طرز تهیه زیتون پرورده صنعتی نازگل

یکی از فرآورده هایی که در منوی بیشتر رستورانها به عنوان مخلّفات وجود دارد و البته خیلی هم محبوب و پرطرفدار است زیتون پرورده صنعتی می باشد که در کنار انواع غذاهای مختلف از جمله کبابهای ایرانی سرو می شود.

زیتون پرورده دارای انواع مختلفی است که از این موارد می توان به نمونه های خانگی و صنعتی اشاره کرد، مدلهای صنعتی این محصول به دلیل شیوه تولید آنها از میزان ماندگاری بسیاری برخوردار می باشند.

این چاشنی خوشمزه ارزش غذایی بسیار زیادی دارد و مصرف آن به هضم هر چه بهتر غذا کمک می کند و در تهیه این خوراکی از سبزیهای مختلفی همچون گشنیز و جعفری استفاده می شود.

در تهیه این خوراکی خوشمزه از رب انار استفاده می شود و این امر باعث شده تا مزه آن ترش باشد و این رب نقش مهمی در جلوگیری از فاسد شدن زیتون پرورده خواهد داشت.

زیتون پرورده برای اولین بار در استان گیلان تهیه شد و امروزه اکثر شهرهای ایران از این خوراکی بسیار خوشمزه به عنوان چاشنی همراه با غذا استفاده می کنند و در تولید زیتون پرورده نازگل از هیچ نوع روغن صنعتی استفاده نمی شود و میزان چربی بسیار کمی دارد و این موضوع باعث گشته تا افرادی که رژیم غذایی دارند نیز بتوانند از آن استفاده کنند.

نوع زیتون استفاده شده در تولید این کالا تاثیر مستقیمی بر درجه کیفی آن خواهد داشت و هر چه از زیتون درشت استفاده شود، کیفیت نهایی محصول افزایش پیدا می کند.

این ماده سرشار از آنتی اکسیدان و امگا ۳ است و مصرف آن برای افرادی که از بیماری فشار خون رنج می برند، بسیار مفید خواهد بود و مانع از بروز سکته های قلبی می شود.

زیتون پرورده صنعتی

یکی از فرآورده های غذایی مهمی که از زیتون تهیه می شود زیتون پرورده است که به دو روش صنعتی و سنتی تولید می شود و هر دو نوع این محصول در بازار موجود است.

زیتون پرورده در اصل متعلق به گیلان و چاشنی معروف خطه شمال کشور است که تولید آن به روش سنتی در این منطقه مرسوم است، در واقع رودبار مرکز اصلی کشت زیتون در کشور است و صادرات زیتون گیلانی به خارج از کشور هم انجام می شود.

در واقع اصلی ترین چاشنی که از زیتون تهیه می شود زیتون پرورده است که فراتر از گیلان در همه مناطق کشور جزو محبوب ترین چاشنیها محسوب می شود.

یکی از فرآورده هایی که در منوی بیشتر رستورانها به عنوان مخلّفات وجود دارد و البته خیلی هم محبوب و پرطرفدار است زیتون پرورده صنعتی می باشد که در کنار انواع غذاهای مختلف از جمله کبابهای ایرانی سرو می شود.

امروزه کارخانجات زیادی در زمینه تولید فرآورده های مرتبط با زیتون از جمله زیتون پرورده فعالیت دارند و با راه اندازی خط تولید زیتون پرورده این محصول را در بسته بندیهای مختلف با اوزان متفاوت به بازار عرضه می کنند.

زیتون پرورده فرآورده ای است که باید فاقد هرگونه مواد نگهدارنده بوده و فرآیند پاستوریزه شدن را طی کرده باشد، همچنین زیتونی که برای تهیه زیتون پرورده مورد استفاده قرار می گیرد باید کاملا سالم، رسیده، بدون هسته و رنگ طبیعی داشته باشد، علاوه بر آن زیتون مصرفی نباید هیچ گونه لک، آسیب دیدگی، له شدگی و کپک زدگی داشته باشد.

رنگ زیتون پرورده آماده شده باید کاملا طبیعی و رنگ اصلی مواد مصرفی برای تهیه این فرآورده را داشته باشد، بافت زیتون پرورده صنعتی نیز باید کاملا مناسب بوده و خیلی سفت یا شل نباشد، همچنین این فرآورده غذایی باید از عطر و بو و مزه طبیعی برخوردار بوده و طعم واقعی مواد مصرفی موجود در آن را داشته باشد.

زیتون پرورده با هسته

از جمله محصولات مهمی که در بیشتر شهرهای شمالی وجود دارد زیتون است که دارای فراورده های متنوعی می باشد که از جمله آن زیتون پرورده با هسته است.

گردویی که در این محصول وجود دارد دارای چربی مفید است که برای کسانی که کبد چرب دارند یا چربی خون دارند مناسب است و در کنترل کلسترول نقش دارد اما چربی خود دانه زیتون نیز همین خاصیت را دارد و سبزی جات معطری که در آن کاربرد دارد برای دستگاه گوارش بدن نیز مفید است و می تواند یبوست را به خوبی درمان کند.

نکات ریز و مهمی در طرز تهیه زیتون پرورده وجود دارد که باید به بررسی این موارد بپردازیم برای تهیه این محصول ابتدا نیاز به زیتون تازه داریم که نه زیاد شل باشد و نه سفت باشد نیازی به درآوردن هسته آن نیست زیرا کاری سخت و دشوار است و در موقع خوردن به راحتی می توان هسته را جدا کرد.

نیم کیلو زیتون را آماده و شستشو داده و بعد در حدود ۳۰۰ گرم مغز گردو سالم و تازه را آسیاب کرده و همراه با دو الی پنج قاشق رب انار که بسته به سلیقه شخصی دارد و به همراه کمی روغن زیتون و سبزی معطر مثل چوچاق، آویشن و گلپر را با هم مخلوط نموده و بعد زیتون را به مواد اضافه کرده و مرتب هم زده تا مواد به خورد زیتون برود حالا زیتون پرورده را باید در ظرفی درب دار و در داخل یخچال نگهداری کرد اما برای حفظ آن و بالا بردن زمان نگهداری کمی جوهر لیمو می توان به آن مخلوط کرد.

Share