در جلسه ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت آستارا عنوان شد؛

کاهش ازدواج و افزایش طلاق در آستارا | گیلان، استان قرمز کشور در حوزه جوانی جمعیت

مدیران سازمان‌های مردم نهاد آستارا به دلیل فعالیت‌های تاثیر گذار اجتماعی و فرهنگی با حضور مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری گیلان، از سوی فرماندار این شهرستان تجلیل شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری گیلان در جلسه ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت شهرستان و آئین تجلیل از مدیران سمن‌ها در فرمانداری بندر آستارا با اشاره به رکورد سالمندی جمعیت در ۳۰ سال گذشته در کشور اظهار کرد: باید یک قانون الزام‌آور به صورت تکلیف برای دستگاه‌های اجرایی در راستای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تدوین شود و با برگزاری نشست‌های مداوم با دادستانی و سازمان بازرسی استان، این مورد را پیگیر هستیم.

زهرا یعقوب نژاد با اشاره به وضعیت متفاوت گیلان در حوزه جمعیت بیان کرد: گیلان، استان قرمز کشور در حوزه جوانی جمعیت است و باید با نگاه به تحکیم بنیان خانواده، افزایش کیفیت جمعیت و مشوق‌های تسهیلاتی به سوی جبران این معضل برویم و تلاش دولت سیزدهم در این حوزه بسیار قابل توجه است.

وی با اشاره به اهمیت نقش رسانه‌ها، صدا و سیما و موسسات آموزش عالی و وزارت بهداشت و درمان در این حوزه تصریح کرد: باورمندی مدیران و دست اندرکاران این حوزه مهمترین نکته در نقش آفرینی برای رفع این معضل است و برای موفقیت در پدیده‌های اجتماعی باید از نقش سازمان‌های مردم نهاد غافل نشده و هدفمند و سازمان یافته عمل کنیم.

یعقوب نژاد گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان برای این حوزه با در نظر گرفتن اعتبارات مناسب برای طرح‌های ارائه شده به طور کاملا برنامه ریزی شده وارد عمل شده و دستگاه‌های متولی باید بدون انفعال به وظایف قانونی خود عمل کرده و کم کاری را از سوی هیچ دستگاهی نمی‌پذیریم.

کاهش ولادت و افزایش وفات در آستارا

فرماندار آستارا نیز در این جلسه اظهار کرد: سازمان‌های مردم نهاد آستارا بدون چشمداشت و بصورت داوطلبانه برای خدمت به مردم تلاش می‌کنند و از این ظرفیت باید برای توسعه شهرستان استفاده شود.

وی بیان کرد: در شهرستان ۱۰ سازمان مردم نهاد زیر نظر فرمانداری آستارا فعالیت می‌کنند و در حوزه محیط زیست و ترویج کتابخوانی، سازمان‌های مردم نهاد باید وارد عمل شوند.

وی به اشاره به اهمیت لزوم توجه به بحث حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تصریح کرد: در سال گذشته یک هزار و ۱۷ مورد ولادت، ۵۹۵ مورد وفات، ۶۲۲ مورد ازدواج و ۲۸۳ مورد طلاق در آستارا به ثبت رسیده که در ۵ ماه سال جاری نیز ۴۱۶ ولادت، ۲۰۳ مورد وفات، ۲۸۷ مورد ازدواج و ۱۰۱ مورد طلاق داشتیم و با نگاه به آمار و مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته شاهد کاهش ولادت، افزایش وفات، کاهش ازدواج و افزایش طلاق هستیم و با این آمار نگران کننده باید توجه و اولویت خود را در تمام حوزه‌ها به سوی جوانی جمعیت، افزایش ولادت و حمایت از خانواده پیش ببریم.

نماینده عالی دولت در آستارا ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی در تصمیم گیری‌های مختلف در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری از ظرفیت سمن‌ها استفاده کنند و برگزاری کارگاه‌های آموزشی با موضوع حقوق شهروندی ضروری است.

فرماندار آستارا گفت: هم افزایی سمن‌ها برای پیشبرد برنامه‌های شهرستان مهم است و به همین منظور اداره آموزش و پرورش شهرستات، محلی را برای جلسات سازمان‌های مردم نهاد تامین کرده است.

وی اظهار کرد: آگاهی انسان توسعه یافته به حقوق مدنی زمینه پیشرفت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را فراهم می‌کند و سمن‌ها باید فعالیت خود را توسعه دهند و با استفاده از فضای مجازی و فناوری‌های روز، برای غنای اوقات فراغت نوجوانان و جوانان برنامه ریزی کنند.

در پایان از ۱۰ سازمان مردم نهاد فعال زیر نظر فرمانداری شهرستان در حوزه فعالیت‌های چشمگیر اجتماعی و فرهنگی از سوی مسئولان تقدیر به عمل آمد.

Share