در پی آتش سوزی ۱۱ باب مغازه

مغازه‌هایی که در آتش کمبود امکانات سوخت | لزوم تجهیز شهرداری کیاشهر به تجهیزات آتش نشانی

۱۱ باب مغازه در بندر کیاشهر دچار حریق شدند و آتش با تلاش آتش نشانان شهرهای کیاشهر، آستانه، لولمان، رشت، دستک، دهکا و منطقه آزاد آتش سوزی بعد از بیش از ۲ ساعت مهار شد.

هما اکبری: عصر جمعه ۳۱ تیر، تعدادی از مغازه‌های بندر کیاشهر در مرکز شهر طعمه حریق شدند و در آتش نبود تجهیزات و امکانات در واحد آتش نشانی سوختند و خسارت مالی فراوانی به بازاریان و کاسبان این منطقه وارد شد.

همزمان با این حادثه، حرف و حدیث‌های فراوانی در خصوص دیر رسیدن آتش نشانی یا نداشتن امکانات همراه خود در فضاهای مجازی انتشار یافت و روابط عمومی شهرداری کیاشهر نیز به نقل از مسئول آتش نشانی این بخش از اطفای حریق بعد از وارد شدن خسارت سنگین به کسبه و بازاریان خبر داد.

اگر چه شاهدان عینی از همان ساعت اولیه می‌گویند به محض وقوع حادثه به صورت حضوری و تماس اطلاع‌رسانی شد اما با اعلام این حادثه، بعد از نیم ساعت دو ماشین آتشنشانی در محل وقوع حادثه حضور یافتند، یکی از ماشین‌ها با خالی بودن مخزن آب مواجه شده و یکی که هم حضور داشت مخزن آب کفاف حجم گسترده آتش را نداشت و ماشین آتش نشانی برای پر کردن مخزن صحنه را خالی کرده است که با حضور بخشدار بندر کیاشهر و تماس با شهرهای دیگر بیش از ده شهر به محل حاضر شدند اما به دلیل مسافت راه نتوانستند از شدت خسارت بکاهند.

*عدم وجود اورژانس، کمبود تجهیزات و همراهی مسئولین

جلیلی شهروند حادثه دیده از عدم حضور اورژانس گله‌مند بود و گفت: با شعله ورترشدن آتش و سرایت به مغازه‌های دیگر جمعی از مردم و جوانان خودجوش وارد صحنه شدند و به دلیل نداشتن لباس، تجهیزات و شدت آتش سوزی مورد آسیب قرارگرفتند که نیاز شدید به اورژانس احساس می‌شد. در هنگام حادثه به دلیل روز تعطیل کسبه‌ای در مغازه نبودند و مغازه‌ها خالی از کسبه‌ها بودند و این یکی از دلایل‌عدم خسارت جانی بود.

وی افزود: کمبود تجهیزات مهار آتش را سخت‌تر کرده بود، آتش نشان از داشتن نردبان و تبر محروم بودند تا از سرایت آتش جلوگیری کنند.

این شهروند خسارت دیده، از مسئولین خواستار همراهی بیشتر برای آسیب دیدگان حادثه شد و گفت: درحادثه اخیر متاسفانه با کمبودهای آتشنشانی، خسارت شدیدی به کسبه‌ها وارد آمد و حال به جای همراهی شنیده شده که شهرداری بندر کیاشهر اعلام کرده که کسبه‌ها برای حضور کارشناس ۵ میلیون تومان واریزی داشته باشند تا علت آتش سوزی و میزان خسارت و… مشخص شود اما با واسطه‌گری امام جمعه قرارشد از خزانه دولت هزینه کارشناس پرداخت شود.

وی ضمن تشکر از حضور بخشدار و درخواست کمک از شهرهای دیگر گفت: برخی از مغازه‌ها بافت فرسوده دارند متصدیان بیمه از بیمه این مغازه‌ها معذورند، اگر تجهیزات، امکانات و نیروی انسانی در بندر کیاشهر کامل باشد خسارت‌ها به حداقل می‌رسید و پیشنهاد می‌شود برای بافت‌های فرسوده تدابیری اندیشیده شود.

*بعد از گذشت ۴۸ ساعت از این حادثه هنوز کارشناسی حضور نیافته است

حسن‌پور شهروند دیگر خواستار همت و سرعت عمل مسئولین بخصوص در بحران‌ها شد و گفت: همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، با توجه به اینکه حادثه هیچوقت خبرنمی کند مدیران شهری برای اینگونه موارد باید همت بیشتر داشته باشند.

وی افزود: ۴۸ ساعت از حادثه گذشته است اما هنوز کارشناسی حضور نیافته تا تکلیف مشخص شود.

شهروندان دیگر خسارت دیده، ازعدم مدیریت شهری، عدم سرعت عمل، عدم تجهیزات، امکانات و کمبود نیروی انسانی درحادثه اخیر گله‌مند بودند و خواستار همدلی و همکاری در رفع این حجم از خسارت‌ها شدند.

اگر چه این آتش سوزی اولین و آخرین اتفاق در این بخش نبوده و نیست ولی لازم است شهردار و شورای این شهر در خصوص مغازه‌هایی که در بافت فرسوده هستند، تمهیدات و تسهیلاتی را در نظر بگیرند تا آن دسته از مغازه‌هایی که به دلیل بافت ساختمانی مورد حمایت بیمه‌گر قرار نمی‌گیرد، صاحبان مغازه‌ها بتوانند با بازسازی، حداقل در چنین مواقعی مغازه‌های خود و اموالشان را بیمه و در صورت بروز چنین حادثه‌ای حداقل بیمه‌ها بتوانند بخشی از خسارت را پرداخت کنند تا آن بازاری کاسب که تمام اموالش در آتش سوخته است بتواند اندک توشه‌ای را برای دوباره راه اندازی کسب و کار به همراه داشته باشد.

Share