مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان عنوان کرد؛

شناسایی و رصد ۷۵۰۰ نفر برای ریشه کنی فقر مطلق | از تعهد اشتغال ۱۴۰۱ تا ثبت مشاغل خانگی

آقاجانی در خصوص ریشی کنی فقر مطلق گفت: ۷۵۰۰ نفر از طریق طرح ریشه کنی فقر مطلق از سوی سازمان های مختلف با همراهی سازمان های حمایتی و نهادهای خیریه در سامانه رفاه ایرانیان رصد شده تا از این طریق توانمند و حمایت مالی شوند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشست خبری سیاوش آقاجانی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اصحاب رسانه در راستای شفاف سازی و عملکرد این اداره کل پیش از ظهر روز یکشنبه در رشت برگزار شد.

آقاجانی در ابتدای این نشست اظهار کرد: طبق دستورات استاندار گیلان و وزیر تعاون در راستای انتصابات و عملکرد پروژه ها، تلاش ما بر رویکرد تحولی براساس بهبود شرایط مردم، بررسی خروجی ها به نفع مردم، همچنین توزیع عادلانه منابع بین ادارات مختلف در سطح شهرستان ها بوده است.

وی در ادامه در خصوص تعامل با نمایندگان مجلس گفت: تا آنجا که توان ما بوده، برای منافع مردم با نمایندگان و مسئولین اجرایی، تعامل مشورتی جهت بهبود شرایط داشته ایم.

آقاجانی در خصوص تکالیف گسترده در کمیته های مختلف استانی بیان کرد: حوزه فعالیت اداره، در بخش ‌عمرانی، اقتصادی، اشتغال و مسائل امور اجتماعی در کنار رسالت اصلی یعنی حوزه کار و کارگری به صورت فرعی در حال اجرا شدن است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با بیان اینکه بیشترین انتخابات، در حوزه تعاونی های مختلف در کل استان مربوط به اداره تعاون است، یادآور شد: نگاه ما در راستای ارائه آمار، رویکرد نتیجه گرا است، آن چیزی که مردم حس میکنند، از رتبه ها و آمار برای ما با ارزش تر است.

آقاجانی در ادامه گفت: در بخش تعاون، اگر قرار است به سهم ۲۵ درصدی برسیم باید تعاونی هایی داشته باشیم که عملکرد مطلوبی داشته باشند.

وی ادامه داد: ما صرفا درصدد افزایش آمار تعاونی ها نیستم بلکه عملکرد مورد نظر است و دارای اصالت است، زیرا تعاونی ها باید تولید ثروت داشته باشند و رویکردشان عدالت محور باشد، اگر هرکدام از این موارد خدشه ای داشته باشند، روند رو به رشد کاهشی خواهد بود.

آقاجانی در خصوص تعاونی های پروژه مسکن مهر مطرح کرد: تعاونی های امانی سال های گذشته که با بی تدبیری مدیران گذشته به هردلیلی با مشکلات بسیاری روبه رو شدند، اکنون تک تکشان ارزیابی شده اند تا وضعیت آنان بازرسی شود و به سرو سامان برسند و پایان یابند.

وی در خصوص تعاونی های توسعه و عمران نیز اظهار کرد: در ارتباط با استانداری گیلان و فرمانداری های شهرستان ها تلاش میکنیم که با وجود تعدد تعاونی ها و شهرستان ها در اکثر شهرستان ها، تعاونی توسعه عمران ایجاد شود.

شرکت ها را ملزم به پیگیری حق و حقوق کارگران می کنیم

مدیرکل تعاون، کار، رفاه اجتماعی گیلان در بخش دیگری از اظهارات خود در رابطه با حوزه کار گفت: در بخش ایمنی و حقوق کارگران، رویکرد ما پیشگیرانه است. من و همکارانم تمایل نداریم که حادثه اتفاق بیافتد و سپس عملیات را آغاز کنیم.  نگاه ما این است که در عین حمایت از کارآفرینی و تولید، در برخورد با تخلفات، پیگیری های قضایی، با استفاده از ابزار های قانونی، شرکت ها را ملزم به پیگیری حق و حقوق کارگران کنیم.

آقاجانی با اشاره به افزایش حقوق نیروهای کار گفت: تنظیم بازار با توجه به عرضه و تقاضا صورت خواهد پذیرفت. خوشبختانه روند آمار ها از جهت استفاده نیروهای کار از بیمه بیکاری کاهش یافته است.

