مدیرکل بهزیستی گیلان در جمع خبرنگاران؛

اجازه جمع‌آوری کودکان کار را نداریم | جمع‌آوری متکدیان وظیفه شهرداری‌ها و نیروی انتظامی است

مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره به اینکه کودک کار بودن جرم نیست و ما قدرت جمع‌آوری آنها را نداریم، گفت: ما کودکان خیابانی را جمع‌آوری و پرستاری می‌کنیم اما کودکان کار پدر و مادر دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشست خبری حسین نحوی‌نژاد، مدیرکل بهزیستی گیلان با اصحاب رسانه به مناسبت گرامیداشت هفته بهزیستی امروز(دوشنبه ۲۸ تیرماه) در سالن شهید خزائلی بهزیستی گیلان برگزار شد.

نحوی‌نژاد با اشاره به گرامیداشت چهل‌ویکمین سال تاسیس بهزیستی، اظهار داشت: شعار امسال بهزیستی «بهزیستی در گام دوم، هوشمندسازی، محله‌محوری، سلامت اجتماعی در خانواده» است.

وی ضمن قدردانی از خبرنگاران استان گیلان، گفت: سازمان بهزیستی باید ارتباط مستقیم با مردم داشته باشد و این مهم توسط خبرنگاران انجام می‌شود و اصحاب رسانه حلقه واسط بین بهزیستی و مردم هستند.

مدیرکل بهزیستی گیلان تمام مردم را جمعیت هدف بهزیستی دانست و افزود: به دلیل اینکه بسیاری از حوزه عملکرد بهزیستی در راستای پیشگیری است بنابراین ما باید به تمامی مردم خدمات ارائه کنیم.

نحوی‌نژاد با اشاره به اینکه در ۴۱ سال گذشته چهار مقطع را گذارنده است، تصریح کرد: دهه اول پیدا کردن هویت، دهه دوم ظرفیت سازی، دهه سوم درگیر کردن خانواده‌ها و دهه چهارم هوشمندسازی یا شفاف‌سازی است.

مدیرکل بهزیستی گیلان تضعیف خانواده را یکی از عوامل به وجود آمدن آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و اظهار داشت: با تقویت نهاد خانواده می‌شود از به وجود آمدن بسیاری از مشکلات مانند طلاق، اعتیاد و… جلوگیری شود.

نحوی‌نژاد شفاف‌سازی و عدالت‌محوری را یکی از سیاست‌های اصلی سازمان بهزیستی دانست و افزود: در گذشته خانواده‌ها برای دریافت کودک باید مراجعه حضوری داشتند و دچار بورکراسی اداری می‌شدند اما باید ایجاد سامانه‌های جدید دیگر چنین مشکلاتی وجود ندارد و هرکسی که شرایط لازم را داشته باشد می‌تواند کودک را دریافت کند.

مدیرکل بهزیستی گیلان تصریح کرد: در استان گیلان با همکاری دادگستری گیلان ملاقات کودکان فرزندان طلاق با والدین در محیطی غیرانتظامی و با حضور مشاور صورت می‌گیرد که ۲۰ درصد از زوجین بازگشت به زندگی داشتند.

وی با اشاره به اینکه ۷۸۰ پرسنل در سازمان بهزیستی گیلان در حال فعالیت هستند، گفت: ۶۵۰ نهاد و تشکل غیردولتی زیرمجموعه ما هستند و بسیاری از کارها توسط این تشکل‌ها انجام می‌شود.

نحوی‌نژاد اظهار کرد: بیش از ۶۰ هزار خانوار تحت پوشش مستقیم بهزیستی گیلان است ۴۴ هزار دارای معلول هستند.

وی با اشاره به اینکه قریب به ۴۰ هزار خانوار از ما مستمری می‌گیرند، اظهار کرد: از سال ۹۷ تا کنون ۳۰۰ درصد رشد مبلغ مستمری داشتیم.

خانواده دو معلول به بالا صاحب مسکن می شوند

به گزارش دیارمیرزا؛ نحوی‌نژاد با اشاره به اینکه حدود ۱۰ هزار نفر در نوبت مستمری گرفتن هستند و سعی می‌کنیم تا پایان تابستان بخش اعظمی از آنها را به جمع مستمری‌بگیران اضافه کنیم، اظهار کرد: برخی از خانواده‌ها علاوه از مستمری، حق نگهداری نیز دریافت می‌کند.

وی گفت: یارانه مراکز غیردولتی پس از هفته بهزیستی ۸۰ درصد افزایش خواهد یافت.

مدیرکل بهزیستی گیلان اظهار داشت: ۱۷۵۰ مورد ایجاد اشتغال در سال گذشته داشتیم و ۳۰۰ نفر نیز با پرداخت حق کارفرما اشتغال ایجاد کردیم که در مجموع حدود دو هزار ۵۰ نفر ایجاد اشتغال داشتیم.

وی همچنین ادامه داد: از این دو هزار و ۵۰ نفر حدود ۵۰۰ نفر معتادین بهبود یافته بودند که شاید در جامعه به آنها اعتماد نمی‌شد.

نحوی‌نژاد ۶۷۰ خانواده دو معلول به بالا بودند که بیش از صد خانوار نیازمند مسکن و حائز شرایط دریافت مسکن بودند و ما در سال جاری سعی می‌کنیم تمامی آنها صاحب مسکن شوند و از سال آینده با توجه به شرایط به خانوارهای دارای یک معلول مسکن تحویل دهیم.

اجازه جمع‌آوری کودکان کار را نداریم

مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره به اینکه کودک کار بودن جرم نیست و ما قدرت جمع‌آوری آنها را نداریم، گفت: ما کودکان خیابانی را جمع‌آوری و پرستاری می‌کنیم اما کودکان کار پدر و مادر دارند و ما تنها می‌توانیم مشاوره بدهیم یا در خصوص بهداشت آنها ورود کنیم.

نحوی‌نژاد افزود: ما به شهرداری، نیروی انتظامی، دادگستری و… نامه زدیم که آماده جمع‌آوری و ساماندهی کودکان با همکاری‌ ارگان‌های مربوطه هستیم.

وی گفت: از بنده سوال می‌پرسند چرا کودکان کاری که در خیابان پرستار و نزدیک بهزیستی هستند ساماندهی نمی‌کنید که من باز هم در جواب می‌گویم ما اجازه جمع‌آوری آنها را نداریم.

مدیرکل بهزیستی گیلان ادامه داد: گاهی اوقات فکر کنم وجود این تعداد کودک کار در نزدیکی بهزیستی با برنامه قبلی و عناد است.

نحوی‌نژاد با تاکید بر اینکه جمع‌آوری متکدیان از سطح شهر طبق قانون از وظایف شهرداری‌ها و نیروی انتظامی است، گفت: برای یکی از متکدیان سطح شهر تماس‌های بسیار زیادی داشتم و سلبریتی‌های زیادی از او عکس و فیلم گرفتند که ما وقتی خواستیم به این متکدی کمک نماییم با ما برخورد بدی کرد و گفت خانه دارم.

وی افزود: در پایان ما به دادستانی نامه زدیم که این فرد در حال تخریب نظام است زیرا نیازمند نیست و در گرمای هوا با چهره بدی در شهر تکدی‌گری می‌کند و باید جمع‌آوری شود.

Share