امام جمعه بندرانزلی: رئیسی در زمان ریاست قوه قضائیه مخالف طرح بود و حالا...

می‌خواهند طرح بایوجمی را اجرا کنند و گفته اند هر کسی هم بر سر راه این طرح باشد، بر می‌داریم!

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کرد: اما طرح بایوجمی چیزی است که هم جان و هم نان مردم را در معرض تهدید و خطر قرار می‌دهد؛ ارتزاق خیلی از افراد در شهرستان از تالاب و آبزیان تالاب است، این طرح هم برای آبزیان در تالاب و هم افرادی که در مجاورت تالاب زندگی می‌کنند مخرب است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حجت‌الاسلام سید عبدالجواد شمس الدین؛ امام جمعه بندرانزلی در خطبه‌های نماز عبادی – سیاسی جمعه این هفته شهرستان ضمن تسلیت شهادت امام محمد باقر (ع) با استناد به این فرمایش حضرت اِنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ یَقی بِالتَّقْوی عَنِ الْعَبْدِ ما عَزُبَ عَنْهُ عَقْلُهُ، اظهار داشت: امام محمد باقر (ع) می‌فرماید خداوند متعال بواسطه بهره‌مندی انسان از تقوا آنچیزهایی که از فکر و ذهن و خاطر او در بخش‌های مختلف پنهان می‌ماند را به او می‌فهماند و یا در بعضی از لغزش‌گاه‌ها و نقاط خطر او را حفظ می‌کند یعنی تقوا مایه حفظ انسان از لغزش پیدا کردن و ابتلای به انحراف است.

امام جمعه بندرانزلی با بیان ادامه این فرمایش امام محمد باقر (ع) وَیُجَلّی بِالتَّقوی عَنْهُ عَماهُ وَجَهْلَهُ، افزود: امام محمد باقر (ع) در ادامه می‌فرماید بواسطه تقوا خداوند متعال نابینایی باطنی انسان را برطرف می‌کند؛ اینکه گاهی در تصمیم گیری فکرش به جایی نمی‌رسد یا نسبت به موضوعی جهل دارد و باید تصمیم بگیرد تقوا به کمک انسان می‌آید.

شمس الدین در ادامه ایام عرفه و شهادت حضرت مسلم بن عقیل سفیر وجود مقدس سید الشهدا (ع) را که مظلومانه به شهادت رسید تسلیت گفتند و بیان کرد: پیشاپیش عید سعید قربان و دهه امامت که از عید قربان تا غدیر نامگذاری شده را نیز تبریک عرض می‌کنم و توصیه می‌کنم در این ایام درشان این مناسبت‌ها مجالس و جشن‌ها برگزار شود البته ستاد غدیر و ستاد مردمی غدیر در شهرستان تشکیل شده و برنامه ریزی‌هایی کردند که اطلاع‌رسانی خواهد شد.

خطیب جمعه بندرانزلی افزود: روز گذشته سفر رییس کل محترم دادگستری استان گیلان را به شهرستان داشتیم که بازدیدها و جلسه شورای اداری داشتند و مسائل مختلفی مورد بحث و بررسی قرار گرفت که ان‌شاءالله این سفر برای شهرستان پیامدهای خوبی در رفع مشکلات و حوزه مدیریت پیشگیری از جرم داشته باشد.

امام جمعه بندرانزلی در ادامه با اشاره به اینکه سالروز قیام خونین مسجد گوهرشاد علیه کشف حجاب رضاخانی در سال ۱۳۱۴ که به نام روز عفاف و حجاب نامگذاری شده بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: هیچ شکی نداریم که در طول تاریخ استکبار جهانی در هر زمانی از کارهای بسیار مهمی که دنبال میکرده و به تعبیری در جامعه اسلامی ایجاد چالش کرده مسئله عفاف و حجاب است.

حجت‌الاسلام شمس الدین تصریح کرد: استکبار جهانی برنامه‌ریزی‌های مختلف کردند و در سالهای پس از انقلاب خصوصا در سال‌های اخیر در کشور ما با توجه به کوتاهی‌ها و سوءمدیریت‌ها وعدم توجه به وظایف دستگاه‌ها و افراد در جامعه، در رابطه با مسئله حجاب و عفاف شبهه‌پراکنی و توطئه می‌کنند و در راستای ترویج بدحجابی و کشف حجاب و این نوع رفتارهای خلاف شئون ملی و دینی ما به شدت تلاش می‌کنند تا حرمت‌شکنی کنند.

