تحلیل نوسانات قیمت آهن‌ چه مزیتی دارد؟

بررسی قیمت‌ها نه تنها در بازار فولاد که در هر بازاری، قدرت شما را برای پیش‌بینی آینده آن افزایش می‌دهد؛ حجم عظیمی از معاملات هر روزه به آهن آلات اختصاص دارد و بخاطر مصارف زیاد کالاهای این دسته در صنایع مختلف، نرخ آن تحت تاثیر عوامل زیادی دچار تغییر می‌شود. پس اگر شما از ذینفعان این بازار باشید ناگزیر هستید که تغییرات مالی خریدوفروش آن را دنبال کنید. با ما همراه باشید تا از تحلیل نوسانات قیمت آهن و مزایای آن بیشتر بدانید.

بررسی تغییرات قیمت آهن آلات پیش از خرید مزایای زیادی دارد.

قیمت آهن در بازار و کارخانه، همواره نوسانات زیادی را تجربه می‌کند، ازاین‌رو بروزرسانی لیست قیمت انواع آهن آلات از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. شما می‌توانید با در اختیار داشتن تغییرات قیمت روز آهن فروشندگان معتبر و مقایسه آن‌ها با یکدیگر بدون اتلاف هزینه بیشترین سود را از پروژه‌های خود داشته باشید.”

عوامل موثر بر تغییرات قیمت مقاطع فولادی کدام اند؟

تحلیل قیمت هر کالایی نیازمند دانستن عوامل تاثیرگذار بر آن است؛ ازآن‌جایی‌که فاکتورهای زیادی بر نرخ محصولات فولادی تاثیرگذار هستند، ما به‌طورکلی این پارامترها را به صورت زیر دسته‌بندی کردیم:

  • وضعیت مواد اولیه: کارخانه‌های فولاد برای ساختن مقاطع به مواد اولیه نیاز دارند؛ در کشور ما هرچند این مواد تا حدی به‌صورت داخلی تامین می‌شوند، اما همچنان به واردات نیازمندیم که بهای آن تحت تاثیر بازار جهانی است.
  • میزان عرضه و تقاضا: یکی از عمده‌ترین مصارف این کالاها در ساخت‌وساز است. اگر به نمودارهای نرخ آهن آلات دقت کرده باشید خواهید دید که در فصل‌هایی که پروژه‌های عمرانی بیشتری انجام می‌شود و در اصطلاح تقاضای بیشتری وجود دارد، قیمت‌ها چه تغییراتی دارند. از طرفی عرضه این کالا از سوی کارخانه‌های سازنده، می‌تواند مقادیر آن‌ها را در بازار کم و زیاد کند و در نتیجه خریداران و فروشندگان نوساناتی را در بازار مشاهده می‌کنند.

  • نوسانات ارزی: تغییرات نرخ ارز به‌طور خیلی سریعی بر هزینه کالاهای فولادی اثر می‌گذارد؛ این تاثیر از دو نظر قابل بررسی است. یکی این‌که بهای دلار و یورو بر هزینه واردات مواد اولیه کارخانه‌ها و همچنین بر میزان صادرات تولیدات فلزی تاثیر می‌گذارد؛ مورد دوم مربوط به اثرات روانی آن است که خریداران و فروشندگان را گاهی دچار بلاتکلیفی و گاهی درگیر تصمیمات شتاب‌زده می‌کند.
  • مسائل سیاسی: اخبار سیاسی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر کالاهای فولادی تاثیرگذار است؛ این مسائل مانند توافق برجام با هیجانی کردن تمام بازارها و با تاثیری که بر دلار دارند، می‌توانند باعث سقوط یا افزایش یکدفعه‌ای قیمت‌ها شوند.

با شناخت این موارد می‌توانید الگوهای تکرارشونده در کوتاه‌مدت و بلندمدت را در مورد این کالاها شناسایی کنید؛ همچنین از تاثیر اخبار داخلی و خارجی آگاه شوید و با دوری کردن از تصمیم‌های هیجانی، از سرمایه خود مراقبت کنید.

