هیلتی چیست و نحوه کاری آن چگونه است

برخی از سازه‌های بتنی به‌منظور رفع ترک و فرسایش نیاز به بازسازی و روکش دارند اما برخی اوقات این آسیب در حدی است که قابل تعمیر و بازسازی نبوده و تنها از طریق تخریب می‌توان اقدام کرد و حتی در برخی مواقع به دلیل تغییر در نقشه های مهندسی نیاز به تخریب پیدا میشود.

برخی از سازه‌های بتنی به‌منظور رفع ترک و فرسایش نیاز به بازسازی و روکش دارند اما برخی اوقات این آسیب در حدی است که قابل تعمیر و بازسازی نبوده و تنها از طریق تخریب می‌توان اقدام کرد و حتی در برخی مواقع به دلیل تغییر در نقشه های مهندسی نیاز به تخریب پیدا میشود.

به‌منظور تخریب سازه‌های بتنی لازم است تا از ابزار مخصوص عملیات تخریب استفاده شود. هیلتی از معروف‌ترین ابزار تخریب به شمار می‌رود.

به دلیل کیفیت و دقت بالا این ابزار جایگاه خاصی در عملیات ساختمانی پیدا کرده است و چنان مشهور است که در ایران از هیلتی به‌عنوان ابزار سوراخ کاری و تخریب یاد می شود. البته با توجه به قیمت بالای این ابزار و سایر مسائل اجاره هیلتی نسبت به خرید آن مقدم شده است.

معرفی هیلتی

 تخریب از جمله فازهای مهم در عملیات عمرانی و ساختمانی محسوب می‌شود. به منظور تخریب روش های مختلفی وجود دارد. روش برش دادن، تراشیدن، ضربه، خرد کردن و … از جمله روش های تخریب محسوب می شوند. ابزار هیلتی از روش ضربه به منظور تخریب استفاده می کند.

حجم تخریب در این روش به اندازه چکش، سطح مقاومت بتن و سایر شرایط بستگی دارد. برند هیلتی در سال ۱۹۴۱ در لیختن اشتاین توسط دو برادر تأسیس و به مرور زمان بسط و گسترش یافت. این برند علاوه بر تهیه ابزاری جهت تخریب، در آتش بند کردن، اندازه گیری، سوراخ کاری و … نیز ابزاری روانه بازار کرده است.

به دلیل کیفیت و دقت بالای ابزار هیلتی بالاخص در تخریب اجاره هیلتی در کشورمان مرسوم است و اغلب عوامل اجرایی اجاره هیلتی را بر خرید آن به دلیل قیمت بالا ترجیح می دهند.

نحوه کار با هیلتی

اپراتورها به‌منظور کار با هیلتی به‌منظور سوراخ‌کاری و تخریب سازه‌های بتنی در اولین گام لازم است تا از وسایل ایمنی نظیر کلاه، عینک و دستکش ایمنی استفاده کنند تا احتمال بروز خطرات را به حداقل ممکن کاهش دهند.

اپراتوری که از هیلتی استفاده می‌کند لازم است تا آموزش‌های لازم را دیده باشد و با تجربه باشد وگرنه با آسیب‌های جدی مواجه خواهد شد. کاربر چکش هیلتی لازم است تا به طور مستمر و یکنواخت فشاری را بر چکش هیلتی وارد کند تا از سرخوردن چکش هیلتی بر روی سطح جلوگیری کند.

به دلیل فشار و قدرت بالای این ابزار کاربر می‌بایست چکش هیلتی را محکم در دست بگیرد تا از حرکات ناگهانی این ابزار کاسته شود. یکی از نکات کاربردی که سبب دقت در سطح سوراخ‌کاری شده و تخریب بهینه سطوح بتنی می‌گردد آن است که کاربر چکش هیلتی را همراه با زاویه‌ای نظیر زاویه ۶۵ درجه نسبت به سطح در نظر بگیرد و از تخریب و سوراخ‌کاری به طور عمودی بر روی سطوح خودداری کند. همچنین توصیه می‌شود که عملیات تخریب از کنار کف شروع شود و ابتدای تخریب را از وسط و یا گوشه شروع نکنید.

انواع هیلتی موجود در بازار

برند هیلتی در زمینه‌های مختلفی ابزار ارائه کرده است که یکی از پرکاربردترین حوزه‌های کاری هیلتی تخریب و سوراخ‌کاری است. اجاره هیلتی به‌منظور تخریب در ایران بسیار شایع شده است. انواع مختلفی از هیلتی برای تخریب در بازار وجود دارد که کارفرمایان و عوامل اجرایی لازم است تا از چکش‌های مناسب هیلتی بهره بگیرند.

هیلتی موجود در بازار برای تخریب با اوزان مختلفی وجود دارد برای مثال هیلتی با وزن ۷ کیلوگرم برای تخریب کاشی و سرامیک و از هیلتی ۱۰ کیلوگرمی برای تخریب سنگ نما و … استفاده می‌شود.

هیلتی ۱۵ کیلوگرمی به‌منظور تخریب سطوح با مقاومت بالاتری چون دیوار بتنی، دیوار آجری، تخریب کف سازی سنگ و سرامیک و … استفاده می‌شود و در نهایت هیلتی با چکش ۳۰ کیلوگرمی به‌منظور تخریب سازه‌های بتنی با مقاومت بسیار بالا استفاده می‌شود. تخریب فونداسیون، سقف عرشه فولادی یا متال دک، سقف دال بتنی و … با استفاده از این نوع هیلتی مورد تخریب قرار می‌گیرد.

مزایای اجاره هیلتی

امروزه برای افرادی که در صنایع عمرانی و ساختمان‌سازی فعال هستند داشتن ابزار هیلتی امری ضروری است اما اجاره هیلتی در ایران نسبت به خرید آن دارای مزایایی است. کارفرمایان با اجاره هیلتی نسبت به خرید آن می‌توانند هزینه کمتری تقبل کنند و یا صرفه‌جویی در هزینه‌ها از ابزارهای متنوع دیگری در کار خود و پیشبرد اهدافشان بهره گیرند.

اجاره هیلتی برای کارفرمایان هزینه‌های مربوط به نگهداری و تعمیرات این دستگاه‌ها را به حداقل ممکن کاهش خواهد داد. ابزار هیلتی موجب تسریع در انجام عملیات تخریب شده و سرعت و دقت عمل عملیات تخریب را به حد ممکن افزایش خواهد داد البته کارفرمایان باتوجه‌به شرایط موجود و نیازهای خود از هیلتی مناسب می‌بایست استفاده کنند زیرا انواع مختلف هیلتی برای تخریب سطوح مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Share