بررسی مفهوم کارمزد تراکنش‌های ارزهای دیجیتال و نحوه عمل آن‌ها

پرداخت کارمزد شما را از انتقال به‌موقع ارز دیجیتال مطمئن می‌کند و از ابزارهای مهمی است که برای افزایش سرعت تراکنش‌های ارزهای دیجیتال به‌کار گرفته می‌شود.

کارمزد تراکنش‌ها یکی از موضوعاتی است که کاربران در زمان آشنایی با ارزهای دیجیتال و مطالب آموزش فیوچرز کوینکس با آن برخورد می‌کنند.

پرداخت کارمزد شما را از انتقال به‌موقع ارز دیجیتال مطمئن می‌کند و از ابزارهای مهمی است که برای افزایش سرعت تراکنش‌های ارزهای دیجیتال به‌کار گرفته می‌شود. چون سرعت این تراکنش‌ها اغلب به علت تراکم بالا در شبکه بلاک چین آهسته است. البته همان‌طور که در آموزش کوینکس متوجه خواهید شد، این کارمزد متفاوت با کارمزدی است که صرافی از شما می‌گیرد.

در ادامه به تمام سوال‌های احتمالی شما در مورد این ویژگی مهم فناوری بلاک چین پاسخ خواهیم داد. پس تا انتها با ما بمانید.

کارمزد تراکنش‌ها چیست؟

زمانی که کاربران پس از تسلط روی مطالب آموزش صرافی کوینکس، می‌خواهند ارزهای دیجیتال خود را به کیف پولشان انتقال دهند، باید بابت تراکنش‌ها کارمزد پرداخت کنند.

پردازش تراکنش‌ها در بلاک چین باید با کمی تلاش انجام شود و این کارمزدها به ماینرها و ولیدیتورهایی پرداخت خواهد شد که فعالیت آن‌ها برای عملکرد روان و بدون دردسر شبکه الزامی است.

کارمزدهای ارزهایی که از بخش فیوچرز کوینکس می‌خرید، می‌توانند براساس شلوغی یک شبکه بلاک چین نوسان داشته باشند. ولی در عین حال مقدار آن‌ها انعطاف‌پذیر است.

اگر کاربر بخواهد که تراکنش او فورا تایید شود، می‌تواند پرداخت کارمزد با مبلغ بالاتر را انتخاب کند تا ماینرها انگیزه داشته باشند تراکنش او را در اولویت قرار دهند.

چرا برای تراکنش‌ها باید کارمزد پرداخت کرد؟

کارمزدها ابتدا در بیت کوین به‌عنوان یک ابزار ضد اسپم معرفی شدند، ولی در نهایت یکی از مهم‌ترین و الزامی‌ترین ویژگی‌های یک بلاک چین نام گرفتند و بررسی آن‌ها یکی از سرفصل‌های مهم آموزش کوینکس و بخش‌های مختلف این صرافی است.

هدف ابتدایی کارمزد تراکنش‌ها جلوگیری از کاربران مخرب برای بالا بردن بار بیش از حد شبکه بیت کوین بود.

نحوه عمل کارمزد تراکنش‌ها چطور است؟

کارمزدها این انگیزه را در ماینرها به‌وجود می‌آورند که تراکنش‌های با کارمزدهای بالاتر را در اولویت قرار دهند و آن‌ها را به بلاک بعدی اضافه کنند.

در رابطه با بیت کوین، تمام تراکنش‌های در حال انتظار به اصطلاح به یک استخر حافظه (mempool) می‌رسند که در آن‌جا باید منتظر انتخاب از سوی ماینرها و قرارگیری در بلاک بعدی بمانند.

اگر این استخر پر باشد، ماینرها تراکنش‌های با کارمزدهای بالاتر را انتخاب کرده و سایرین را به بلاک بعدی موکول می‌کنند. به‌همین دلیل است که بسیاری از کاربران ارزهای دیجیتال زمانی که تراکنش‌های آن‌ها فوری است، تصمیم می‌گیرند به‌صورت دستی کارمزدها را افزایش دهند.

در شبکه اتریوم، کارمزد تراکنش‌ها به واحد گس (gas) و به عبارتی مقادیر اندکی از اتر اندازه‌گیری می‌شود. این بلاک چین ویژگی‌هایی به مراتب پیچیده‌تری از بیت کوین مانند قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApps) دارد.

بنابراین، کارمزدها این جا نقش مهمی ایفا می‌کنند. گرچه، مشکلاتی ممکن است وجود داشته باشد، به ویژه اگر یک کاربر کارمزدی را با مقدار ناکافی گس اضافه کند. در رابطه با ریپل، افرادی به اسم ماینر برای ایجاد سکه‌های جدید XPR وجود ندارند، به‌همین دلیل کارمزد تراکنش‌ها روی این بلاک چین مهم نیست.

مقایسه شبکه‌های بلاک چین و هزینه کارمزد تراکنش‌های آن‌ها با یکدیگر

معمولا بلاک چین‌هایی که بتوانند مقادیر بیشتری از تراکنش‌ها را در هر ثانیه مدیریت کنند، کارمزد کمتری را درخواست می‌کنند. اگر مطالب آموزش فیوچرز کوینکس را یاد گرفتید و خواستید ترید کنید، چندین پروژه بلاک چین محبوب وجود دارند که برای تراکنش‌های آن‌ها باید کارمزدهای متفاوتی را پرداخت کنید.

