محسن رضایی: مردم انتظارات به حق و حل نشده ای دارند

انتظارات مردم بالا رفته است | اختلاف قیمت بنزین قابل مقایسه نیست

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: تا پایان سال سند اصلاحات پولی و بانکی را به مقام معظم رهبری خواهیم داد و تا سال آینده ساختار بودجه دولت را اصلاح می‌کنیم و غیر از این در زمینه تولید و سرمایه‌گذاری و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر برنامه‌هایی را دنبال می‌کنیم و مقام معظم رهبری پیگیر این امور هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محسن رضایی در دیدار با آیت الله سیدمحمد سعیدی تولیت حرم مطهر بانوی کرامت که شب گذشته در سالن محراب این حرم مطهر انجام شد، اظهار کرد: دولت زمانی شروع به کار کرد که با تراکمی از مشکلات حل نشده وانتظارات به حقی از سوی مردم مواجه بود به طوری که روزمرگی دولت های گذشته سبب متراکم شدن مشکلات شده بود، بسیاری از منابع کشور مصرف شده بود ولی به جای آنها منابع مولّدی جایگزین نشده و از جیبمان مصرف کرده بودیم.

وی با بیان اینکه جمعیت کشور نسبت به اول انقلاب چند برابر شده و انتظارات مردم هم بالا رفته است، افزود: امروز همه افراد در همه کالاها از وسایل ارتباطی گرفته تا خوراک و پوشاک و دیگر موارد انتظارات به حق دارند و این خودش تقاضاهای جدیدی درست کرده که دولت های گذشته به قدر کفایت به حل آن نپرداخته اند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به مشکل حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ اظهار کرد: ۱۸ میلیون جمعیت روستایی و عشایری بودند که کار می کردند و تولید داشتند ولی این جمعیت امروز اطراف شهرهای بزرگ ساکن شده اند و چاره اندیشی در مورد آنها نشده است.

رضایی تأکید کرد: نتیجه اقتصاد دولتی این شد که انبوهی از مشکلات آرام آرام انباشته شد و هر دولت که آمد مشکلات را اضافه کرد به طوری که الان نظام پولی و بانکی مان باید متحول و ساختار بودجه دولت باید اصلاح شود.

وی با بیان اینکه بر اساس تفکر غلطی که دلارهای نفتی را به بانک مرکزی می دهیم و بانک مرکزی به ما پول می دهد وقتی وارد جامعه می شود نقدینگی کشور ۵ الی ۸ برابر می شود و تورم را ایجاد می کند، افزود: الان چهار سال متوالی است که کشور دچار تورم شدید شده که در تاریخ بی سابقه است.

دولت برای مهار تورم تلاش می کند

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه دولت برای مهار تورم تلاش می کند، افزود: خوشبختانه در زمینه نظام پولی و بانکی تصمیمات خوبی گرفته شده و تا پایان سال سند اصلاحات پولی و بانکی را به مقام معظم رهبری خواهیم داد و ایشان خودشان این موضوع را پیگیری می کنند؛ همچنین تا سال آینده ساختار بودجه دولت را اصلاح می کنیم و غیر از این در زمینه تولید و سرمایه گذاری و حمایت از اقشار آسیب پذیر برنامه هایی را دنبال می کنیم و مقام معظم رهبری پیگیر این امور هستند.

وی اصلاح یارانه ها را بسیار مهم دانست و گفت: در یارانه ها دولت نزدیک به صد میلیارد دلار به صورت مستقیم و غیر مستقیم به مردم کمک می کند که ۳۰ درصد آن به خارج از کشور قاچاق می شود و نیروهای نظامی کشور هزینه بالایی را صرف مبارزه با قاچاق می کنند مثلا اختلاف قیمت بنزین قابل مقایسه نیست و بنزین ۳ هزار تومانی در ایران در پاکستان و امارات ۴۷ تا ۵۰ هزار تومان است.

رضایی افزود: ۳۰ الی ۴۰ درصد یارانه ها هم به افراد پولدار و سرمایه دار می رسد و عملا از ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه دولت، ۳۰ الی ۴۰ درصد به دست مردم می رسد بنابراین یکی از برنامه های ما اصلاح نظام یارانه ها است و به دنبال این هستیم که اصلاح را جوری انجام دهیم که قیمت ها افزایش پیدا نکند و یارانه به دست صاحب اصلی برسد که کار بسیار سختی است.

وی گفت: ستاد اقتصادی مرتب با حضور آقای رئیسی تشکیل جلسه می دهد و تصمیمات مهم گرفته می شود و نظام خوبی در دولت در حال شکل گیری است و مشکلات رو به حل است.

رضایی ادامه داد: ما برای موفقیت و اصلاح دو تا ابزار و عامل می خواهیم که یکی برنامه ریزی و تصمیمات درست است که دولت انجام می دهد و دوم همراهی مردم است که باید به صحنه بیایند و در زمینه دوم نقش علما و مراجع زیاد است تا مردم نفش اصلی را در اصلاحات بپذیرند و دولت در انجام این اصلاحات مردم را کانون تحول اقتصادی قرار دهند

Share