همزمان با بازدید رئیس قوه قضائیه

کشف ۳۰ کانتینر مخفی پس از ۱۳ سال در بوشهر!

رئیس قوه قضائیه گفت: ۳۰ کانتینری که در جریان انبارگردانی‌های اداره کل بنادر و دریانوردی بوشهر کشف شده است بر اساس قانون تعیین تکلیف می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در جریان بازدید رئیس قوه قضاییه از منطقه ویژه اقتصادی بوشهر، که علاوه بر مسئولان استانی، تعدادی از مقامات دولتی نیز حضور داشتند، وضعیت ۳۰ کانتینر بلاتکلیف دراین منطقه ویژه اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت؛ ۳۰ کانتینری که در جریان انبارگردانی‌های اداره بنادر و دریانوردی بوشهر کشف شده بودند و نکته قابل تأمل آنکه سابقه و اطلاعاتی از این کانتینرها در هیچکدام از سامانه‌‎های اداره بنادر و دریانوردی بوشهر وجود نداشت. علاوه بر این، طبق استعلام از یکی از شرکت‌های مالک این کانتینرها، آنها نیز از محتوای داخل این کانتینرها اظهار بی‌اطلاعی کرده بودند.

رئیس دستگاه قضا در جریان این بازدید میدانی، اقدام به شکستن پلمب برخی از این کانتینرها که از دهه ۸۰ تاکنون بلاتکلیف بودند، کرد؛ از قرار معلوم و بنا بر توضیحات ارائه شده به قاضی‌القضات، از سال ۸۸ که سیستم ثبت دستی انبارهای منطقه ویژه اقتصادی بوشهر به سامانه‌های الکترونیکی تبدیل و تجهیز شد، نسبت به گنجاندن این ۳۰ کانتینر در آن سامانه‌های الکترونیکی اقدامی صورت نگرفت؛ لذا از سال ۸۸ تا انبارگردانی صورت گرفته در سال جاری، هیچگونه اطلاعی از وجود این ۳۰ کانتینر در انبارهای بنادر و گمرکات بوشهر وجود نداشت و از مشخصات ناظر بر محتوا و مالک این کانتینرها اطلاعی در دست نبود؛ بر همین اساس طبیعتاً نسبت به اعلام متروکه شدن آنها نیز اقدامی صورت نگرفته بود.

رئیس قوه قضاییه در ادامه نسبت به انجام اقدامات قانونی درخصوص تعیین تکلیف این ۳۰ کانتینر، دستورات مقتضی را صادر کرد و خطاب به مسئولان و متولیان استانی و دولتی گفت: در حال حاضر در قبال این ۳۰ کانتینر، سه بحث اصلی وجود دارد؛ نخست آنکه چرا طی ۱۳ سال اخیر، کشتیرانی که صاحب ۱۱ کانتینر از این ۳۰ کانتینر بوده و قاعدتاً مجوز سایر کانتینرها را صادر کرده، هیچ موقع سراغی از آنها نگرفته است؟ نکته دوم آن است که مشخص نیست محتوای این کانتینرها از ابتدا همین بوده یا خیر؟ و مواردی به آن اضافه یا کم شده است؟ چرا که برخی از این کانتینرها حاوی محموله‌های متفرقه یا کارتن‌های خالی بودند؛ و نکته سوم آنکه در حال حاضر کدام دستگاه مسئول بررسی و تعیین تکلیف این محموله‌هاست؟

رئیس عدلیه در ادامه از مسئولان اداره بنادر و دریانوردی بوشهر این سؤال را مطرح کرد که چرا پس از مهلت مقرر، مراتب وجود چنین کانتینرها و محموله‌های بلاتکلیف را به گمرک اعلام نکردند؟

رئیس قوه قضاییه سپس تاکید کرد: ظرف ۶ ماه آینده مجدد از منطقه ویژه اقتصادی بوشهر بازدید خواهم کرد تا ببینم که آیا ساماندهی کالاها و محموله‌های بلاتکلیف و بلاصاحب و ثبت آنها در سامانه‌های الکترونیکی محقق شده و مراتب این موضوع از سوی اداره بنادر و دریانوردی بوشهر به اداره گمرک اعلام شده است یا خیر؟

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، پس از بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بوشهر، طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری صدا و سیما با اظهار تأسف از وضع موجود در برخی ترتیبات ناظر بر واردات کالا، گفت: ما در فرآیندها و ترتیبات ناظر بر ورود کالا به بندر با کشتی، اعلام این موضوع به گمرک، اعلام متروکه شدن کالاها، ورود سازمان اموال تملیکی به جمع آوری این کالاهای متروکه و برخی جهات دیگر، مع‌الاسف با اشکالات عدیده‌ای مواجه هستیم.

Share