رئیس سازمان اورژانس کشور با حضور در گیلان؛

نیمی از ناوگان اورژانس نیازمند نوسازی است | استفاده از خودروهای آفرود در مناطق صعب العبور گیلان

رئیس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه پنج هزار و ۷۰۰ آمبولانس در کل کشور فعال هستند، گفت: نیمی از این ناوگان عمری بالاتر از ۱۵ سال دارند و نیازمند نوسازی هستند.

به گزارشاختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جعفر میعاد فر در جمع خبرنگاران گیلانی با اشاره به اینکه سفرهای استانی برای پیگیری‌ مشکلات صورت می گیرد، گفت: استانها دارای مسائل و مشکلاتی درحوزه اورژانس پیش بیمارستانی هستند و حضور در هر استانی بررسی مسائل در حوزه کاری اورژانس و بهداشت و درمان آن استان است.

رییس اورژانس کشور با اشاره به این مطلب که دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سالهای اخیر کارهای خوبی انجام داده است، گفت: از کارهای بسیار خوب دانشگاه علوم پزشکی گیلان توسعه اورژانس پیش بیمارستانی بود که تا الان آن پیشرفت خوبی داشته است.

میعادفر با بیان این که سعی کردیم بخشی از عقب ماندگی‌ها را در کشور برطرف کنیم، افزود: استان‌های شمالی به دلیل مهمان‌پذیر بودن دارای جمعیت شناور هستند که این کار را برای فوریت‌های پزشکی سخت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در گیلان ۷۴ پایگاه اورژانس داریم، افزود: از این تعداد ۸ پایگاه دارای دو آمبولانس هستند.

میعاد فر با اشاره به اینکه در سال گذشته ۴۲۰ هزار تماس در استان گیلان با اورژانس صورت گرفت، یادآور شد: از این میزان تماس تقریبا ۱۰۶ هزار مورد برابر ۳۵ درصد اقدام به ماموریت شده است که این اختلاف معنا دار بین تماس و ماموریت نشان دهنده این است که هنوز تماس‌های غیر ضروری با ۱۱۵ وجود دارد.

وی ادامه داد: همه افراد پاسخ دهنده، آموزش دیده در زمینه پزشکی‌اند و با راهنمایی‌های خود بسیاری از موارد را از راه دور نیز کنترل و هدایت می‌کنند.

میعادفر با بیان اینکه اورژانس کشور ۱۹ شهید مدافع سلامت تقدیم کرده، افزود: از پرسنل‌های بهداشتی و درمانی ۱۵ هزار نفر دچار کرونا شدند.

رییس اورژانس کشور در ادامه ایران را کشوری بحران خیز نام برد و گفت: بحران‌های زیادی را کشور به فاصله‌های کم کشور تجربه میکند و گیلان یکی از استان‌های بحرانی است.

وی با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۱ را با چندین حادثه دلخراش در کشور گذراندیم، گفت: حادثه مترو پل، خارج شدن قطار از ریل و زلزله هرمزگان از جمله این حوادث بود که در همان ساعات اولیه نیروهای اورژانس خود را به محل رسانده اند.

رییس اورژانس کشور با بیان اینکه متاسفانه روزانه ۷۹ حادثه پر تلفات را تجربه می‌کنیم، گفت: در سال گذشته روزانه ۱۸۹ مصدوم داشتیم و همچنین در بحث ترافیکی سالانه ۱۷ هزار مرگ را تجربه می‌کنیم.

میعاد فر با اشاره به این مطلب که همه تلاش ما برای کاهش زمان حضور در محل حادثه است، گفت: برای کوتاه کردن زمان یکی از کارها بحث اورژانس موتوری است که در حال حاضر ۵ مورد در رشت فعالیت میکند.

وی افزود: سرعت بیشتر و تجربه نشان داده که اقدامات موتوری مورد رضایت است و در اورژانس‌های موتوری ۷۰درصد نیاز بیمار برطرف می‌شود و به بستری نمیرسد.

میعادفر گفت: در حال حاضر راه اندازی اورژانس موتوری در رشت، انزلی و لاهیجان در اولویت است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات فرسوده بودن ناوگان آمبولانس است، یادآور شد: در حال حاضر ۳ هزار دستگاه معادل ۵۰ درصد از ماشین‌ها در کشور فرسوده است و تلاش میکنیم بخشی از ناوگان را نوسازی کنیم که این امر منجر به افزایش رضایتمندی خواهد شد.

رئیس اورژانس کشور با بیان اینکه خدمات فوریت پزشکی به صورت رایگان در کشور ارایه می‌شود، گفت: برای تجهیز و نوسازی ناوگان نیاز به خیرین داریم و رسانه‌ها می‌توانند خیرین را برای تامین امبولانس هدایت کنند.

وی افزود: سال گذشته ۴۰۰ میلیارد برای نوسازی و تعمیر ماشین‌ها هزینه شده است.

میعاد فر گفت: توسعه اورژانس هوایی برای مناطق غیر قابل عبور از دیگر اقدامات اورژانس کشور است که تا کنون ۴ هزار ماموریت هوایی داشتیم که از این تعداد ۴۰۴ نفر مادر باردار بودند.

وی ادامه داد: در گیلان به علت ساختار جغرافیایی استفاده از اورژانس هوایی بسیار سخت است و به دنبال تهیه ۵۰۰ دستگاه خودروی آفرود هستیم تا به مناطق صعب العبور گیلان ارسال کنیم.

میعادفر با اشاره به اینکه رضایتمندی و بررسی مشکلات از اولویت ما است، اقزود: سامانه شکایات مردمی به شماره ۱۹۰ پذیرای شکایات هموطنان در کشور است.

وی با بیان اینکه گیلان دارای نیروی انسانی خوبی است، اظهار داشت: ۴ مرداد المپیاد سراسری کشور در تبریز برکزار می‌شود و ۴ نفر از گیلان پذیرفته شده اند.

Share