حسن محمدیاری؛

افزایش قیمت‌ کالاهای اساسی و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی سفره مردم را کوچک‌تر کرد

محمدیاری با بیان اینکه افزایش قیمت‌ کالاهای اساسی و حذف ارز ترجیحی سفره مردم را کوچکتر کرد گفت: مجلس فعلا برای برگشت قیمت کالاهای اساسی به شهریور ۱۴۰۰ هیچ طرح و لایحه‌ای در دست ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از شبستان، «حسن محمدیاری» شامگاه پنجشنبه (۱۰ شهریور) در برنامه گفت‌وگوی خبری آخرین خبرها از سرنوشت طرح ساماندهی کارکنان دولت را تشریح کرد و اظهار داشت: با توجه به مصوبه نمایندگان مجلس این طرح به صورت دو شوری مطرح شد.

نماینده مردم شهرستان‌های تالش، ماسال و رضوانشهر در مجلس با بیان اینکه شور اول طرح ساماندهی با قاطعیت مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت عنوان کرد: با توجه به اینکه کمیسیون اجتماعی کمیسیون تخصصی در این زمینه است بررسی جزئیات طرح ساماندهی کارکنان دولت به آن واگذار شد.

محمدیاری از برگزاری ده‌ها جلسه کارشناسی در کمیسیون اجتماعی مجلس پیرامون طرح ساماندهی کارکنان دولت خبر داد و در مورد علل طولانی شدن آن نیز تصریح کرد: یکی از علل این است که حدود ۱۵۰ پیشنهاد توسط نمایندگان مطرح شده که همه اینها باید مورد بررسی قرار گیرد از طرفی گروههای مختلفی هستند که درخواست دارند تا مشمول این طرح بشوند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نهضت‌ها، حق التدریسی‌ها و یا قراردادهای ۸۹ روزه را از جمله این گروه‌ها ذکر کرد و افزود: افزودن این نیروها به طرح ساماندهی کارکنان دولت با قوانین بالادستی مغایرت دارد بنابراین در اینباره باید کار کارشناسی دقیق‌تری صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: کمیسیون اجتماعی مجلس در روزها و یا هفته‌های آینده طرح ساماندهی کارکنان دولت را برای رسیدگی مجدد در صحن علنی مجلس آماده می‌کند.

نماینده مردم شهرستان‌های تالش، ماسال و رضوانشهر در مجلس به موضوع برگشت قیمت کالاهای اساسی به شهریور ۱۴۰۰ طبق مصوبه مجلس اشاره کرد و گفت: متاسفانه آنطور که مورد خواست مجلس بود مجموعه دولت نتوانست آثار تورمی حذف ارز ترجیحی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی را کنترل و مهار کنند و ما شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی هستیم.

محمدیاری با تاکید بر اینکه افزایش قیمت‌ها و کالاهای اساسی به ویژه حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی باعث شد که سفره مردم کوچکتر شود اذعان کرد: مجلس هم اینک در بحث برگشت قیمت کالاهای اساسی به شهریور ۱۴۰۰ هیچ طرح و لایحه‌ای در دست ندارد اما نظارت‌های خود را اعمال میکنند و منتظر است تا دولت هم در این خصوص لایحه‌ای را تدوین کند تا با این سازوکار شاهد فشار کمتر به مردم به ویژه به قشر آسیب‌پذیر باشیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ابراز داشت: مجلس در همان زمان هم به دولت تاکید کرده بود که اگر قصد دارد ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی را حذف کند بایستی کالابرگ الکترونیکی را در اختیار قرار دهد تا آن گرانی و تورمی که بر سفره مردم راه یافته و مابه تفاوت قیمت‌ها در اختیار مردم قرار گیرد.

وی موضوع افزایش سقف سن مجاز برای شرکت در آزمون‌های استخدامی را نیز مورد اشاره قرار داد و در مورد دیدگاه مجلس و کمیسیون اجتماعی اظهار داشت: در اینجا باید دو موضوع را از یکدیگر تفکیک کنیم اول آنکه اشخاصی که قبلاً سابقه قراردادی، ادارای و سنوات داشتند این سوابق طبق قانون سال ۷۱ از سقف سن داوطلبان باید کسر شود.

نماینده مردم شهرستان‌های تالش، ماسال و رضوانشهر در مجلس ادامه داد: در خصوص سایرین مجلس و کمیسیون اجتماعی هنوز نتوانسته است قانونی را به طور مدون داشته باشد و تصمیم خاصی در این زمینه اتخاذ نشده ضمن اینکه اگر قرار است قانون و مقررات خاصی در مورد افزایش سن شرکت در آزمون‌های استخدامی لحاظ گردد باید با قوانین بالادستی به ویژه قانون بازنشستگی تناسب داشته باشد و در تضاد نباشد.

محمدیاری در بخش دوم به موضوع ساماندهی زباله، پسماند و فاضلاب در حوزه انتخابیه خود اشاراتی داشت و تصریح کرد: در مورد شهرستان تالش تکمیل خطوط جمع‌آوری و انتقال فاضلاب به طول هزار و ۸۵۰ متر با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال انجام شده همچنین لایروبی و شستشوی شبکه هم به طول سه هزار و ۴۵۰ متر با اعتبار سه میلیارد اجرایی شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس احداث تصفیه خانه فاضلاب تالش را یکی از اولویت‌های کاری خود ذکر کرد و بیان داشت: متاسفانه در این خصوص اعتبارات لازم جذب نشده است و تصفیه خانه به سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد در خصوص توسعه شاخص پروژه‌های آبرسانی هم در حال حاضر مخزن هزار متر مکعبی شهر اسالم را داریم که به بهره‌برداری رسیده است.