آقاجانی در ادامه در رابطه با عملکرد شوراهای اسلامی کار نیز بیان کرد: شوراهای اسلامی کار در گذشته منبع چالش بوده است اما حال، آنها به حق و حقوق کارگران بسیار توجه میکنند و پیگیر هستند.

وی در خصوص ورود به نظارت بر تشکل های صنفی گفت: در هیچ دوره ای ما کارگروهی در رابطه با نظارت بر عملکرد تشکل ها، به خصوص تشکل های عمرانی نداشته ایم که اکنون تمام موارد در حال بررسی هستند.

مدیرکل تعاون، کار، رفاه اجتماعی گیلان با اشاره به اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها توسط دولت سیزدهم بیان کرد: اگرچه که از سوی وزارت خانه، یارانه ها تصمیم گیری میشود، اما با راه اندازی سامانه های مختلف و همچنین با استفاده از موارد دیگر از سوی ریاست جمهوری، اعتراضات مردم مورد بررسی قرار می گیرد.

وی در خصوص ریشی کنی فقر مطلق گفت: ۷۵۰۰ نفر از طریق طرح ریشه کنی فقر مطلق از سوی سازمان های مختلف با همراهی سازمان های حمایتی و نهادهای خیریه در سامانه رفاه ایرانیان رصد شده تا پس از احراز شرایط از این طریق توانمند و حمایت مالی شوند.

آقاجانی در خصوصی همایش های اجتماعی_ورزشی نیز اظهار کرد: در بحث آموزش و همچنین در موارد اجتماعی با توجه به شرایط اپیدمی کرونا در سال های اخیر، امسال شاهد رشد بسیاری در زمینه برگزاری همایشها، مسابقات ورزشی و… خواهیم بود. در بحث ورزش های کارگری، ۲۵ هیات ورزشی در حال حاضر در حال فعالیت هستند و ۹سالن ورزشی، ۳ زمین فوتبال و سالن های ورزشی دیگر در اختیار ما برای ساماندهی وضعیت ورزشی کارگران است.

از تعهد اشتغال سال ۱۴۰۱ تا ثبت محور بودن مشاغل خانگی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان در ادامه گفت: تعهد اشتغال ما در سال ۱۴۰۱ برابر با ۳۰ هزار و ۹۰۴ شغل است که در سال ۱۴۰۰ برابربا ۲۱ هزار و ۲۹۵ شغل بود که ۹۶ درصد محقق شد و برای سال جاری تمام تلاش ما این است که ۱۰۰ درصد در این حوزه شاهد رشد ایجاد اشتغال باشیم.

وی در ادامه در خصوص زیست بوم ملی اشتغال تاکید کرد: در بحث زیست بوم ملی اشتغال، در حوزه اشتغال باید همه فعالیت ها، ریزش های اشتغال، تولید، کارآفرینی ها و…، رصد و ثبت شود تا درک بهتری از اکوسیستم های فعال در کشور داشته باشیم.

آقاجانی با اشابه به وجود ۷۰۰ کارخانه راکد در استان گفت: تلاش ما در استای حمایت از تولید ملی، بر راه اندازی ۳۰۰ کارخانه از بین ۷۰۰ کارخانه راکد در استان با همکاری، جهاد کشاورزی، صمت و استانداری گیلان است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با بیان اینکه مشاغل محوری ثبت محور هستند در خصوص ثبت مشاغل خانگی نیز گفت: با توجه به رصد ها و بررسی ها و همچنین عدم نیاز به صدور مجوز برای مشاغل خانگی در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰، ۶۰ شغل خانگی و همچنین در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ چیزی حدود ۴۲۸ نفر، شغل خانگی خود را به ثبت رسانیدند.

وی با اشاره به رصد فعالیت اتباع بیگانه گفت: در سال ۱۴۰۱ برابر با ۴۹ نفر کشف شده و برگردانده شدند.

آقاجانی در خصوص صدور مجوز فقط برای برخی از مشاغل خانگی گفت: برخی از مشاغل مانند مشاغل خانگی که مربوط به تهیه غذای خانگی هستند حتما باید مجوز دریافت کنند. طبق این موضوع، در سه ماهه اول ۱۴۰۰، ۱۲۱مجوز مشاغل خانگی و هچنین  در سه ماهه اول ۱۴۰۱، ۶۸۶ مورد مشمول این قانون شدند و مجوز دریافت کردند.

Share