نماینده شهرستان آستارا در مجلس:

اعلام آمادگی روس‌ها، آذربایجانی‌ها و چینی‌ها برای فاینانس و تامین مالی راه‌آهن رشت – آستارا

مرحبا از اعلام آمادگی روس‌ها، آذربایجانی‌ها و چینی‌ها برای فاینانس و تامین مالی راه‌آهن رشت – آستارا خبر داد و گفت: اعتبارات خوبی برای راه‌آهن رشت – آستارا از محل تهاتر نفت پیش بینی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از شبستان، «غلامرضا مرحبا» شامگاه پنجشنبه (۱۷ شهریور) در برنامه گفت‌وگوی خبری در مورد آخرین وضعیت بررسی طرح بانکداری اسلامی اظهار داشت: مدت‌ها از قانون بانکداری بدون ربا در کشورمان می‌گذرد و این قانون با توجه به واقعیت‌های امروز اقتصاد نیاز به اصلاح دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بازنگری قانون بانکداری مرکزی و در قانون بانکداری بدون ربا لازم و ضروری است عنوان کرد: در حال حاضر بازنگری قانون بانک مرکزی به تصویب مجلس رسیده و شورای نگهبان باید در مورد این مصوبه نظر نهایی خود را اعلام کند.

مرحبا استقلال و تقویت نظارت‌های بانک مرکزی را از جمله اصلاحات مجلس ذکر کرد و افزود: قانون بانک مرکزی که توسط مجلس مورد بازنگری قرار گرفته می‌تواند بسیاری از خلل‌هایی که در بحث نظارت و اقتدار بانک مرکزی شاهد بودیم را در بحث ممانعت از وقوع جرم و اکتشاف و مجازات‌ها جبران کند.

نماینده مردم شهرستان آستارا در مجلس تصریح کرد: شورای عالی پول و اعتبار یکی از عالی‌ترین ارکان پولی و مالی کشور و نهاد ناظر بر سیاست‌های این حوزه است و در حال حاضر هم قوانینی داریم که آیین نامه آن تدوین نشده که این شورا هم اینک در حال رسیدگی به آن‌هاست.

وی آخرین خبرها از تشکیل کارگروه تخصصی اجرای قانون جهش تولید مسکن در کمیسیون اقتصادی مجلس را برشمرد و اذعان کرد: این کارگروه تشکیل و دو جلسه آن هم برگزار شده است تا مشکلاتی که در قانون جهش تولید مسکن از جمله تامین مالی وجود دارد برطرف گردد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: در حال حاضر وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت راه و شهرسازی، بانک مرکزی و بانک مسکن در حال تدوین حکم جایگزینی هستند تا مشکل تامین مالی قانون جهش تولید مسکن حل و فصل شود.

مرحبا با اعلام این خبر که شورای نگهبان هنوز در مورد مصوبه توسعه منطقه آزاد نظر خود را اظهار نکرده است ادامه داد: در مورد بررسی طرح اصلاح چگونگی اداره مناطق تجاری و صنعتی هم بعضی از بندهای ابتدایی آن به تصویب رسیده و فعلا در کمیته مربوطه در حال بررسی است.

نماینده مردم شهرستان آستارا در مجلس با بیان اینکه راه‌آهن آستارا – آستارا فعلا فعال است و به صورت BOT به طرف خارجی واگذار شده است یادآور شد: البته ما انتقاداتی به نحوه مدیریت و ایفای تعهدات طرح خارجی داریم و این نگرانی خود را در مراجع مختلف هم اظهار کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در قرارداد راه‌آهن آستارا – آستارا قرارداد خوبی منعقد نشده و کمی دست جمهوری اسلامی بسته است افزود: در مورد راه‌آهن رشت – آستارا هم باید بگویم که خوشبختانه هم اینک به یکی از اولویت‌های اول کشور تبدیل شده و مقام معظم رهبری هم تاکید زیادی روی آن داشته‌اند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از پیش‌بینی اعتباراتی مناسب برای راه‌آهن رشت – آستارا از محل تهاتر نفت خبر داد و عنوان کرد: طرف‌های خارجی از جمله روس‌ها، آذربایجانی‌ها و چینی‌ها هم علاقمند به فاینانس و تامین مالی راه‌آهن رشت – آستارا هستند زیرا این خط ریلی بسیار سودآور و دارای جذابیت اقتصادی است.

مرحبا ارزیابی خود از نحوه برنامه‌ریزی‌ها برای تسهیل و تامین زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری خارجی در آستارا را هم برشمرد و اضافه کرد: شهرستان آستارا به تدریج توسط سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در حال کشف است و روس‌ها، چینی‌ها و قطری‌ها برای سرمایه‌گذاری در این شهرستان اعلام آمادگی کرده‌اند و بعضا طرح‌های خود را ارائه و بازدیدهای میدانی را هم انجام داده‌اند.

نماینده مردم شهرستان آستارا در مجلس با بیان اینکه بعد از ۱۳ سال تلاش‌ها برای لایروبی بندر آستارا به ثمر نشست اظهار داشت: بندر آستارا بندری پررونق و فعال بوده و لایروبی مناسب آن انجام شده است همچنین عمق حوضچه و کانال ورودی به بیش از چهار متر رسیده و تمام کشتیهایی که در دریای خزر فعالند می‌توانند از این بندر استفاده کنند.

وی نزدیکی کشورمان به بازار CIS و کشور عراق را هم برای تجارت کالاها مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: در منطقه ویژه اقتصادی آستارا که در محدوده بندر وجود دارد نیز امکان سرمایه‌گذاری در حوزه ایجاد سیلوهای روغن و مخازن نفتی، صنایع تبدیلی و سردخانه‌ها وجود دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس آستارا را یکی از شهرهای دارای تنش آبی استان گیلان خواند و اذعان کرد: سال گذشته برخی از روستاهای شهرستان حتی تا یک هفته آب شرب سالم نداشتند و در شهر هم قطعی‌های مکرر آب را داشتیم اما از عید امسال و حتی در ایام تعطیلات قطعی آب را نداشتیم.

مرحبا از اجرای ۱۶ پروژه آب و فاضلاب با بیش از ۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار در شهرستان آستارا خبر داد و گفت: تقریبا همه روستاهای شهرستان آستارا تحت پوشش پروژه محرومیت‌زدایی قرار گرفتند و ۱۰ روستای بخش لوندویل هم با اعتبار ۵۶ میلیارد تومان برای تعویض شبکه و احداث و راه‌اندازی چاه‌های جدید از طرف قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در اولویت هستند.

نماینده مردم شهرستان آستارا در مجلس از پیگیری احداث تصفیه خانه بزرگ فاضلاب آستارا با اعتبار ۱۱۷ میلیارد تومان اعتبار سخن گفت و ابراز داشت: تجهیزات لازم برای بازسازی تصفیه خانه بهارستان هم فراهم شده و امیدواریم با به ثمر رسیدن همه این پروژه‌ها شاهد حل بخشی از مشکلات شهرستان آستارا باشیم.

مرحبا از آسفالت و بهسازی مسیر هفت روستای شهرستان آستارا خبر داد و خاطرنشان کرد: در حوزه راه‌های روستایی کارهای خوبی انجام شده اما شدت عقب ماندگی‌ها بسیار بالاست و جبران آن مدتی زمان می‌برد.

Share