وی اجرای خط آبرسانی تالش، چاه فلمن و آبرسانی به غرب استان گیلان را هم مورد توجه قرار داد و گفت: با توجه به تنش آبی که رخ داد این اتصال در چندین نقطه انجام شد امسال هم در سفر ریاست جمهوری به گیلان مبالغی را برای آبرسانی به غرب استان پیش‌بینی کردند و اخیرا هم در جلسه‌ای که در تهران داشتیم توانستم تخصیص صد در صدی آن را به شخصه از وزیر اخذ کنم.

نماینده مردم شهرستان‌های تالش، ماسال و رضوانشهر در مجلس این سه شهرستان را در حوزه پسماند محروم و کم برخوردار دانست و اذعان کرد: متاسفانه انباشت زباله در ساحل قرق تالش صحنه مشمئز کننده‌ای را در برابر دیدگان مردم ایجاد کرده و اساسا هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد که در چنین ساحل زیبایی که محل تفرج مردم است زباله رها شود.

محمدیاری تعریف محل جدیدی برای احداث کارخانه کمپوست را با مساعدت و همفکری عقلای استان و دستگاه قضایی خواستار شد و تصریح کرد: در خصوص مشکلات سد شفارود هفته گذشته جلسه‌ای با وزیر نیرو داشتم و در همانجا بنده برای آخرین بار از ایشان خواستم که خودشان ورود کرده و این موضوع را از دو جهت مطالبات معوقه کارگران و پیمانکار و از جهت تجهیز و راه‌اندازی کارگاه حل و فصل کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس روند ساخت سد لاستیکی ماسال را هم برشمرد و عنوان کرد: خوشبختانه این پروژه روند خوبی داشته و ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طبق وی وعده‌هایی که گرفتم امیدواریم در زمستان امسال شاهد آبگیری سد لاستیکی ماسال باشیم.

وی میزان پیشرفت فیزیکی سد لاستیکی تالش را هم چیزی حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد اعلام کرد و یادآور شد: اگر بتوانیم که هر دوی این سد‌ها را به گونه‌ای پیش ببریم که در یک زمان مراحل ساخت آن‌ها به پایان برسد احتمالا افتتاح آن‌ها را با حضور وزیر نیرو شاهد خواهیم بود.

نماینده مردم شهرستان‌های تالش، ماسال و رضوانشهر در مجلس تداخل زمین‌های ملی با اراضی روستایی را از جمله مشکلات اهالی برخی از روستاها دانست و افزود: بحث احترام به مالکیت حقوق مکتسبه مردم و تداخل اراضی ملی همواره جزو اولویت‌های کاری بنده بوده است.

محمدیاری با بیان اینکه باید راهکارهایی برای مهاجرت معکوس فراهم شود یادآور شد: اگر خانواده‌ای این امکان را داشته باشد که روی زمین خود خانه‌ای احداث کند و کشاورزی راه بیاندازد بخش زیادی از مشکلات معیشتی و حتی بیکاری حل خواهد شد بنابراین روی قضیه اجرای طرح کاداستر و تامین اعتبارات آن تاکید زیادی داریم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه گاهی اوقات مردم بومی برای اخذ یک مجوز ساده به ادارات مراجعه کرده و با در بسته مواجه می‌شوند عنوان کرد: طرح‌های هادی باید هر ده سال مورد بازنگری قرار گیرند که این امر در برخی روستاها انجام نشده و اعتقاد دارم دهیاران باید در این تصمیم‌گیری‌ها دخیل باشند.

وی ابراز داشت: در مورد مسیر چهار بانده طاهرگوراب به ماسال بخشی از آن مربوط به حوزه انتخابیه ما و بخشی اعظم آن مربوط به شهرستان صومعه‌سرا است و از طاهرگوراب تا مرز ماسال تقریبا پروژه پیشرفت فیزیکی بهتری داشته اما از نقطه صفر ماسال تا ورودی شهر پیشرفتی را شاهد نبودیم زیرا مصالح لازم برای بهسازی و بسترسازی وجود نداشت.

نماینده مردم شهرستان‌های تالش، ماسال و رضوانشهر در مجلس ضمن تقدیر و تشکر از دادستان ماسال اضافه کرد: دادستان همکاری لازم را با ما برای برداشت مصالح و صدور مجوزات لازم داشتند اما گله و شکایت من از مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان این است که چرا آب منطقه‌ای ماسال و رضوانشهر در این مورد همکاری لازم را نداشته است.

محمدیاری شهر تالش را از حیث جمعیتی دومین شهر بزرگ استان گیلان خواند و با بیان اینکه برای مقابله با تنش آبی در این حوزه قرار است اعتبارات لازم تخصیص داده شود، خاطرنشان کرد: در ماسال و رضوانشهر هم با تنش آبی مواجهیم اما در برخی نقاط نظیر اسالم گام‌های خوبی برای مقابله با این امر برداشته شده و امیدواریم همتراز با اسالم این بهبود در سایر مناطق هم حاصل شود تا کمتر شاهد تنش آبی به ویژه در بخش آب شرب باشیم.

Share