روایت کاری که نهادهای حمایتی از پس آن برنیامدند اما پلیس گیلان توانست

وعده کمک ۴ میلیونی و از هم پاشیدن خانواده؛ همه اقدامات بهزیستی و کمیته امداد برای یک خانواده محروم

اولین سوالی که به ذهن می رسد این است که همزمان با زندگی یک خانواده در گوشه خیابان جایگاه نهادهایی نظیر بهزیستی و کمیته امداد گیلان برای کمک به محرومان کجاست؟

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا کارکنان پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان گیلان با اطلاع از اینکه خانواده ای در یکی از محلات شهرستان رشت به علت مشکلات مالی‌ مدتی است در حاشیه خیابان زندگی می کنند؛ دست به کار شدند و با جمع آوری مبالغی هزینه رهن یک منزل مسکونی را برای این خانواده فراهم و زمینه نقل مکان این خانواده را مهیا کردند(اینجا را بخوانید)

بعد از انتشار این اقدام خداپسندانه اولین سوالی که به ذهن می رسد این است که همزمان با وقوع چنین اتفاقی جایگاه نهادهایی نظیر بهزیستی و کمیته امداد گیلان برای کمک به محرومان کجاست؟ آیا غیر از این است که این نهادهای دولتی با بودجه‌های میلیاردی سالیانه مصوب و کمک های مردمی ذاتا برای حمایت از محرومین تاسیس شده اند؟!

پس از انتشار اقدام خیرخواهانه پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان و بازتاب خبری آن در سطح رسانه‌ها؛ بهزیستی گیلان جوابیه ای توسط «محمد برهود» مدیر روابط عمومی خود ارسال کرده که بدین شرح است:

« در پی انتشار خبری در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی مبنی بر زندگی اعضای یک خانواده چهار نفره شامل زن، شوهر، دختر و پسر ۲۵ و ۳۰ ساله در چادر به علت عدم توان پرداخت اجاره مسکن، با پیگیری های مدیرکل بهزیستی گیلان، این موضوع در دستور کار قرار گرفت و بلافاصله تیم اورژانس اجتماعی ۱۲۳ بهزیستی با حضور در محل اسکان این خانواده و بررسی صحت موضوع، برای خدمت رسانی و حمایت از این خانواده وارد عمل شد.
اعلام گزارش موضوع به کلانتری محل، اسکان دختر و پسر خانواده در منزل اقوام باتوجه به عدم رضایت آنها برای اقامت در مراکز بهزیستی، ساماندهی لوازم این خانواده در منازل همسایگان معتمد تا زمان تامین مسکن مناسب، اسکان مادر در مرکز مداخله در بحران اداره کل بهزیستی گیلان و اسکان پدر در سامانکده شهرداری رشت را از جمله خدمات حمایتی اورژانس اجتماعی ۱۲۳ بهزیستی گیلان صورت پذیرفت.
تیم اورژانس اجتماعی ۱۲۳ بهزیستی گیلان برای ارائه خدمات حمایتی – امدادی به این خانواده، عملیات ساماندهی را به دلیل مخالفت خانواده در دو نوبت انجام داد و توانست با پیگیری و خدمات مشاوره ای، این خانواده را برای ساماندهی متقاعد کند.
همچنین قول کمک بلاعوض ۲۰ میلیون ریالی سازمان بهزیستی و کمک ۲۰ میلیون ریالی کمیته امداد امام خمینی(ره) برای تامین ودیعه مسکن و ساماندهی این خانواده نیز داده شد.
بهزیستی گیلان برای تامین بخشی از هزینه اجاره مسکن با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) بعد از روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، اهتمام خواهد داشت. این خانواده چهارنفره پیش از ساماندهی، برای اسکان روبروی شرکت دخانیات گیلان واقع در جاده فومن چادر زده بودند».

آنطور که از جوابیه بالا برمی‌آید، اقدام و راه حل فوری بهزیستی برای کمک به این خانواده ۴ نفره نه تهیه سرپناه بلکه از هم پاشیدن خانواده بوده است. بطوریکه فرزندان به همسایگان، پدر به سامانکده شهرداری و مادر به بهزیستی سپرده می شود تا بدین ترتیب یک خانواده ۴ نفره تکه تکه شوند و در انتظار بروکراسی پیچیده اداری بمانند تا ۴ میلیون تومان وعده داده شده توسط بهزیستی و کمیته امداد برای تامین «بخشی از هزینه اجاره مسکن» نقد شود!

Share