ولادیمیر پوتین در نشست سران گروه «بریکس»؛

تحریم‌های غرب به‌مثابه یک جنگ اقتصادی است | غرب می‌خواهد روسیه را نابود کند

ولادیمیر پوتین خاطرنشان کرد که غرب می‌خواهد روسیه را نابود کند و «این تحریم‌های اقتصادی به‌مثابه اعلان یک جنگ اقتصادی است» و در نتیجه روسیه با دیگر قدرت‌ها از جمله چین و هند روابطی را برقرار خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین طی سخنرانی مجازی خود از اعضای سران گروه «بریکس» (BRICS) خواستار «همکاری قوی‌تر» شد و غرب را به دامن زدن به بحران اوکراین متهم کرد؛ همچنین سران کشورهای این گروه درخصوص مسائل مختلفی اعم از بحران اوکراین و سیاست جهانی گفت‌وگو کردند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه طی سخنرانی مجازی خود در نشست سران «بریکس» (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) عنوان داشت: «فقط از طریق همکاری سودمند مشترک و صادقانه می‌توانیم به دنبال راهی برای خروج از این وضع بحرانی باشیم. این بحران به خاطر اقدامات بی‌ملاحظه و خودخواهانه برخی کشورها در اقتصاد جهانی گسترش پیدا کرده است.»

وی غرب را به استفاده از ساز و کارهای مالی در جهت پوشاندن اشتباهاتشان متهم کرد.

ولادیمیر پوتین خاطرنشان کرد که غرب می‌خواهد روسیه را نابود کند و «این تحریم‌های اقتصادی به‌مثابه اعلان یک جنگ اقتصادی است» و در نتیجه روسیه با دیگر قدرت‌ها از جمله چین و هند روابطی را برقرار خواهد کرد.

براساس بیانیه چهاردهمین اجلاس سران گروه «بریکس»، کشورهای این گروه از مذاکرات میان مسکو و کی‌یف و همچنین تلاش‌های سازمان ملل و صلیب سرخ در اوکراین حمایت کردند.

مسائل کلیدی در این بیانیه به شرح ذیل است:

بحران اوکراین

در این بیانیه آمده است: «ما درخصوص وضعیت اوکراین گفت‌وگو کردیم. کشورهای گروه «بریکس» همچنین از مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین و از تلاش‌های آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و تلاش‌های صلیب سرخ حمایت می‌کنند.»

سیاست جهانی

«کشورهای گروه «بریکس» مجددا بر احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها تاکید و همچنین تعهد خود را نسبت به حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلافات و مسئله خلع سلاح هسته‌ای خاطرنشان می‌کنند. رهبران این گروه حمایت خود را از افغانستانی صلح آمیز، امن و پایدار ابراز کردند و همچنین تاکید می‌کنند که از خاک این کشور نباید برای تهدید و یا حمله علیه سایر کشورها استفاده شود.»

اقتصاد جهانی

این بیانیه متذکر شد: «یک بازیابی نامتعادل پس از همه‌گیری کرونا، نابرابری را در سراسر جهان تشدید کرده است. شتاب رشد جهانی ضعیف شده و چشم‌انداز اقتصادی کاهش یافته است. ما از کشورهای اصلی توسعه یافته می‌خواهیم تا سیاستی را در حوزه اقتصاد اتخاذ کنند تا از تاثیرات منفی بر کشورهای در حال توسعه جلوگیری شود. رهبران گروه «بریکس» از موسسات مالی و سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهند تا نقشی سازنده را در این زمینه ایفا کنند.»

امنیت غذایی

براساس این بیانیه، «رهبران این گروه تاکید کردند که کشورهای «بریکس» حدود یک سوم کل مواد غذایی جهان را تولید می‌کنند. » آن‌ها همچنین به اهمیت استراتژیک نهاده‌های کشاورزی از جمله کودها برای تضمین امنیت غذایی جهانی اشاره کردند اما با این حال در این بیانیه به طور مستقیم به موضوع بحران غذایی اشاره نشده است. همچنین رهبران این گروه درخصوص «همکاری‌های ارزی»، «مسائل مربوط به آب‌وهوا» و «مقابله با پاندمی» اظهار نظر کردند.

Share