معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛

مساله جمعیت بسیار خطرناک‌تر از کرونا است | ۱۰ سال برای تغییر جمعیت گیلان فرصت داریم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با تاکید بر اینکه خطر مسئله جمعیت به مراتب بیشتر از کرونا است، اضافه کرد: در کرونا مردم خطر بیماری را حس کردند اما عدم حس خطر در مسئله جمعیت، کاهش آن را به همراه داشته است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اسماعیل نورصالحی صبح امروز در جمع خبرنگاران گفت: استان گیلان به لحاظ جوانی و رشد جمعیت وضعیت مناسبی ندارد و برای گذر از این بحران همانند بحران کرونا، همه با هم باید احساس مسئولیت کنیم تا جمعیت استان گیلان و کشور به جوانی گرایش یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: در حال حاضر ۱۵ درصد جمعیت گیلان سالمند هستند که از میانگین کشوری ( ۱۰.۴۳ درصد) بیشتر است.

 نورصالحی در ادامه فزود: تک فرزندی دلیل اصلی پیری جمعیت گیلان است و میانگین سن مادر در اولین فرزند در سال ۹۰، برابر با ٢٧.۵۴ و در سال ۱۴۰۰، نیز رقم به ۲۹.۵۴ سال رسیده است.

معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان با اشاره به این مطلب که مساله جمعیتی یک مسئله حیاتی برای گیلان است، گفت: کمبود جمعیت مشکلات فراوانی را برای مردم گیلان ایجاد خواهد کند.

نورصالحی با بیان اینکه کشورهای دیگر نیز چنین مشکلی داشتند، یادآور شد: در کشورهای دیگر به موقع و با شیب ملایم کاهش جمعیت احساس شد و آنها زیر ساخت‌های لازم را مهیا کنند ولی در کشور ما کاهش جمعیت با شیب تند و در مدت ۳۰ سال اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: گیلان ۱۰ سال فرصت دارد تا رشد جمعیت خود را افزایش دهد و اگر این اتفاق رخ ندهد، شاید شاهد نابودی قوم گیلک باشیم و مجبور خواهیم بود که از استان‌ها و کشورهای دیگر مهاجرپذیر باشیم.

نورصالحی افزود: مساله جمعیت بسیار خطرناک‌تر از کرونا است و مردم کرونا را حس کردند ولی نابودی جمعیت را هنوز حس نکرده اند.

وی احساس مسئولیت رسانه‌ها در آگاهی بخشی به مردم برای باور به اینکه آینده استان به جمعیت جوان آن وابسته است را ضروری دانست و اضافه کرد: مردم باید بحران فعلی جمعیت را احساس کنند زیرا هویت گیلان، توسعه و پیشرفت استان و جغرافیای کشور و استان گیلان نیازمند حضور نیروی جوان در آینده است.

نورصالحی در پایان گفت: فعلاً سیستم ارجاع بیمار در استان گیلان برای مادران باردار، کودکان زیر ۵ سال و سرطانی اجرا و زیرساخت‌های آن ایجاد می‌شود.

Share