مدیرکل مدیریت بحران گیلان خبر داد؛

احتمال بارش ۱۰۰ میلیمتری در گیلان | کاهش دمای هشت تا ۱۲ درجه ای هوا

مدیرکل مدیریت بحران گیلان، با اشاره به احتمال بارش شدید باران تا ۱۰۰ میلیمتر و آبگرفتگی های موقتی و بالا آمدن سطح آب رودخانه ها، افزود: گیلان ۵۰ رودخانه جهنده در غرب و شرق و مرکز دارد که در صورت طغیانی شدن، ایمن نیستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، امیر مرادی در گفت وگو با ایسنا، از صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی در استان گیلان خبر داد و اظهار کرد: براساس پیش بینی ها شاهد نفوذ سامانه بارشی به استان و کاهش دمای هشت تا ۱۲ درجه ای خواهیم بود.

وی با اشاره به احتمال بارش شدید باران تا ۱۰۰ میلیمتر و آبگرفتگی های موقتی و بالا آمدن سطح آب رودخانه ها، افزود: گیلان ۵۰ رودخانه جهنده در غرب و شرق و مرکز دارد که در صورت طغیانی شدن، ایمن نیستند.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان، با بیان اینکه بارش ها از عصر و شب امروز آغاز می شود، تصریح کرد: متولیان آب منطقه ای و شهرداران و دهیاران در کوتاه ترین زمان ممکن اقدام به لایروبی روخانه ها و پاکسازی مسیر عبوری زیر پل ها کنند.

مرادی با اشاره به مواد ۱۳ و ۱۴ قانون مدیریت بحران و تکالیف دستگاه ها و فرمانداران، عنوان کرد: مهمترین موضوع در زمان آبگرفتگی و سیلاب حضور در مکان های امن و فاصله گرفتن از حاشیه رودخانه ها و آبراهه ها و عدم تردد در محورهای پرخطر حاشیه رودخانه ها و مسیل هاست.

وی از مردم خواست از استقرار در کنار رودخانه ها تا پایان هفته خودداری کنند و گفت: از تردد از روی پل های خطرساز و آبنما به ویژه در شهرستان های آستارا، تالش، شفت، صومعه سرا، فومن، رشت، رضوانشهر، ماسال، رودسر، املش، سیاهکل، آستانه اشرفیه و به خصوص شهرستان هایی که در گذشته سابقه طغیان و سیلاب دارند، در ایام شب خودداری شود.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان اضافه کرد: دستگاه‌های اجرایی ماشین آلات سنگین را در کنار نقاط پرخطر  خاصه پل ها پیش بینی و مستقر کرده اند تا به محض جمع شدن چوب و الوار و خاشاک و.. سریعا از پای پل جمع آوری شود.

مرادی با اشاره به وجود سدهای کوچک آبخیزداری در مناطق کوهستانی، تاکید کرد: مدیران شهرستانی منابع طبیعی و آبخیزداری اقدام به تخلیه پشت این سدهای آبگیر و کاهنده روان آب از مصالح احتمالی کنند.

وی همچنین به گردشگرانی که استان گیلان را برای مسافرت در این ایام انتخاب کرده اند توصیه کرد تا پایان هفته احتیاط کامل داشته باشند و متذکر شد: امکان دارد گردشگران با طبیعت گیلان آشنا نباشند و لذا به هیچ عنوان در حاشیه رودخانه ها چادر نزنند؛ قطعا نیروهای انتظامی و سایر عوامل امدادی تذکرات لازم را اعلام می کنند. مراقبت از سالمندان و کودکان نیز به عنوان قشر آسیب پذیر جدی گرفته شود.

Share