چند نکته در خرید چراغ مطالعه

چند عامل وجود دارد که هنگام خرید چراغ مطالعه بایستی مورد توجه قرار گیرد. البته توجه نمایید که با توجه به قیمت چراغ مطالعه مسلما کیفیت آنها متفاوت خواهد بود.

چراغ مطالعه از این دیدگاه بسیار مهم است که این وسیله با سلامت چشم ها رابطه مستقیم دارد. بسیاری از افراد تا پاسی از شب را به مطالعه و تحقیق می پردازند و اگر در این حین از نور مناسب استفاده نکنند به راحتی از قدرت بینایی آنها کاسته می شود. شاید یکی از دلایلی که اکثر نخبگان از عینک استفاده می کنند همین عامل مطالعه در شرایط نامناسب در سال های متمادی باشد. چراغ های مطالعه با توجه به امکانات و کیفیت آنها دارای قیمت های متفاوتی می باشند که می توانند از چند ده هزار تومان تا چند میلیون تومان قیمت داشته باشند.

با ما همراه باشید تا با ذکر برخی نکات مهم از چراغ مطالعه به شما در خرید این وسیله کاربردی یاری رسانیم.

کاربرد چراغ مطالعه

برای خرید چراغ مطالعه ابتدا بایستی دریابیم که چراغ مطالعه چه مصرفی دارد و چه کسانی از آن استفاده می نمایند. چراغ مطالعه صرفا جهت مطالعه استفاده نمی شود بلکه این وسیله را افرادی همچون دندان پزشک ها، آرشیتکت ها و عکاسان نیز مورد استفاده قرار می دهند. دلیل استفاده مشاغل گوناگون این مورد است که چراغ مطالعه، نور مناسب را تامین کرده تا کارها با دقت بیشتری انجام شوند.
ابتدا بایستی بدانیم که چراغ مطالعه از چه اجزایی تشکیل شده است. چراغ مطالعه از سه بخش سری، گردنی و پایه تشکیل شده است. همچنین هر چراغ مطالعه حاوی یک سیم ورودی برق و دکمه روشن و خاموش می باشد.

عوامل مهم در خرید چراغ مطالعه

چند عامل وجود دارد که هنگام خرید چراغ مطالعه بایستی مورد توجه قرار گیرد. البته توجه نمایید که با توجه به قیمت چراغ مطالعه مسلما کیفیت آنها متفاوت خواهد بود. اولین مورد گردنی چراغ مطالعه می باشد. این گردنی بایستی انعطاف پذیر باشد و در هر جهتی که فرد بخواهد حرکت کند. برخی از چراغ ها دارای مفاصلی بر روی گردنی خود هستند تا به وسیله آن به خوبی قادر به جابجایی باشند.

عامل مهم دیگر در خرید چراغ مطالعه سری چراغ می باشد که وظیفه نوردهی را دارد. سری چراغ مطالعه به دو دسته شیپوری و استوانه ای تقسیم می شوند. در چراغ های مطالعه با توجه به سری شیپوری یا استوانه ای آنها، لامپ های مختلفی به کار می رود. در داخل سری های شیپوری معمولا از یک پایه چراغ معمولی e27 که در منازل هم بسیار به کار می رود؛ استفاده می شود. اما چراغ های مطالعه که سری استوانه ای دارند معمولا از لامپ های led از نوع smd بهره می برند. از مزایای لامپ های led می توان به طول عمر بیشتر، نوردهی بهتر و مصرف کمتر اشاره نمود. در چراغ های مطالعه با سری شیپوری علاوه بر لامپ های رشته ای می توان از لامپ های led هم استفاده نمود. در حال حاضر لامپ های led با پایه معمولی متنوع بسیاری در بازار موجود می باشند که می توان از آنها در چراغ های مطالعه با سری شیپوری استفاده نمود.

عامل مهم دیگر که در خرید چراغ مطالعه بایستی مورد توجه قرار گیرد پایه نگهدارنده چراغ مطالعه می باشد. این پایه نگهدارنده از لحاظ وزنی معمولا از کل چراغ مطالعه سنگین تر می باشد. دلیل بالا بودن وزن پایه نگه دارنده این است که این پایه بایستی بتواند چراغ مطالعه را ثابت نگه دارد.

ویژگی مهم دیگر در چراغ های مطالعه طول کابل آنها می باشد. برخی از چراغ های مطالعه کابل یک تیکه دارند که بدون آداپتور می باشند. ولی برخی دیگر از چراغ های مطالعه دارای آداپتور هستند و دلیل وجود آداپتور این است که چراغ مطالعه در یک محدوده ولتاژی خاصی مثلا ۱۲ ولت فعالیت می کند و وظیفه تبدیل برق شهری به ۱۲ ولت بر عهده آداپتور می باشد. چراغ های مطالعه دارای یک کلید جهت روشن و خاموش کردن می باشند. در برخی از چراغ های مطالعه فقط از یک کلید جهت روشن و خاموش کردن چراغ استفاده می شود. ولی در برخی دیگر از چراغ های مطالعه، یک پد لمسی وجود دارد که توسط آن می توان نور چراغ را به صورت دلخواه کم یا زیاد نمود.

یکی از نکات مهم در خرید چراغ مطالعه  میزان مصرف انرژی در این چراغ ها می باشد. مصرف انرژی در چراغ های مطالعه با توجه به نوع لامپی که در آنها به کار رفته، متفاوت می باشد. مصرف انرژی در لامپ های رشته ای بیشتر می باشد ولی لامپ های led از نوع smd مصرف پایین تری دارند. لامپ های led را می توان در توان های ۵ تا ۱۵ وات خریداری نمود، البته در برخی چراغ های مطالعه بزرگ میتوان از led 50 وات نیز استفاده نمود.

Share