اما به‌عنوان یک قانون همیشگی فراموش نکنید که هرچه توان عملیاتی شبکه بالاتر باشد، کارمزد تراکنش روی آن پایین‌تر است.

در حال حاضر در بین بلاک چین‌های موجود، هزینه کارمزد تراکنش‌ها در شبکه اتریوم بالاتر است و در زمان شلوغی شبکه و افزایش معاملات بخش فیوچرز کوینکس، می‌توانند بسیار بیشتر شوند.

پس از یادگیری آموزش صرافی کوینکس و خرید ارز دیجیتال در این پلتفرم متوجه خواهید شد که جدا از بیت کوین و اتریوم، سایر بلاک چین‌ها از جمله لایت کوین، بیت کوین کش، کاردانو و اتریوم کلاسیک کارمزدهای به مراتب کمتر و به طور متوسط زیر ۱ سنت دارند. کارمزد ترون حتی کمتر و شبیه به ریپل است.

ارزی مانند آی ال کوین (ILCoin) حتی به مراتب کارمزد کمتری برای تراکنش‌ها دارد و با الهام از بیت کوین از یک پروتکل اثبات کار استفاده می‌کند.

هر بلاک روی بلاک چین آن می‌تواند میلیون‌ها تراکنش را مدیریت کند، در حالی که در یک بلاک رایج BTC مقدار آن ۲ هزار بلاک چین است. چنین قابلیتی به ILCoin اجازه می‌دهد کارمزد بسیار کمی برای تراکنش‌ها بگیرد و این شرکت می‌گوید مجموع مقدار تراکنش‌ها برای هر ۱۰ میلیون آل ال کوین انتقال داده شده، ۰.۰۱۲۴ ILC است.

برخلاف ریپل که یک شبکه پرداخت متمرکزتر است، آل ال کوین غیرمتمرکز است و از پروتکل RIFT استفاده می‌کند.

روی مقدار کارمزد تراکنش‌ها چه عواملی تاثیر می‌گذارند؟

دو عامل مهمی که روی مقدار کارمزدها تاثیر می‌گذارند اندازه یک تراکنش و سطح تقاضا برای فضای بلاک است. البته دقت کنید این کارمزد در مقایسه با کارمزدی که بابت استفاده از قسمت فیوچرز کوینکس می‌پردازید، متفاوت است.

با توجه به این‌که بعضی از شبکه‌ها تنها می‌توانند در هر بلاک مقدار محدودی داده داشته باشند، تعداد تراکنش‌هایی که ماینرها یا تاییدکنندگان می‌توانند در هر بلاک لحاظ کنند، محدود است.

زمانی که تعداد کاربرانی که مطالب آموزش کوینکس را یاد می‌گیرد و در این صرافی ثبت‌نام می‌کنند افزایش یابد و اکثر آن‌ها همزمان بخواهند دارایی دیجیتال خود را انتقال دهند، سطح تقاضا برای فضای بلاک بالا می‎رود و تراکنش‌های بیشتری در صف انتظار برای تایید قرار می‌گیرند.

گاهی سطح تقاضا برای فضای بلاک تا حدی می‌تواند زیاد شود که شبکه مشکل تراکم بالا را پیدا کند و کارمزدها به بیشتر از حد رایج برسند. تراکنش‌های بزرگتر به فضای بیشتری در بلاک نیاز دارند و تایید آن‌ها در مقایسه با تراکنش‌های کوچکتر، بیشتر طول می‌کشد.

سخن نهایی

یکی از دلایل مهمی که ماینرها دائما در یک شبکه مبتنی بر بلاک چین فعالیت می‌کنند، به عقیده بسیاری از افراد پاداش بلاک است که پس از تایید یک بلاک دریافت می‌کنند.

کارمزد تراکنش‌ها ارتباطی نزدیکی با فرآیند استخراج دارند. وجود آن‌ها الزامی است، چون بخشی از پاداشی محسوب می‌شود که ماینرها برای شرکت در شبکه بلاک چین به‌دست می‌آورند.

یکی از موارد مهم در زمینه خرید و فروش و انتقال ارزهای دیجیتال، آشنایی با مبحث کارمزد تراکنش ها می باشد. کارمزد انتقال هر ارز با توجه به شبکه آن می تواند از چند سنت تا چند دلار باشد. همچنین آشنایی با کارمزدهای قابل پرداخت در انواع مختلف معامله نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

آکادمی امید فدوی در سال های گذشته به آموزش رایگان ارزهای دیجیتال پرداخته است و مقالات متنی و ویدیویی زیادی در این زمینه منتشر کرده است. اگر قصد فعالیت در صرافی کوینکس را دارید و به دنبال دریافت آموزش کامل آن هستید تنها کافیست تا عبارت «امید فدوی کوینکس» را در گوگل جستجو کنید و وارد سایت امید فدوی شوید.

Share