مدیرکل بهزیستی گیلان تاکید کرد؛

گیلان به ۴ مرکز اعصاب و روان دیگر نیاز دارد | حضور متکدیان در خیابان صرفا فقر مالی نیست

مدیرکل بهزیستی گیلان در خصوص ظرفیت مراکز اعصاب و روان گفت: ظرفیت مراکز اعصاب و روان تکمیل شده است و هنوز کسی رغبت به ایجاد مرکز جدید نمی‌کند، در سال گذشته سه مرکز اعصاب و روان تعطیل شد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در راستای گرامیداشت چهل و دومین سالروز تاسیس سازمان بهزیستی نشست خبرب با حضور سید مهدی خدمت بین دانا، مدیرکل  بهزیستی گیلان و جمعی از اصحاب رسانه در رشت برگزار شد.

خدمت بین دانا در خصوص مسکن محرومین اظهار داشت: در بحث مسکن محرومین سه بخش مهم از قبیل خودمالکی، خرید مسکن و نهضت ملی مسکن وجود دارد که از ۵۰ میلیون تا ۱۵۰ میلیون وام بلاعوض به متقاضی اهدا میشود.

وی افزود: اگر متقاضی شامل طرح خود مالکی شود، مستقیما به بنیاد مسکن محرومین ارجاع داده خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی گیلان در ادامه در رابطه با واحد های مسکونی قابل تحویل عنوان کرد:  در هفته بهزیستی، ۷۳ واحد مسکونی قابل تحویل خواهد بود. تا پایان سال ۱۴۰۱، ۳۰۰۰ متقاضی مسکن در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نامی خواهیم داشت اما مشکل اصلی در این طرح، پرداخت ۴۰ میلیون تومان در ابتدای ثبت نام خواهد بود که با سیاست های مطرح  شده قرار است تصمیماتی بر عدم پرداخت متقاضی و قبول پرداخت توسط توافق نامه ای بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در بخش کمک‌‌مستمری برای مددجویان امسال این رقم افزایش یافته و به ۴۲۰ هزار تومان رسیده است، افزود: ۱۰ هزار نفر پشت نوبت دریافت مستمری هستند.

خدمت بین دانا با بیان اینکه گیلان در بحث اورژانس اجتماعی از اولین استان های اجرا کننده این طرح به صورت پایلوت بوده است، افزود: تصمیم گیری ها برای راه اندازی اورژانس اجتماعی در شهرستان های خمام و سیاهکل در حال اجرایی شدن و دریافت مجوز است.

خدمت بین دانا در خصوص برخی اخبار کذب منتشر شده در رابطه با کودک آزاری ها نیز بیان کرد: در ابتدا اتفاقاتی از قبیل کودک آزاری رفتار تیم روانشناس و مددکار خیلی محترمانه و کنترل شده صورت خواهد گرفت تا بررسی های میدانی تکمیل شود اما مداخله بسیار جدی صورت نخواهد گرفت.

در ادامه مدیرکل بهزیستی گیلان در خصوص ظرفیت مراکز اعصاب و روان گفت: ظرفیت مراکز اعصاب و روان تکمیل شده است و هنوز کسی رغبت به ایجاد مرکز جدید نمی‌کند، در سال گذشته سه مرکز اعصاب و روان تعطیل شد.

خدمت بین دانا با بیان اینکه در حال حاضر ۶ مرکز اعصاب و روان در نقاط مختلف گیلان مشغول به فعالیت هستند، یادآور شد: طبق این آمار سازمان بهزیستی نیازمند ایجاد حداقل ۴ مرکز دیگر در این خصوص خواهد بود و آخرین مرکز در حال احداث در شهرستان فومن آماده ارائه به مددجویان خواهد بود.

وی در خصوص خوداشتغالی مددجویان نیز گفت: مددجویان با توجه به حرفه ای که یادگرفته اند و مدارکی که دارند، توسط ما، به صورت رایگان به سازمان فنی حرفه ای جهت کسب مجوز معرفی خواهند شد و ۱۰۰میلیون تومان وام کم درصد دریافت خواهند کرد.

فعالیت ۱۰۳ مرکز توانبخشی

خدمت بین دانا در ادامه گفت: گیلان، بالاترین آمار سالمندی را در ایران دارد. مراکز سالمندان ما در گیلان ۱۰۰۰ سالمند را نگهداری می کنند. ۱۰۳ مرکز توانبخشی در گیلان شامل مراکز مراقبتی شبانه روزی، مراکز روزانه، مراکز اوتیسم، مراکز ویزیت در منزل در حال فعالیت هستند.

مدیرکل بهزیستی گیلان در خصوص برپایی نمایشگاه آثار مددجویان نیز عنوان کرد: از روز شنبه لغایت پنجشنبه از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۲۱، نمایشگاهی با موضوع دست سازه های مددجویان و معلولین به تعداد ۱۰ غرفه برای بازدید عموم برپا شده است.

خدمت‌بین دانا به افراد واجد شرایط در بخش فرزندخواندگی اشاره و بیان کرد: بیشتر کودکان بدسرپرست  در این مراکز نگهداری می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان با بیان اینکه هم‌اکنون ۸۰۰ پرونده متقاضی در بخش فرزندخواندگی داریم‌، تصریح کرد: خانواده‌هایی که قصد پذیرش فرزند دارند در واقع تحصیلات، وضعیت مالی، سن متقاضی و شرایط روحی و روانی آنان بررسی می‌شود و مدارک پزشکی هم بایستی تحویل دهند.

آمار طلاق در گیلان از مرز آسیب گذشته

خدمت بین دانا در ادامه با بیان اینکه آمار طلاق در گیلان از مرز آسیب گذشته و به معضل رسیده است، یادآور شد: در طلاق جزء ۵ استان اول هستیم.

وی با بیان اینکه علت حضور متکدیان در خیابان صرفا فقر مالی نیست، یادآور شد: برخی از افراد که بیشتر آنها نیز غیربومی هستند، روزانه حداقل ۳۵۰ هزار تومان درآمد دارند که دریافتی ماهیانه آنها از یک کارمند هم بیشتر است.

میدرکل بهزیستی گیلان با تاکید بر لزوم فرهنگسازی در این راستا گفت: کمک کردن مردم به این افراد مشکلی را حل نمی کند و باید سامانکده بزرگی توسط شهرداری در شهر رشت ایجاد شود..

Share