رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کرد:

کشت توتون در گیلان توسعه یابد | جنگ آینده در دنیا برای تأمین غذاست | فساد و رانت در واردات برنج

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به وجود رانت و فساد در حوزه واردات برنج در کشور گفت: سه میلیون تن نیاز مصرفی برنج در کشور است که دو میلیون تن آن در کشور تولید شده و مابقی وارد می‌شود، ولی متأسفانه رانت و فساد در حوزه واردات برنج وجود دارد که دولت باید تصمیمات مهمی را در این خصوص اتخاذ کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، محمد جواد عسکری بعد از ظهر پنج شنبه در نشست مدیران استان گیلان با اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس در سالن الغدیر استانداری با بیان اینکه امنیت غذایی به امنیت ملی گره خورده است، اظهار کرد: بحث غذا در کشورهای توسعه یافته نیز چالش است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به اینکه بزرگترین بخش خصوصی اقتصاد مربوط به حوزه کشاورزی است و ۴۵ درصد جمعیت را در خود جای دارد، افزود: با کمترین سرمایه گذاری در بخش کشاورزی می‌توان ۳ برابر بخش صنعت رشد اقتصادی کسب کرد.

وی تصریح کرد: طرح امنیت غذایی را تهیه کردیم و به عنوان یک قانون که همه مشکلات و راهکارهای بخش کشاورزی در آن دیده شده به زودی عملی و اجرایی می‌شود که به توسعه همه جانبه بخش کشاورزی کمک می‌کند.

ضرورت بهره گیری از ظرفیت‌های با دانش بنیان در حوزه کشاورزی

عسکری با اشاره به اقدامات مثبت و رشد مطلوب کشور در حوزه تولید، عنوان کرد: در حوزه دانش بنیان تنها ۴ درصد رشد داشتیم که این روند باید شتاب بگیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه با تشکیل شورای قیمت گذاری فضای جدیدی ایجاد شد تا به نفع تولید کننده اقدام شود، بیان کرد: ۶ نفر از کشاورزان خبره و پیشرو و دو نفر از نمایندگان مجلس در آن عضویت دارند و خروجی شورا نیز منجر به اتفاقات خوب برای قیمت گندم شد و سال آینده به خودکفایی نزدیک می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه گیلان ۳ میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌کند، ادامه داد: سالانه ۳.۲ میلیون تن برنج در کشور نیاز داریم که ۲‌.۲ آن در داخل تأمین شده و شاهد این هستیم که در حوزه واردات برنج ارتباطات، فساد و رانت وجود دارد که باید چاره اندیشی شود.

عسکری با اشاره به اینکه توتون از محصولات مهم گیلان است، افزود: برآوردها نشان می‌دهد که باند مافیایی خارجی که عمدتاً آمریکایی و انگلیسی هستند بر بحث توتون و بازار سیگار سایه افکندند در حالی که می‌توان با توسعه کشت توتون در استان گیلان نیاز داخلی را تأمین کرد.

ضرورت احداث پست قرنطینه در آستارا

وی با اعلام آمادگی همکاری با سرمایه گذاران بخش صادرات کیوی و صنایع بسته بندی و سورتینگ، بیان کرد: باید از ظرفیت روسیه در صادرات محصول کیوی استفاده شود.

عسکری با تاکید بر ضرورت احداث پست قرنطینه در آستارا، گفت: گیلان از استان‌های مهم صادراتی کشور است و عمده محصولات از آستارا به کشورهای شمالی صادر می‌شود لذا پست قرنطینه در این منطقه باید لحاظ شود.

وی با بیان اینکه جنگ آینده در دنیا برای تأمین غذا است، ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد کشورهایی که بدهی زیادی به بانک‌های بین المللی دارند برای تأمین مایحتاج خود آسیب‌های بیشتری می‌بینند اما جمهوری اسلامی کمترین بدهی را به بانک‌های بین المللی دارد که نشان می‌دهد از ظرفیت‌های داخلی به خوبی استفاده شده است.

عسکری تصریح کرد: در بودجه امسال اعتبار خوبی برای بخش آب اختصاص دادیم و یکی از مصوبات جلسه این باشد که وزارت نیرو در حوزه فرسودگی انتقال آب بخش کشاورزی و حفاظت از رودخانه‌ها تمهیداتی را در نظر بگیرند و تا یک هفته آینده وزارت نیرو گزارشی در این زمینه ارائه دهد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به وجود حدود ۲۵۰ هزار فارغ التحصیل بخش کشاورزی در کشور، گفت: استاندار گیلان استان را در فضای پایلوت قرار دهد و از این فارغ التحصیلان استفاده کند در غیر این صورت این فرصت به تهدید تبدیل می‌شود.

عسکری عنوان کرد: گیلان می‌تواند از استان‌های پیشرو در بخش کشت گلخانه‌ای شود چرا که نزدیک مرز بوده و زیرساخت‌های صادراتی نسبتاً خوبی دارد لذا باید اصلاح ساختاری در دستور کار قرار گیرد.

Share