با اطلاع از روند بازار فولاد از ضررهای مالی احتمالی جلوگیری کنید

شما چه یک پروژه ساخت‌وساز کوچک داشته باشید یا درگیر پروژه‌های بزرگ و عظیم باشید، از تاثیر نوسانات مالی مقاطع فولادی در امان نخواهید بود. یک تحلیل قوی از قیمت‌ها به شما کمک می‌کند نه تنها از ضررهای اقتصادی جلوگیری کنید که بتوانید بهترین زمان را برای شروع پروژه یا خرید کالا انتخاب کنید؛ همچنین اگر به‌عنوان پیمانکار در ساختمان‌سازی فعال هستید، بهتر است پیش‌بینی مناسبی از قیمت آهن آلات داشته باشید تا بتوانید طبق برنامه‌ریزی انجام شده و قراردادهایتان پیش روید.

اگر در این بازار به فروش انواع مقاطع آهنی می‌پردازید یا به‌صورت واسطه فعالیت می‌کنید، اطلاع از روند قیمت‌ها یکی از ملزومات شغلتان است؛ داشتن این اطلاعات خیلی اوقات می‌تواند کسب‌وکار شما را از دردسری بزرگ و ضررهای مالی نجات دهد.

باید بدانید که تغییرات اقتصادی در معاملات سازه‌های فولادی بر دیگر حوزه‌ها نیز تاثیر می‌گذارد؛ یکی از مهم‌ترین موارد تحت تاثیر، نرخ مسکن است. در کنار عواملی مانند عرضه و تقاضا، برای سرمایه‌گزاری مطمئن و خرید و فروش مسکن، روند معاملات فولاد را حتما در نظر بگیرید.

نوسانات مالی خرید و فروش آهن بدون شک بر بورس فلزات نیز تاثیرگذار است؛ در زمینه‌هایی چون بورس، پیش‌بینی روندها بسیار مهم و تعیین‌کننده است. یک تحلیل خوب از حجم و میزان معاملات آینده می‌تواند از متضرر شدن کسانی که در بورس فلزات فعال هستند، جلوگیری کند.

برای تحلیل درست و معتبر قیمت آهن و پیش بینی روند آینده ، چه مرجعی را انتخاب کنیم؟

یافتن مرجعی که بتوانید در مواقع لزوم به آن مراجعه کنید، خیال شما را در این بازار آشفته که هر روز دست‌خوش تغییر است، راحت خواهدکرد. بهترین مرجع برای تحلیل قیمت آهن باید اطلاعات روشن، کاربردی و به‌روز را به شما ارائه کند. استفاده از ابزارهای مقایسه‌ای و مواردی مانند نمودارهای سالانه و ماهانه در تحلیل روند آینده معاملات، دید خوبی به شما خواهدداد؛ همچنین به‌خاطر داشته باشید تحلیل اخبار اقتصادی و ارتباط آن با خرید و فروش‌های روزانه، خیلی اوقات در شرایط پیچیده می‌تواند راهنمای شما در خرید محصولات و یا سرمایه‌گزاری باشد.

سخن پایانی

دیدیم که مهم‌ترین مزیت تحلیل نوسانات قیمت آهن و مواد پتروشیمی، دستیابی به اطلاعاتی است که از ضرر و زیان مالی در این بازار می‌کاهد. برای اینکه به یک بررسی اقتصادی هوشمندانه در این حوزه دست پیدا کنید، لازم نیست زمان خود را صرف مطالعه حجم زیاد اخبار کنید یا خودتان به بررسی اطلاعات بپردازید؛ شما با در اختیار داشتن مرجعی معتبر مانند گرفت (gereft.com) که با بهره‌گیری از متخصصان به مشاهده و بررسی روزانه معاملات می‌پردازد، تمام آنچه که نیاز دارید را خواهیدداشت.

Share