علت ادرار زیاد و بی‌رنگ

شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که پرادراری چیست؟! همان طور که از نام این بیماری مشخص است، اگر فردی مبتلا به ادرار زیاد و بیش از حد طبیعی شده باشد، به اصطلاح می‌گویند که فرد پرادرار است

 در اصطلاح پزشکی، ادرار شفاف را ادراری توصیف می‌کنند که هیچ گونه رسوب یا عنصری را در خود جای نداده است. اگر ادرار شما بدون اوروکروم یا رنگدانه زرد مشاهده شود، ادرار بی‌رنگ در نظر گرفته می‌شود و برای شما “شفاف” به نظر می‌رسد. در اینجا است که احتمال ابتلای فرد به بیماری ادرار زیاد هم وجود دارد.

 این ادرار بی‌رنگ گاهی به دلیل نوشیدن بیش از حد آب خود را نشان می‌دهد و این در حالی است که در برخی مواقع این ادرار می‌تواند نشانه مشکل در کلیه‌ها باشد. اگر ادرار شما به طور مداوم شفاف یا بی‌رنگ است، باید به پزشک و دکتر اورولوژی مراجعه کنید.

پر ادراری

پرادراری چیست؟

شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که پرادراری چیست؟! همان طور که از نام این بیماری مشخص است، اگر فردی مبتلا به ادرار زیاد و بیش از حد طبیعی شده باشد، به اصطلاح می‌گویند که فرد پرادرار است. این بیماری در اثر علت‌های مختلفی به وجود می‌آید که اصلی‌ترین این علت‌ها همان ابتلا به بیماری‌های کلیوی و دیابت می‌باشد. این بیماری‌ها با استفاده از قرص و دارو و راهکارهای خانگی درمان می‌شوند اما اگر شما متوجه علائم مختلف پرادراری شدید، بهتر است که به دکتر اورولوژی مراجعه کنید.

علت ادرار زیاد و بی‌رنگ

 از نوشیدن مقادیر زیاد آب تا داشتن یک بیماری زمینه‌ای، دلایل بالقوه زیادی برای ادرار بی رنگ و شفاف وجود دارد. برخی از رایج‌ترین علت ادرار زیاد عبارتند از:

  • دیابت شیرین

 ابتلا به دیابت می‌تواند باعث ایجاد علامتی به نام پلی‌یوریا یا ادرار بیش از حد شود. این (ادرار زیاد) زمانی اتفاق می‌افتد که فرد دارای قند خون غیرطبیعی باشد.

در چنین مواقعی کلیه‌ها برای دفع قند اضافی بدن و همچنین دفع نمک بدن، بسیار بیشتر از حد معمول کار می‌کنند و حجم ادرار را هم افزایش می‌دهند. علائم اضافی دیابت کنترل نشده عبارتند از:

  • کاهش وزن
  • خستگی
  • احساس تشنگی شدید
  • نفس خوشبو یا میوه‌ای

 اگر این علائم درمان نشوند، می‌توانید کم‌آبی در بدن یا یک وضعیت تهدید کننده زندگی به نام کتواسیدوز دیابتی را تجربه کنید.

  • دیابت بی مزه

 دیابت بی مزه یک بیماری است که باعث می‌شود بدن شما مقدار زیادی ادرار تولید کند (از ۳ تا ۲۰ کوارت منبع مورد اعتماد در روز).  برای درک بهتر این موضوع، این را بدانید که اکثر مردم فقط ۱ تا ۲ لیتر ادرار در روز دفع می کنند. حال اگر میزان ادرار کردن در روز به بیش از حد معمول برسد و فرد پرادراری را تجربه کند، این وضعیت می‌تواند باعث شود که مقدار زیادی از مایعات بدن در مدت زمان کوتاه از دست بروند.

  • دیورتیک ها

 گاهی اوقات وقتی از داروهای ادرارآور یا داروهایی استفاده می‌کنید که برای تقویت ادرار و کاهش فشار خون تولید شده‌اند، ممکن است ادرار زیاد داشته باشید و با پزدادراری مواجه شوید. نمونه‌هایی از دیورتیک‌ها عبارتند از:

  • فوروزماید (لاسیکس)
  • بومتانید (Bumex)
  • هیدراتاسیون بیش از حد
  • علایم ادرار زیاد

 در حالی که بسیاری از متخصصان پزشکی و بسیاری از افرادی که دکتر اورولوژی هستند، مردم را تشویق می‌کنند که هیدراته بمانند، مرز ظریفی در اینجا وجود دارد. در اصل افراد اکثر اوقات به دلیل این که در هیدراته بودن زیاده روی می‌کنند، به بیماری‌های این چنینی دچار می‌شوند. این امر می‌تواند نگران کننده باشد زیرا آب بیش از حد می‌تواند خون را رقیق کند و سدیم بدن فرد را به سطوح خطرناک کاهش دهد.

