فرماندار فومن در جمع مدیران استان؛

شاخص‌های برخورداری شهرستان فومن واقعی نیست | از لایروبی آب بندان ها تا پلهای نیمه کاره

فرماندار فومن با بیان این که شاخص‌های برخورداری شهرستان واقعی نیست، خواستار تجدیدنظر در شاخص‌های فومن در سطح ملی و استانی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، روز شنبه مورخ ۱۹ شهریور ۱۴۰۱، با حضور فرماندار و نماینده شهرستان و مسئولان ۱۲ اداره کل استان گیلان از جمله مدیرعامل شرکت برق، مدیران کل راهداری، بنیاد مسکن، راه و شهرسازی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونین مدیران کل محیط زیست، منابع طبیعی، ورزش و جوانان، ثبت اسناد و املاک، آب منطقه‌ای و مدیران سازمان جهاد کشاورزی، مسائل و مشکلات شهرستان فومن اعلام، بررسی و درخصوص رفع آن‌ها تصمیم گیری شد.

 در بخش کشاورزی، فکور با اشاره به این که در حوزه لاینینگ، سهم اندکی برای شهرستان پیش بینی شده، خواستار این شد که از اعتبارات سفر ریاست جمهوری اعتبار ویژه‌ای برای فومن درنظر گرفته شود.
فرماندار شهرستان فومن ضمن بیان این که آب بندان‌ها به اندازی کافی لایروبی نشده و دو سوم آن‌ها همچنان بدون لایروبی مانده است، تاکید کرد: آب بندان‌های اجاره‌ای اداره جهاد با اولویت بهره برداری کشاورزی باشد زیرا برخی موجران در فصل کشاورزی با شهرستان همکاری کافی نمی‌کنند.
وی با اشاره به مشکلات رخ داده در بخش خوراک دام، خواستار توجه بیشتر جهاد استان به تامین این نهاده‌ها با شرایط بهتری شد.
بهروزی فر نیز با اشاره به مساله تغییر کاربری‌ها و لزوم حمایت از بومیان و افراد محلی در این بحث، خواستار ایجاد سازوکاری مناسب جهت رفع مشکلات افراد بومی شد که دهه‌ها در روستاها سکونت داشته، اما به دلیل محدودیت‌های قانونی قادر به تغییر کاربری یا احداث مسکن برای خود یا فرزندانشان نیستند.
در این خصوص، معاون رئیس سازمان جهاد استان با تاکید بر لزوم حفاظت از حقوق مکتسبه مردم، از توجه به مسائل و مشکلات افراد بومی خبر داد.

در بخش راهداری، فکور با اشاره به مشکل آسفالت راه‌های روستایی که درددل مشترک تمام مردم شهرستان است، ضمن اشاره به پیگیری‌های مسئولین شهرستان در تهران که با دعوت از مسئولان سازمان راهداری و حضور ایشان در شهرستان همراه شد، خواستار اهتمام راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درخصوص ساخت پل‌های چهارگانه تخریب شده توسط سیلاب سال ۹۷ شد.
وی افزود: پل‌های سیدآباد و خسروآباد با اهتمام متولیان به نتیجه خواهند رسید. همچنین ۶ پل آب نما در فومن وجود دارد که نیاز به توجه به مخاطرات آن‌ها به ویژه در زمان بارندگی است.
از سوی دیگر، پایه‌های تعدادی از پل‌های روستایی از جمله در روستاهای چپول و زردلجه در حال تخریب است و ضرورت دارد نسبت به مرمت و بازسازی آن‌ها اقدام شود.
نکته دیگر مورد اشاره فرماندار فومن، حریم راه‌ها در برخی نقاط شهرستان بود که متغیر می‌باشد و مشکلاتی به وجود آورده و ضرورت دارد کل حریم در یک مسیر واحد، به یک اندازه باشد.
وی افزود: جاده گوراب پس به کلفت، به سبب سیلاب قبلی مسدود است و باید با برنامه ریزی بازگشایی شود.
فرماندار فومن با بیان این که شاخص‌های برخورداری شهرستان واقعی نیست، خواستار تجدیدنظر در شاخص‌های فومن در سطح ملی و استانی شد.
بهروزی فر نماینده شهرستان نیز در این زمینه ضمن اشاره به برداشت‌های بی‌رویه از رودخانه‌ها که به همراه سیلاب‌ها به ویژه در سال ۹۷ موجب تخریب چهار پل مهم و برخی راه‌های روستایی شد، خواستار توجه و نگهداری از آسفالت و راه‌های روستایی و همچنین یکسان‌سازی و رفع مشکلات حرائم در راه‌های روستایی شد که برای روستاییان در برخی نقاط شهرستان مشکلاتی ایجاد کرده است.