خطیب جمعه بندرانزلی در ادامه با تاکید بر اینکه حجاب از واجبات دینی است که حکمش در جامعه کمتر گفته می‌شود، تاکید کرد: عدم توجه به مسئله حجاب ترک واجب است و این ترک واجب را دشمنان در جامعه قبح‌زدایی کرده‌اند.

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کردند: هدف اصلی دشمنان این است که در جامعه اسلامی از طریق بی‌بند و باری و ترویج فساد، قداست زن مسلمان و زن ایرانی را به سقوط و انحطاط و پستی بکشانند؛ لذا این مناسبت بسیار مهم است و آن‌هایی که می‌توانند باید در فضای مجازی و رسانه‌های دیگر حداقل از این فرصت‌ها استفاده کنند و اهمیت و فلسفه حجاب را خصوصاً به نوجوانان و دختران ما بگویند، آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی دستگاه‌های تبلیغی و فرهنگی در این راستا مسئولیت دارند.

حجت‌الاسلام شمس الدین در ادامه خطبه با اشاره به نکته مهمی در رابطه با تالاب بین المللی انزلی مطرح کرد: در سال ۹۸ طرح مشکوک مخربی را در رابطه با تالاب مصوب کرده و به آن بودجه کلانی اختصاص داده بودند که اجرا کنند تحت عنوان طرح بایوجمی که آن زمان در خطبه‌ها مطرح کردم و دستگاه قضایی ورود کرد و هم از لحاظ آزمایشگاهی و کارشناسی تایید شد که این طرح خطرناک است و برای محیط زیست بسیار مخرب می‌باشد و آثار سوء زیست‌محیطی و بیولوژیکی دارد که در آن زمان دستگاه قضایی خصوصاً ریاست محترم جمهور که رییس دستگاه قضایی بودند حمایت کردند و این طرح متوقف شد و مجریان آن تحت تعقیب قرار گرفتند و حتی رئیس سازمان محیط زیست کشور هم به دادگاه فراخوانده شد.

خطیب جمعه بندرانزلی افزودند: نکته مهم و تاسف‌آور این است که در روزهای اخیر مجدداً این طرح ضد محیطی زیستی و خطرآفرین با آن آثار مخرب، در این دولت به جریان افتاد؛ در عین حالیکه طرح فاجعه باری است متاسفانه هم موافقت برای اجرا گرفته و هم بودجه به آن اختصاص داده شده است که مبالغ آن هم قابل توجه می‌باشد.

امام جمعه بندرانزلی با اشاره به اینکه سوالاتی وجود دارد که امیدوارم مسئولین مربوطه به کارشناسان و افکار عمومی پاسخ بدهند، مطرح کرد: سوال اول این است که در آن زمانی که ریاست محترم جمهور، رئیس قوه قضائیه بودند این پرونده مطرح و نظرات متقن کارشناسی ارائه شد و دستگاه قضائی به جد پیگیری کرد و شخص رئیس جمهور محترم که آن زمان رئیس قوه قضائیه بودند حمایت کردند و در سمینار ائمه جمعه به ایشان عرض کردم این طرح را دستگاه قضایی استان و شهرستان دنبال کرده، شما هم حمایت کنید که ایشان فرمودند حمایت کردیم و بازهم می‌کنیم؛ آن زمان طرح متوقف شد، امروز که ایشان رئیس جمهور هستند چطور شده که این طرح مجدداً به جریان افتاده؟ یا آن توقف اشتباه بوده یا این اقدام اشتباه است؛ اگر آن توقف اشتباه بوده از سال ۹۸ سه سال از اجرای طرح گذشته و اگر این طرح برای تالاب مفید بوده، اجرای آن سه سال به تاخیر افتاده و باید مواخذه کنند که چرا آن زمان طرح را سه سال متوقف کردند و به تالاب خسارت وارد شد، اگر آن اقدام درست بوده و این اقدام اشتباه بوده که هست! چطور شد از داخل همین دولت انقلابی که آن زمان این طرح را متوقف کرده باز این طرح به جریان افتاده است؟ البته عوامل آن شناخته شده هستند و اهدافشان هم معلوم است اما سوال این است که آن اقدام درست بود یا این اقدام؟

شمس الدین خاطرنشان کرد: آن زمان محیط زیست موافق اجرای طرح بود و خودش حمایت می‌کرد و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست هم عضو هیئت مدیره و سهیم در این شرکت بود و الان هم هست اما الان حسب آنچه بررسی کردیم و مطلع شدیم الان محیط زیست مخالف اجرای این طرح است اما بعضی افراد این طرح را با تحکم پیش می‌برند! تعبیری کردند که امیدوارم این تعبیر صحیح نباشد؛ گفتند که در اجرای این طرح یکی از مقامات مسئول گفته در عین حالیکه نظر کارشناسی مخالف است این طرح باید اجرا شود و هر کسی هم سر راه این طرح باشد را بر می‌داریم! این حرف از خود بایوجمی خطرناک‌تر است! نمی‌شود کسی در دولت انقلابی با این ادبیات بیاید یک طرح مغایر با صلاح کشور و محیط زیست را پیش ببرد، البته تعابیر تند‌تر از این می‌خواستم بگویم فعلا خویشتن داری کردم!

