همسایه یا مستاجر امام رضا(ع) هستند

امام جمعه مشهد گفت: تمام تفاوت مشهد با سایر شهرها این است که گردشگر و شهروند ندارد. مشهد زائر و مجاور دارد. گردشگر مربوط به شهرهایی است که مراکز تفریحی و میراث فرهنگی دارد. مشهد جای چنین چیزهایی نیست؛ لذا گردشگر در مشهد نداریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی امروز، ۲۴ شهریور ماه، در همایش «در محضر امام مهربانی» که در مجتمع آیه‌های مشهد با حضور ۱۵۰۰ نفر از خدمت‌رسانان مجاور به زوار بارگاه امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: از شهرداری و مدیریت شهری مشهد تشکر می‌کنم که با طرح‌ها و برنامه‌های خود پیش‌قراول عرصه خدمت به زائران شده است، علی‌رغم اینکه وظیفه اولیه و ذاتی این نهاد خدمت به شهروندان و ساکنان شهر است اما بر حسب تدبیر شهردار مشهد و سیاست‌گذاری‌های اعضای شورای شهر این نهاد به عنوان یک نهاد خدمت‌گزار به زائران برنامه‌های متنوعی دارد.

وی افزود: در گذشته وقتی صحبت از شهرداری و نهادهای وابسته به آن می‌شد، برنامه‌ها و خدمات شهری که این نهاد ارائه می‌داد، به ذهن خطور می‌کرد و عمده رسالتش در مدیریت شهری خلاصه می‌شد اما در حال حاضر شهرداری و مدیریت شهری مشهد خادمی امام رضا(ع) را جزو وظایف اصلی خود قرار داده است.

امام جمعه مشهد خطاب به خدمت‌گزاران مجاوری که در این همایش حضور یافته بودند، گفت: خادمی امام رضا(ع) افتخار شما در عرصه زندگی و ذخیره آخرت بوده که به عنوان حرفه و شغل شما قرار گرفته است. در حال حاضر با توجه به خدمات ارزشمندی که این نهاد در پذیرایی از زائران انجام می‌دهد، باعث شده این افتخار نصیب شما شود.

وی خطاب به خدمت‌گزاران مجاور ادامه داد: در هر موقعیتی که قرار دارید، اگر با اخلاص به زوار امام رضا(ع) خدمت کنید، همکار امام خواهید شد. در میان تمام ائمه(ع) فقط از امام هشتم به عنوان امام رئوف یاد شده است. رافت امام رضا(ع) در پذیرایی از زوار و خدمتگزاری به آن‌ها زبان‌زد است.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: نمی‌توانیم در این شهر ادعای مجاورتی امام رضا(ع) را داشته باشیم و در عین حال به آن حضرت خدمت‌رسانی نکنیم. اگر کسی در این شهر مجاور است، باید به شیوه درست میزبانی کند و خدمت‌رسان زائران باشد.

ساکنان مشهد شهروند نیستند بلکه مجاور، همسایه یا مستاجر امام رضا(ع) محسوب می‌شوند
وی اضافه کرد: در مشهد نیز شهروند نداریم. کسی نمی‌تواند بگوید در این شهر شهروند است. مشهد شهر امام رضا(ع) است و هر کس در این شهر سکونت دارد، به عنوان مجاور، همسایه یا مستاجر امام رضا(ع) محسوب می‌شود. نخستین کسی که این شهر را بنا کرده، امام رضا(ع) است. پیش از امام رضا(ع) در اینجا ۲ روستا به نام نوغان و سناباد و میان این ۲ روستا باغی به نام حمید ابن قحطبه قرار داشت. امام هشتم از کویر وارد نیشابور و از نیشابور به خلج و از آنجا به جاده سرخس و سپس به مرو مشرف شدند. این باغ توجه امام را وقتی از مسیر خلج به سرخس عبور می‌کردند، جلب کرد.

علم‌الهدی تصریح کرد: در میان این باغ یک قبه وجود داشت که در آن زمان به قبه هارونیه معروف بود اما در اصل آن قبه مربوط به ذوالقرنین بود. حضرت در زمان عبور از این باغ، آن را خریداری کرد؛ سپس از آنجا به سرخس و از آنجا به مرو مشرف شدند؛ لذا این شهر را امام رضا(ع) تاسیس کرد و شهر متعلق به امام رضا(ع) است. این باغ از شمال صحن انقلاب تا مسجد گوهرشاد بوده است؛ پس هرچه به آن اضافه شود، مال امام رضا(ع) است و هرچه این شهر توسعه پیدا کند، باز هم شهر امام رضا(ع) است.

وی عنوان کرد: به مدیر کل گردشگری خراسان رضوی گفته‌ام که حق ندارند بابت درجه‌بندی هتل‌ها از مسافران کرایه بگیرند. اینجا ملک امام رضا(ع) و مسافر آن میهمان ایشان است. تاکید کردم که فقط می‌توانید حق خدمت دریافت کنید، نه حق سکونت. وقتی ملک و زمین مال امام رضا(ع) است، نمی‌توانید بابت آن کرایه دریافت کنید. در ملک امام رضا(ع) ساختمان ساخته‌اید اما مالک زمین که نشده‌اید. فقط مستاجر امام شده‌اید و حق ندارید به عنوان مسکن از مردم پول بگیرید. فقط از میهمانان تحت عنوان مدیریت خدمت می‌توانید کرایه دریافت کنید.

امام جمعه مشهد افزود: پاکبانی که در مشهد کار می‌کند، با پاکبان سایر شهرها فرق دارد. او جاروکش شهر نیست؛ او جاروکش امام رضا(ع) است. اتوبوسران‌ها نیز میهمانان امام رضا(ع) را جابه‌جا می‌کنند و شغل معمولی ندارند؛ در واقع شما راننده امام رضا(ع) شده‌ و میهمانان ایشان را جابه‌جا می‌کنید که بالاترین درجه و مقامی است که به شما اعطا شده است. امیدوارم مدیریت شهری تمام ابتکارات خود را در نوکری و خدمتگزاری در محضر امام رضا(ع) بنا کند.

علم‌الهدی یادآور شد: با زائر امام هشتم(ع) معامله نکنید. در پیک زیارتی کرایه تاکسی ۲ برابر می‌شود. امام رضا(ع) از این موضوع ناراحت می‌شوند. ممکن است یک نفر در این پیک زیارتی چهار تا پنج میلیون نیز بیشتر درآمد کسب کند اما شب که به خانه می‌رود، به علت بیماری همسرش و انتقال او به بیمارستان باید ۶ میلیون برای او هزینه کند. اگر امام رضا(ع) به کسی غضب کند، همینگونه می‌شود. همانطور که امام رضا(ع) رئوف است، برای کسی که این موضوعات را رعایت نکند، غضب خواهد کرد. اگر در این پیک زیارتی بازار گرمی راه بیندازید، امام رضا(ع) مانع آن خواهد شد و درآمدی که بابت آن کسب کرده‌اید، اثر سوء خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در پیک زیارتی باید بیشتر خدمت کنید تا اینکه درآمد بیشتری کسب کنید. اگر مشکل دارید، مشکل‌تان را به امام رضا(ع) بگوید تا حل شود. مشکل مالی با سرکیسه کردن زائر امام رضا(ع) نه تنها حل نمی‌شود بلکه بدتر هم می‌شود. فرهنگ میزبانی از یک باور آغاز می‌شود. آدم باید باور کند که نوکر، راننده و جاروکش امام رضا(ع) است.

Share