در بخش منابع طبیعی، فکور ضمن تاکید بر لزوم افزایش هماهنگی‌ها به منظور انجام امور ساخت و ساز و امور حریم و محدوده اراضی، خواستار تسریع در امور اداری و فرآیند صدور مجوزها شد و اظهار امیدواری کرد که ضمن تسریع در بحث تبادل ها، مساله استعلام‌ها مشروط به سند نشود.
فکور بهره‌مند نشدن مردم از مزایای مورد انتظار ماده ۴ را مورد اشاره قرار داد و انتقاد کرد: ضرورت دارد وعده‌های داده شده به مردم در زمینه اراضی منابع طبیعی، تحقق یابد.
فرماندار شهرستان با اشاره به مشکلات عدیده دامداران در اراضی ییلاقی ان‌دره، خواستار رسیدگی قانونی و حفاظت از منافع و حقوق قانونی استان و دامداران محلی گیلانی در برابر مشکلات ایجاد شده از سوی عوامل خارج از استان شد.
فکور درخصوص راه‌های عشایری به ویژه گیلوندرود و همچنین بحث ماده ۱۰ در ماکلوان نیز بر لزوم همکاری دستگاه‌ها جهت رفع مشکلات این حوزه تاکید کرد.
بهروزی فر نیز با اشاره به لزوم افزایش هرچه بیشتر هماهنگی میان دستگاه‌ها به ویژه جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن و منابع طبیعی، مواردی نظیر توافق ماده ۴ را مورد توجه قرار داد و افزود: نباید شرایط به نحوی باشد که به جای بهره مندی مردم از این طرح، سوء استفاده ارضی رخ دهد. لذا هماهنگی فزاینده بین دستگاهی در این زمینه حائز اهمیت است.

همچنین تسریع در صدور مجوز پست برق ساختمان نیمه کاره دانشگاه آزاد شهرستان مورد بحث قرار گرفت و مدیرعامل شرکت برق در زمینه صدور این مجوز قول مساعد داد.

در بخش برق، فرماندار شهرستان با اشاره به رضایت نسبی از خدمات ارائه شده در این زمینه، افزایش خدمات شرکت برق به مردم از حیث نصب ترانس و کابل های خودنگهدار را به نسبت سنوات گذشته مورد توجه قرار داد.

در بخش بنیاد مسکن، فرماندار فومن ضمن تاکید بر تسریع در بازبینی طرح های هادی، خواستار رفع مشکلات ایجاد شده برای روستاهایی شد که طرح هادی آن ها مدت زیادی است بازبینی نشده و مردم به منظور تعیین تکلیف اراضی خود در انتظار انجام بازبینی هستند.
شهردار ماکلوان نیز ضمن اشاره به بلاتکلیفی برخی شهروندان در رابطه با رعایت قدرالسهم تفکیک اراضی دارای کاربری غیر مسکونی اظهار کرد: با توجه به‌ این‌ که‌ متراژ اراضی تفکیک شده، از ضوابط قدرالسهم تفکیکی شهرداری کمتر است، امکان تایید این مدارک وجود ندارد.
وی همچنین با اشاره به نیاز این شهر به آسفالت به سبب عدم وجود کمربندی در این شهر، تردد به مقصد ماسوله از مسیر ماکلوان را مورد توجه قرار داد و افزود: آب رفتگی یکی از پایه های پل ماکلوان نیازمند اقدام فوری به منظور حفظ این سرمایه مهم است.
وی تسهیل در محدودیت ها و الزامات حریم ۳۲ متری راه ورودی ماکلوان را امری مشوق برای توسعه شهری در ماکلوان عنوان کرد.

در بخش آبیاری، فرماندار فومن، ساماندهی آب بندان ها، ساخت سردهنه ها، مدیریت آبیاری، دیواره گذاری و گابیون بندی در حاشیه رودخانه ها را مطرح کرد و افزود: تعدد مدیران در حوزه آبیاری فومنات موجب شده، هر برنامه ای نیازمند هماهنگی بین چند نفر شود و در عمل، در بحث آبیاری در شهرستان با چهار مدیر سروکار داریم.
بهروزی فر نیز ضمن اشاره به کمبود آب زراعی در شهرستان در سال زراعی جاری، خواستار برنامه ریزی برای احداث سد لاستیکی جهت مدیریت بهینه منابع آبی شد.

در بخش ورزش، فکور با تشکر از پیگیری های انجام شده از سوی نماینده شهرستان به ویژه دعوت از وزیر ورزش و جوانان به فومن که منجر به وعده های امیدبخشی درخصوص زمین ورزشگاه نیمه کاره انقلاب شد، با اشاره به اقدامات خوبی که در ورزشگاه دیگر شهرستان یعنی آزادی انجام شده، خواستار تسریع در تکمیل سالن ورزشی نیمه کاره ماکلوان و احداث سکوی تماشاچی در سالن های ورزشی شهرستان شد.

در بخش محیط زیست، ۱۹ روستای شهرستان مورد اشاره فرماندار فومن قرار گرفت و خواستار همکاری جهت رفع مشکلات مربوط به فعالیت افراد در این مناطق شد و افزود: مردم از دستگاه های دولتی انتظار کمک و ارائه راهکار دارند. بنا بر این است که به مردم مساعدت شود تا مشکلات ایشان رفع شود.
بهروزی فر نماینده شهرستان نیز بیان کرد: با پیگیری های انجام شده، مقرر شد مشکلات آن دسته از مردم شهرستان که در مناطق حفاظت شده هستند، در اولین شورای عالی محیط زیست مطرح شود. محدودیت های اعمال شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در این مناطق بسیار زیاد است و باید به حال این افراد فکری شود.

در بخش راه و شهرسازی نیز فکور با اشاره به الزامات مربوط به مسکن مهر، مسکن ملی و ماده ۱۰ در ماکلوان، اظهار کرد: انتطار داریم مشکلات شهرستان در مراجع استانی با نگاه معاضدت و همکاری بررسی و راهکارهای مناسبی جهت رفع مشکلات مردم پیشنهاد شود. وی در پایان گفت: بحث واگذاری در ماکلوان نیازمند سرعت بیشتری است.

Share