استاندار گیلان در جلسه کارگروه احیای تالاب انزلی با حضور رئیس سازمان محیط‌ زیست؛

تالاب انزلی شناسنامه گیلان است|به کسانی که به سفره مردم رحم نمی‌کنند، رحم نخواهیم کرد

نماینده عالی دولت در استان تالاب انزلی را شناسنامه گیلان دانست و با اشاره به تشکیل قرارگاه جهادی برای نجات و احیای تالاب انزلی، گفت: رسوبات تالاب با بهره‌گیری از نگاه علمی و فناوری دانش بنیان تخلیه می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اسدالله عباسی صبح امروز (سه‌شنبه) در جلسه کارگروه مدیریت و احیای تالاب انزلی که با حضور دکتر سلاجقه معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در حاشیه این تالاب برگزار شد، با بیان اینکه تالاب انزلی در سال‌های اخیر با آسیب‌های جدی مواجه شده است، اظهار کرد: ما میراث دار نگاه‌های غیرکارشناسی پیشینیان هستیم که موجب شده تالاب انزلی بطوری خشک شود که حتی آبراهه‌ای هم وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه تالاب انزلی شناسنامه گیلان است و اگر از بین برود مواهب طبیعی استان از بین می‌رود، افزود: به نحوی گلوی تالاب انزلی فشرده شده که برای حل مشکل آن نیاز به کار جهادی دارد.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه برخی بی‌رحمانه محیط زیست را مورد تاخت و تاز قرار داده اند، اضافه کرد: سازمان بنادر و دریانوردی بر اساس کدام شاخصه موج‌شکن را احداث کرده و این اجازه چگونه صادر شده است.

وی تصریح کرد: تالاب انزلی با ورود موج‌های خزر زنده بود و آب‌های سالمی از رودخانه‌ها به این تالاب وارد می‌شد اما اکنون با ورود رسوبات و عقب نشینی دریا امکان ورود آب به تالاب انزلی گرفته شده است لذا ما با تشکیل قرارگاه جهادی احیای تالاب را در دستور کار خود قرار داده ایم.

وی گفت: با محوریت استانداری می‌توان از همه عوامل استان برای حفظ محیط زیست استفاده کرد و در این مسیر مدیران باید با جدیت و به صورت جهادی عمل کنند.
استاندار گیلان خاطرنشان کرد: برای رفع مشکلات تالاب انزلی به نمایندگی از رئیس‌جمهوری و سازمان محیط زیست کشور شخصاً به صورت مستمر پایکار هستم تا این معضل را مرتفع کنیم.

وی با اشاره به اینکه تصمیمات غیرکارشناسی بدون مدنظر قرار دادن فرضیه‌ها و پژوهش ها، تالاب را به این روز در آورده است، گفت: ما برای زردجوب و گوهر رود به دنبال یافتن منشا آلودگی‌ها هستیم و کارهای اورژانسی انجام داده‌ایم و تصمیمات خوبی گرفته شد تا منشا فاضلاب‌ها را حذف کنیم.

وی تاکید کرد: برای فاضلاب انزلی و صومعه‌سرا ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات ریاست جمهوری اختصاص داده شده اما دستگاه‌ها به تعهدات خود عمل نکرده‌اند که وزارت نیرو باید با جدیت به تعهدات خود عمل کند.

 عباسی افزود: در زندان لاکان رشت که سر منشا این آلودگی‌هاست بیش از ۱۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت که تصفیه خانه آن راه افتاده و تصفیه‌خانه‌های ۴ بیمارستان رشت نیز با ۲۰ میلیارد تومان اعتبار، ۶۰ درصد آن انجام شده است.

وی تصریح کرد: محیط زیست بدون اغماض با همه کسانی که به تالاب دست درازی و فاضلاب خود را در تالاب رها می‌کنند برخورد قانونی می‌کند و به دستگاه قضا معرفی خواهند شد چراکه زندگی و حیات ما وابسته به تالاب است.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه به کسانی که به سفره مردم رحم نمی‌کنند رحم نخواهیم کرد، گفت: در مرحله نخست باید حریم تالاب و حقوق مکتسبه افراد تعیین شود و نباید فرصت را از دست داد.

وی تصریح کرد: باید با نگاه علمی و دانش بنیان این کار انجام شود و به شکلی تالاب را از رسوب خالی کنیم. برای سنبل آبی ۱۵ میلیارد اعتبار درنظر گرفته شد که ۵ میلیارد آن را در مرحله نخست اختصاص یافت.

استاندار گیلان اظهار کرد: باید با نگاه جهادی به معضل تالاب انزلی نگاه شود و اگر مثل گذشته کار کنیم بر اثر انباشت رسوبات، تالاب انزلی به سرنوشت سراوان دچار می‌شود.
وی گفت: در خصوص تالاب انزلی اگر به صورت هماهنگ و منسجم حرکت کنیم جلوی تهدیدات گرفته می‌شود و فرصتی برای تالاب انزلی ایجاد خواهد شد.

Share