  • مشکلات کلیوی

 شرایطی مانند نفروپاتی هدر دهنده نمک یا آسیب به کلیه‌ها می‌تواند باعث شود که کلیه‌ها از شر نمک اضافی خلاص شوند که همچنین می‌تواند باعث ادرار بدون رنگ و ادرار زیاد شود.

  • بارداری

 زنان می‌توانند نوعی دیابت بی مزه را در بارداری تجربه کنند که دیابت بی مزه بارداری نامیده می‌شود.  این وضعیت و این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که جفت زنان آنزیمی بسازد که وازوپرسین را تخریب کند. پس در صورت مواجه شدن با چنین بیماری‌هایی حتما به دکتر اورولوژی مراجعه کنید.

چه موقع برای درمان پرادراری باید به پزشک مراجعه کنیم؟

 برون ده ادرار روزانه یک فرد معمولا بین ۱ تا ۲ لیتر مایع در روز است.  با این حال، اگر ادرار شما بسیار شفاف یا بی رنگ به نظر می ‌سد و یا متوجه شده‌اید که بیش از ۳ لیتر در روز ادرار می کنید، ممکن است دچار بیماری ادرار زیاد شده باشید. در این صورت نیاز به دکتر اورولوژی حس می‌شود.

علاوه بر این، هر فردی ممکن است زمانی که مقدار زیادی آب یا مایعات دیگر مصرف کرده است، پرادراری و ادرار زیاد را تجربه کند که گهگاه این ادرار شفاف به نظر می‌رسد. اگر ادرار شما به طور مداوم شفاف است و بیش از دو روز است بیش از حد معمول ادرار می‌کنید، باید سریعا به متخصص مراجعه کنید.

 علائم دیگری که توجه پزشک را می‌طلبند عبارتند از:

  • گیجی
  • کم آبی بدن
  • سردردی که بیش از یک روز طول می کشد
  • استفراغ و اسهال برای بیش از دو روز در بزرگسالان
  • بیدار شدن برای دفع ادرار بیش از یک بار در شب با اختلال خواب

 اگر اخیراً عفونت دستگاه ادراری، سنگ کلیه یا سایر انواع آسیب کلیه را تجربه کرده‌اید، اگر ادرار شما بسیار شفاف به نظر می‌رسد و یا حتی اگر می‌خواهید بدانید که پرادراری چیست، باید با دکتر اورولوژی تماس بگیرید. برای دریافت نوبت اینترنتی دکتر اورولوژی اگر در کرج هستید، می توانید به لیست بهترین دکترهای اورولوژی کرج مراجعه کنید.

دکتر اورولوژی

دکتر متخصص اورولوژی خوب کرج

متخصص اورولوژی کرج پزشکی است که بعد از گذراندن دوره‌ی پزشکی عمومی خود در رشته‌ی داخلی تخصص گرفته است و سپس فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری گرفته است. این پزشک با تخصص پیدا کردن در حوزه‌ی بیما‌ری‌های کلیه و مجاری ادراری به تشخیص و درمان بیماری‌های کلیه و ادراری می‌پردازد.

اگر در کرج زندگی می‌کنید و خودتان یا نزدیکانتان علائم ادراری نشان داده‌اید یا نامه‌ی ارجاع به متخصص کلیه و مجاری ادراری کرج در دست دارید، نگران نباشید. با مراجعه به سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو می‌توانید نوبت دکتر اورولوژی کرج دریافت کنید.

 ادرار شفاف چگونه درمان می شود؟

 درمان ادرار بی رنگ و شفاف که معمولا حجم زیادی هم دارد،  به علت اصلی آن بستگی دارد.  به عنوان مثال، اگر به طور منظم بیش از حد آب می‌نوشید، کاهش میزان آبی که می‌نوشید می تواند کمک کننده باشد.

 ادرار شفافی که در اثر دیابت به وجود آمده است، اغلب با تجویز داروهای خوراکی یا رساندن انسولین و هورمونی که به بدن شما کمک می‌کند قند خون را به طور مؤثرتری مصرف کند، درمان می‌شود.  انسولین به بافت‌های بدن کمک می‌کند تا گلوکز را به سلول‌هایی که در آن‌ها مورد نیاز است منتقل کنند و قند اضافی را از جریان خون خارج می‌کند اما این هورمون تا حد زیادی می‌تواند باعث افزایش ادرار شود.

 سایر علل ادرار بی رنگ نیاز به شناسایی و درمان مناسب دارند تا بتوان از عوارض کلیوی، بیماری‌های خطرناک و مشکلات شیمیایی خون جلوگیری کرد.

Share