ترون یا استلار کدام ارز را بخریم؟

جنگی میان طرف‌داران استلار و ترون وجود دارد و هرکدام نیست به برتری ارز محبوب خود اصرار دارند.

ترون گزینه مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری است یا استلار! همواره این سؤال که کدام پروژه نسبت به پروژه دیگر برتری دارد، ذهن سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه ارزهای دیجیتال را درگیر کرده است. در این حوزه کمتر کسی است که نخواهد بداند پتانسیل کدام پروژه نسبت به دیگری برتری دارد. جنگی میان طرف‌داران استلار و ترون وجود دارد و هرکدام نیست به برتری ارز محبوب خود اصرار دارند. در این مقاله با مقایسه و بررسی ویژگی‌ها و نقاط قوت هر یک از این رمزارزها برنده را مشخص می‌کنیم. پس از خواندن این مطلب می‌توانید در بهترین سایت خرید و فروش ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری خود را شروع کنید.

معرفی ارز استلار

استلار دو سال پس از ریپل یعنی سال ۲۰۱۴ توسط یکی از بنیان‌گذاران اصلی ریپل یعنی جک مک‌کالب ایجاد شد. این فرد یکی از مؤسسان اصلی ریپل بود اما به دلیل اتفاقات و اختلافات به وجود آمده از ریپل جدا شد. ارز دیجیتال استفاده شده در استلار، لومن (Lumen) است و بین این دو تفاوت وجود دارد. استلار یک فناوری است که امکان ارسال و دریافت دارایی‌ها را با سرعت بالا و کارمزد پایین فراهم می‌کند. استلار برای پردازش پرداخت‌ها از یک دفتر کل توزیع شده استفاده می‌کند که کدهای برنامه‌نویسی آن شبیه به ریپل است.

ارز دیجیتال لومن توسط تکنولوژی استلار پشتیبانی می‌شود و با نماد اختصاری XLM شناخته می‌شود. این ارز تا کنون عملکرد خوبی را نشان داده است و جایگاه ۳۱ام را در پلتفرم کوین مارکت کپ دارد. پروتکل‌های استلار برای استفاده کاربران معمولی طراحی شده است اما بانک‌ها هم می‌توانند از آن استفاده کنند. در واقع ایده اصلی این ارز دیجیتال این است که همه شهروندان و نهادهای سراسر دنیا بتوانند پول را در سطح بین‌المللی، بدون پرداخت کارمزد و در چند ثانیه جابه‌جا کنند.

از دیگر قابلیت‌های پروتکل استلار می‌توان به تبدیل مستقیم واحدهای پول دو کشور اشاره کرد. فقط نیاز است که شبکه استلار به‌اندازه کافی فعال باشد و کاربران زیادی را داشته باشد. درصورتی‌که این شرایط فراهم نباشد، می‎توان از لومن به‌عنوان یک پل میان واحد پول دو کشور استفاده کرد.

برای اینکه بتوانیم در خرید استلار به یک سود خوبی برسیم باید همه چیز را راجب آن بدانیم و وضعیت را پیش‌بینی کنیم. تا اینجا متن یک دید کلی نسبت به استلار و لومن XLM داریم، حالا به سراغ بررسی ارز ترون می‌رویم.

معرفی ارز ترون

ترون از ابتدا باهدف ایجاد اینترنت غیرمتمرکز پا به میدان گذاشته است و به دنبال ایجاد یک سیستم تولید محتوا جهانی رایگان با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین است. این پروژه قصد دارد تا کاربرانش بتوانند بدون وابسته بودن به سرویس‌های متمرکز، محتوای موردنظر یا اپلیکیشن‌های موردنظر خود را ایجاد کنند.

در حقیقت، ترون یک پروتکل ارائه محتوا غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک‌چین است که با هدف ایجاد زیرساخت برای اینترنت غیرمتمرکز به وجود آمده است. یکی از بزرگ‌ترین سیستم‌عامل‌های مبتنی بر بلاک‌چین در جهان، پروتکل ترون است که از ویژگی‌های مثبت آن می‌توان به مقیاس‌پذیری، قابل‌دسترسی بالا و قابلیت محاسبات با توان بالا اشاره کرد. درحالی‌که شرکت‌هایی مانند گوگل، فیس‌بوک و اپل، کنترل و سود زیادی از داده‌های اینترنت را در دست دارند، ترون به دنبال گرفتن قدرت آنها و بازگرداندن به کاربران است.

ترون توسط جاستین سان در جولای سال ۲۰۱۷ در سنگاپور تأسیس شد. ارز دیجیتال پلتفرم ترون، ترونیکس TRX نامیده می‌شود. این ارز در ابتدا مبتنی بر پلتفرم اتریوم و پروتکل ERC-20 بود اما پس از راه‌اندازی شبکه ترون در می ۲۰۱۸، تبدیل به یک ارز دیجیتال مستقل مبتنی بر پروتکل ترون شد.

مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربردهای این پروژه قابلیت پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapps) است. با بررسی نحوه عملکرد سایت‌های سنتی می‌توانیم نحوه کار اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را درک کنیم. برخلاف اپلیکیشن‌های سنتی که در آنها کدهای مربوط در سرورهای متمرکزی کار می‌کنند، کدهای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بر روی شبکه غیرمتمرکز همتا به همتا کار می‌کنند.

مقایسه ارز دیجیتال استلار و ترون

با داشتن یک دید کلی نسبت به دو پروژه ترون و استلار، می‌توانیم تصمیم بگیریم که کدامیک برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر هستند.

مارکت کپ یا ارزش کل بازار

پروژه ترون با حجم ارز بازار ۶ میلیاردی در حال حاضر در جایگاه ۲۵ ام سایت کوین مارکت کپ قرار گرفته است. درحالی‌که پروژه استلار باارزش بازار ۵ میلیاردی در جایگاه ۳۱ ام قرار گرفته است. یکی از اتفاقات مؤثر درباره استلار، اعلام همکاری با آی‌بی‌ام IBM  در سال ۲۰۱۸ بود. اگر استلار بتواند یک همکاری مؤثر دیگری مانند IBM داشته باشد، شانس زیادی برای اینکه ارزش بازار آن افزایش پیدا کند وجود دارد.

هدف اصلی از ایجاد توکن

مک کالب مؤسس پروژه استلار بارها اعلام کرده است که هدف او از ایجاد این ارز، کمک به افرادی است که در کشورهایی زندگی می‌کنند که از خدمات بانکی محروم هستند. درحالی‌که هدف ترون خیلی متفاوت است. هدف اصلی ترون ایجاد یک شبکه غیرمتمرکز و امن است که کاربران بتوانند از اطلاعات خود محافظت کنند تا کمپانی‌های بزرگی مانند گوگل یا اپل از این اطلاعات نتوانند استفاده کنند.

مکانیسم اجماع و توزیع

تفاوت کلیدی بعدی که این دو ارز دارند، مکانیسم توافق جمعی آن‌ها است که بر اساس آن تراکنش‌ها بدون نیاز به شخص سوم ارزیابی و تأیید می‌شوند. استلار از مدلی به نام (پروتکل اجماع استلار) استفاده می‌کند. این تیم به‌صورت رسمی اعلام کرد که هرسال ۱ درصد تورم به کل سرمایه سکه‌های لومن خود اضافه می‌کند. این روش چیزی شبیه به پول واقعی جهان است. در مقابل ترون از الگوریتم اثبات سهام نمایندگی شده (Delegated Proof of Stake – DPoS) بهره می‌برد. در این الگوریتم همه در تولید بلاک و تأیید تراکنش‌ها نقش ندارند و به‌جای آن ۲۷ نماینده از کل شبکه در کار تولید بلاک شرکت و کسب درآمد می‌کنند.

پیش‌بینی قیمت ترون و استلار تا سال ۲۰۲۵

بررسی‌ها و پیش‌بینی‌های انجام شده روی ارز ترون، خبر از رشد باثبات و با شیب ملایم را در سال‌های آینده می‌دهد. با این روند حرکتی و بدون درنظرگرفتن عوامل بیرونی مانند اخبار منفی و شرایط اقتصادی جهان، سال ۲۰۲۳ ما شاهد ترون ۰.۵ دلاری خواهیم بود. سرمایه‌گذاری و خرید ترون می‌تواند ریسک کمی را نسبت به ارزهای دیگر به همراه داشته باشد. قیمت ترون نسبت به ارزهای دیجیتال هم رده خود پایین‌تر است و یک مزیت بزرگ برای آن به‌حساب می‌آید.

استلار یکی از قدیمی‌ترین کوین‌های بازار کریپتو است و یک تاریخچه بلند دارد که موجب شده است تا سیکل‌های آن قابل پیش‌بینی باشند. استلار تا کنون ۳ سیکل با افزایش ۱۹ برابر در هر سیکل را داشته است. تاریخ دارای ماهیتی سیکل گونه است یعنی می‌توانیم انتظار داشته باشیم چیزی که درگذشته اتفاق افتاده در آینده هم اتفاق می‌افتد. بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده انتظار ما این است که سال ۲۰۲۵ منتظر استلار ۱.۸۶ دلاری باشیم. استلار درصورتی‌که بتواند کارمزدهایش را کاهش دهد، گرایش سرمایه‌گذاران به این ارزش بیشتر می‌شود و این موضوع موجب موفقیت استلار می‌شود.

سخن آخر

برخی از ویژگی‌های اساسی دو رمزارز استلار و ترون را در این مقاله با هم بررسی کردیم. این دو پروژه هدف و برنامه‌های کاملاً متفاوتی با هم دارند و در راستای اهداف خود حرکت می‌کنند. برخی از افراد گمان می‌کنند که این دو شبکه با هم یکسان هستند در صورتی‌که این‌گونه نیست. سرمایه‌گذاری در هر کدام از این ارزها نیازمند تحلیل‌ و بررسی به صورت مداوم است و ما نمی‌توانیم با خواندن یک بررسی کوتاه تصمیم به خرید و یا فروش یک ارز دیجیتال بگیریم.

Share