ولادیمیر پوتین مدعی شد

منزوی‌کردن روسیه غیرممکن است | تحریم‌ها باعث پیشرفت‌مان شده است

رئیس‌جمهوری روسیه با اشاره به اینکه کشورش تاکنون در سایه تحریم‌های غربی به پیشرفت‌های قابل‌توجهی دست یافته است، تأکید کرد: روسیه قصد ندارد درهای خود را به‌روی کسی ببندد و منزوی ساختن کشور بزرگی مانند روسیه قطعاً غیرممکن است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خبرگزاری «تاس»، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه در سخنرانی خود در جمع کارکنان صنایع فضایی داخلی «واستوچنی»، آمادگی این کشور را برای همکاری با همه شرکای خارجی اعلام کرد و یادآور شد که روسیه قصد ندارد درهای خود را به‌روی کسی ببندد.

پوتین گفت: «ما خود را منزوی نمی‌کنیم و به‌طور کلی غیرممکن است که کسی را در جهان کنونی منزوی کرد، به‌خصوص، منزوی کردن کشور بزرگی مانند روسیه قطعاً غیرممکن است، بنابراین، ما با شرکای خارجی که مایل به تعامل هستند، همکاری خواهیم کرد.»

رئیس‌جمهوری روسیه یادآور شد که در سال ۱۹۶۱ اتحاد جماهیر شوروی از نظر فناوری در انزوای کامل قرار داشت و در آن زمان تحریم‌ها علیه این کشور کامل بود. وی افزود: «با این حال، اتحاد جماهیر شوروی اولین کشوری بود که ماهواره مصنوعی به مدار زمین پرتاب کرد، نخستین فضانورد جهان یک روس است، اولین پرواز سفینه فضایی به ماه نیز توسط روسیه انجام شد، نخستین راهپیمایی فضایی از آن ماست، اولین زن فضانورد هم «والنتینا ترشکووا» نیز روسی است که خداوند او را حفظ کند. »

رهبر روسیه تأکید کرد: «ما تمامی این دستاوردها را در شرایط انزوای کامل فناوری انجام داده‌ایم و به چنین موفقیت‌های بزرگی دست یافتیم. آیا روسیه امروزی با فناوری‌های پیشرفته نمی‌تواند برنامه فضایی خود را [تا سال ۲۰۳۰] توسعه دهد؟ مسلماً ما این کار را انجام خواهیم داد.»

ولادیمیر پوتین یادآور شد: «از زمان تحریم‌های سال ۲۰۱۴، بسیاری از بخش‌های اقتصاد روسیه که تحت محدودیت‌ها قرار داشتند، قدم‌های بسیار زیادی برداشته‌اند، کشاورزی به بخش تولید با فناوری پیشرفته تبدیل شده است، حجم صادرات حتی از حجم فروش تسلیحات هم بیشتر و به میزان قابل توجه ۱۰ میلیارد دلار رسیده است.»

مقابله با نیروهای ضدروسی پرورش‌یافته در اوکراین غیرقابل اجتناب بود

رئیس‌جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد که اوکراین شروع به تبدیل شدن به یک پایگاه ضدروسی کرده است و جوانه‌های ناسیونالیسم و ​​نئونازیسم که از دیرباز وجود داشتند، شروع به رشد کرده‌اند و درگیری با نیروهای ضدروسی پرورش‌یافته در اوکراین اجتناب‌ناپذیر بود و چنین درگیری دیر یا زود تحقق می‌یافت.

پوتین با تبریک «روز فضانوردی» به کارگران این صنعت و مردم روسیه، ابراز تمایل کرد که به‌طور جداگانه گرم‌ترین سخنان را برای پرسنل نظامی نیروهای هوا – فضای روسیه بیان کند. وی تأکید کرد: «در زمان حاضر افسران ما در یک عملیات نظامی ویژه در دونباس اوکراین شرکت دارند. آن‌ها به مردم دو جمهوری دونتسک و لوهانسک کمک می‌کنند. آن‌ها شجاعانه، شایسته، کارآمد و مؤثر عمل و از مدرن‌ترین انواع تسلیحات منحصر به فرد که در جهان نظیر ندارند، استفاده می‌کنند.»

پوتین ابراز اطمینان کرد که اهداف عملیات حفاظت از دونباس محقق خواهد شد و تردیدی ندارد که نیروهای مسلح روسیه به اهداف تعیین‌شده دست خواهند یافت. وی گفت: «هدف اصلی کمک به مردم دونباس است که ما تشخیص دادیم ضروری است و مجبور به انجام این اقدام شدیم، برای اینکه مقامات کی‌یف، تحت فشار غرب، از پیروی و اجرای توافق‌نامه‌های مینسک با هدف حل‌وفصل مسالمت‌آمیز مشکلات موجود در منطقه دونباس خودداری کردند.»

رئیس‌جمهوری روسیه یادآور شد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین علناً اعلام کرده بود که کی‌یف هیچ‌یک از مفاد توافقنامه مینسک‌۲ را قبول ندارد و سایر مقامات نیز گفتند که اجرای توافقات مینسک غیرممکن است. پوتین تأکید کرد: «آن‌ها علناً از اجرای توافقات خودداری کردند. خوب، تحمل نسل‌کشی که هشت سال در منطقه دونباس ادامه داشت، به‌سادگی غیرممکن بود و روسیه چاره‎ای جز اقدام نظامی نداشت.»

Share