خطیب جمعه بندرانزلی ادامه داد: مکرر شنیدید سخنگوی دولت در مصاحبه با رسانه ملی بارها گفته که اولویت اول آقای رئیس جمهور دو چیز است جان مردم و نان مردم؛ دو هفته پیش راجع به مسائل بهداشت و درمان و مسائلی که در استان وجود دارد که با جان مردم ارتباط مستقیم دارد مطالبی عرض کردم و شنیدم وزیر محترم بهداشت برای تغییر مدیریت مشکل دار بهداشت و درمان استان اقدام کردند اما بعضی نمایندگان شهرهای مجاور به سمت مرکز استان کارشکنی کردند که اگر لازم شود مستنداتش را عرض خواهم کرد؛ مقام معظم رهبری هم که فرموده‌اند نمایندگان مجلس در عزل و نصب‌ها اقدام نکنند چطور می‌شود این نمایندگان به خودشان اجازه می‌دهند علیرغم فرمایشات مقام معظم رهبری در این کارها ورود کنند؟

امام جمعه بندرانزلی خاطرنشان کرد: اما طرح بایوجمی چیزی است که هم جان و هم نان مردم را در معرض تهدید و خطر قرار می‌دهد؛ ارتزاق خیلی از افراد در شهرستان از تالاب و آبزیان تالاب است، این طرح هم برای آبزیان در تالاب و هم افرادی که در مجاورت تالاب زندگی می‌کنند مخرب است و حتی کارشناسان گفتند این طرح منجر به تولد انسان‌های ناقص الخلقه در حاشیه تالاب می‌شود، اینجا جان و نان مردم در معرض خطر است حالا چرا باید این طرح اجرا شود؟ چرا بعضی‌ها علیرغم نظرات کارشناسی می‌خواهند با تحکم این طرح را پیش ببرند؟ این خلاف برنامه‌های رئیس جمهور محترم است و باید به آن رسیدگی شود.

شمس الدین عنوان کرد: اصلاً فرض بگیریم این طرح خوب است و باید اجرا شود؛ چطور می‌شود در کشور چنین طرحی با این مبلغ بالا که اعتبار اولیه آن صد و خورده‌ای میلیارد است، مناقصه گذاشته نمی‌شود؟ شرکتی آمده گفته این طرح را می‌خواهم اجرا کنم گفتند بسم الله برو اجرا کن! باید فراخوانی داده شود دیگران هم شرکت کنند شاید طرح‌های بهتر حتی ارزان‌تر داشته باشند، چه مافیایی پشت این قضیه هست که همه قوانین زیرپا گذاشته می‌شود؟ سازمان بازرسی و دیوان محاسبات باید بررسی کنند البته دستگاه قضائی استان خصوصاً رئیس کل محترم پیگیر هستند و در مسیر همراهی با دولت اقدامات لازمرا باید انجام بدهند؛ این طرح مغایر با همه ضوابط و چارچوب‌های محیط زیستی و قانونی کشور است که امیدواریم تا فرصت نگذشته اقدام کنند؛ شنیده‌ام گروه اجرایی این طرح در شهرستان مستقر شده‌اند و در حال فراهم کردن مقدمات اجرای این طرح هستند.

خطیب جمعه بندرانزلی در پایان با اشاره مراجعات مردمی مبنی بر اینکه زراعت محصول مردم در حال از بین رفتن است، اظهار داشت: طی پیگیری‌هایی که چند روز گذشته داشتم برای برای حفر چاهی که بودجه آن مصوب شده و دستورش داده شده، گفتند ظرف چند روز آینده این کار را انجام خواهیم داد؛ توجه داشته باشند امر کشاورزی آن‌هم با توجه به بی‌آبی و خشکسالی امری آنی است و نمی‌شود به محصول و زراعت گفت صبر کن تا یک مسئولی چند روز دیگر بیاید چاهی بزند ببینیم آبی در می‌آید یا نه.

Share