دیارمیرزا گزارش می دهد؛

نهضت ملی مسکن در گیلان در نقطه صفر؛ آقای استاندار حالا نوبت شماست

با توجه به پیشرفت فیزیکی اندک پروژه‌های ساخت نهضت ملی مسکن در گیلان به نظر می‌رسد که تحقق وعده دولت سیزدهم با اقدامات معمولی میسر نیست.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ساخت چهار میلیون مسکن در طول چهار سال از مهم‌ترین شعارهای دولت سیزدهم بود که با اتمام سال اول فعالیت دولت بر سر اجرای آن تاکنون موانعی وجود داشته که مانع از تحقق بخشی از این وعده شده است.

در حالی که با عدم تامین منابع مالی، شرایط ارزی و اقتصادی، اختلاف میان هزینه واقعی تمام شده پروژه (مترمربعی ۸/۵ میلیون تومان) با هزینه پیش‌بینی شده وزارت راه و شهرسازی(هر مترمربع ۴/۵ میلیون تومان) مواجه‌ایم که در بسیاری از شهرها حتی زمین مورد نیاز نیز تامین نشده است. موضوعی که حتی گلایه رستم قاسمی شخص وزیر راه و شهرسازی را نیز در پی داشته و او از نبود منابع مالی در کنار عدم همکاری دستگاه‌های اجرایی برای در اختیار قرار دادن زمین گلایه کرده است.

نهضت ملی مسکن در نقطه صفر

در همین راستا چندی پیش سرپرست دیوان محاسبات گیلان با بیان اینکه دیوان محاسبات گیلان در راستای وظایف نظارتی خود به پروژه نهضت ملی مسکن در گیلان ورود کرده است، یادآور شد: با بررسی عملکردی صورت گرفته تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۱ پیشرفت فیزیکی پروژه ۲۵۶ واحدی نهضت ملی مسکن در صومعه‌سرا ۱۰ درصد بوده است.

امید نبی‌زاده حقیقی پروژه ۱۰۰ واحدی انزلی را دارای پیشرفت فیزیکی ۳۳ درصدی عنوان کرد و گفت: در شهرستان لنگرود نیز بنیاد مسکن پروژه ۲۲۰ واحدی را برعهده دارد که پیشرفت فیزیکی آن تنها یک درصد است و پروژه زیر نظر راه و شهرسازی نیز صفر درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی در ادامه از پیشرفت فیزیکی ده درصدی پروژه ۶۲۴ واحدی رشت زیر نظر بنیاد مسکن اشاره کرد و یادآور شد: پروژه ۵۰۰ واحدی ستاد اجرایی فرمان امام نیز تنها ۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

نبی‌زاده حقیقی در ادامه به پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی پروژه ۲۰۰ واحدی در لوشان اشاره کرد و گفت: دلیل پیشرفت بالای این پروژه برای این بوده است که در گذشته در قالب مسکن مهر و اقدام ملی مسکن در حال ساخت بوده است.

سرپرست دیوان محاسبات گیلان همچنین از پیشرفت فیزیکی صفر درصدی پروژه های نهضت ملی مسکن در تالش و کیاشهر خبر داد.

از گلایه رهبری تا دستور رئیسی

علاوه بر دولت، مسکن دغدغه ویژه رهبر انقلاب نیز بوده تا جایی که مقام معظم رهبری در جمع اعضای هیات دولت “در برشمردن اولویت‌های اقتصادی، مسئله مسکن را مورد توجه قرار دادند و گفتند: در قضیه مسکن عقب‌ماندگی زیادی وجود دارد که موجب افزایش سرسام‌آور قیمت و اجاره‌بها و رنج و زحمت مردم شده است”.

پس از این تذکر بود که آیت‌الله رئیسی در نشست مشترک اعضای هیأت دولت با استانداران سراسر کشور، تامین مسکن برای مردم را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت دانست و گفت: “استانداران مسأله تأمین مسکن و کنترل اجاره‌بها را به شکل ویژه دنبال کنند و در تصمیمات خود در این زمینه منتظر دستور یا اجازه از مرکز نباشند”.

نوبت به استانداران رسید

دولت سیزدهم از ابتدای آغاز به کار خود نشان داده که به دنبال تمرکززدایی و تفویض اختیارات به استانداران است. بنابراین با توجه به هشدارها و تذکرات مقام معظم رهبری و دغدغه‌های رئیس جمهوری می‌طلبد که در موضوع مسکن استانداران جدیت بیشتری از خود داشته باشند.

در همین زمینه آئین‌نامه “شرح وظایف تفصیلی شورای مسکن استان” نیز مسئولیت‌های زیادی بر دوش دولت گذاشته که اجرای دقیق آنها می‌تواند در اجرای نهضت ملی مسکن یاری‌رسان دولت باشد.

استاندار گیلان تاکنون در دو موضوع مدیریت آب کشاورزی و اخیرا احیای تالاب انزلی اقدام به ایجاد قرارگاه مدیریت جهادی کرده است. با توجه به پیشرفت فیزیکی اندک پروژه‌های ساخت مسکن در گیلان به نظر می‌رسد که تحقق وعده دولت سیزدهم با اقدامات معمولی میسر نیست و دولت برای اینکه صادق الوعد بودن خود در حوزه مسکن را عملا به مردم نشان دهد نیازمند اقدامات جهادی با حضور همه دستگاه های اجرایی و حتی بخش خصوصی دارد.

در ابتدای اجرای این طرح قرار بود حتی از شرکت‌های خارجی چینی و ترکی نیز برای ساخت مسکن در ایران بهره گرفته شود اما شرکت‌های خارجی که نیامدند هیچ بلکه تاکنون از ظرفیت بخش خصوصی نیز به درستی استفاده نشده است.

با توجه به اینکه تعهدات مسکنی دولت‌های گذشته روی دوش دولت سیزدهم قرار گرفته، در همین زمینه ضروری است که در استان گیلان نیز از ظرفیت جامعه مهندسی، شرکت‌های سازنده بزرگ و انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان برای خانه‌دار کردن مردم به درستی بهره گرفته شود.

Share