همزمان با آغاز اصلاحات قانون اساسی

زلزله سیاسی در روسیه؛ دیمیتری مدودف نخست‌وزیر روسیه استعفا کرد

دیمیتری مدودف بعد از سخنرانی پوتین در مجمع فدرال روسیه به طور کامل استعفای دولتش را اعلام کرد. قرار است مدودف به عنوان معاون رئیس شورای امنیت روسیه انتخاب شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از اعضای دولت مستعفی خواست تا زمان تشکیل دولت جدید به عنوان دولت موقت به کار خود ادامه دهند.

پوتین ضمن تشکر از دولت دیمیتری مدودف خطاب به او و اعضای دولتش گفت: دوست عزیزم، دیمیتری مدودف و دیگر همکاران عزیزش در دولت از شما به دلیل تمام دستاوردهایتان در این مرحله از همکاری مشترک تشکر می‌کنم و رضایت خود را از نتایج تلاش‌هایتان ابراز می‌دارم.

رئیس‌جمهوری روسیه اضافه کرد: هرگز همه چیز تمام و کمال نبوده و نخواهد بود، امیدوارم شما را به زودی ببینم، با تک تک شما دیدار خواهم کرد و از شما می‌خواهم تا زمان تشکیل دولت جدید به طور کامل به وظایف خود عمل کنید.

پوتین همچنین به نخست وزیر مستعفی پست معاون رئیس شورای امنیت روسیه در امور دفاع و امنیت را پیشنهاد کرد.

پوتین اظهار کرد: دیمیتری مدودف به عنوان رئیس دولت فدرال روسیه حدود هشت سال در راس دولت بوده و احتمالا طولانی‌ترین دوره در این پست در تاریخ جدید باشد، ما توافق کردیم یک تیم ریاستی صریح و مشخص و نیز یک تیم دولتی ایجاد و رئیس‌جمهوری مسؤول همه چیز باشد اما در وهله نخست و قبل از هر چیز تیم ریاستی شامل مسائل امنیتی و دفاع و غیره خواهد بود.

پوتین تاکید کرد: مدودف همواره با مسائل ارتقای توانمندی نظامی و امنیتی در کشور سروکار داشته و تصور می‌کنم این ممکن باشد که از او بخواهم در آینده به طور مشخصا در این زمینه کار کند. همچنین در آینده نزدیک این کار را انجام خواهم داد و به او پیشنهاد نایب رئیس شورای امنیت را مطرح می‌کنم.

رئیس‌جمهوری روسیه تصریح کرد: اگر نیاز به قانونی برای ایجاد پستی جدید در شورای امنیت برای نخست وزیر باشد، آماده این کار هستم و اگر نیاز به انجام تغییرات در قانون کنونی و چارچوب تشکیلاتی است می‌توانم این کار را انجام دهم، در آینده نزدیک از نمایندگان خواهم خواست این حمایت را داشته باشند. باید وکلا و مشاوران حقوقی ارزیابی‌های مناسی را ارائه کنند.

پیشتر دیمیتری مدودف،‌ نخست وزیر روسیه در جریان دیدار با ولادیمیر پوتین بعد از سخنرانی او در مجمع فدرال این کشور در جریان اعلام استعفای خود این چنین گفت: عزیزم ولادیمیر پوتین به عنوان رئیس‌جمهوری روسیه تنها اولویت‌های کاری در کشور برای سال آینده را تعیین نکرد بلکه تعدادی از تغییرات مهم در قانون اساسی روسیه را نیز مشخص کرد.

مدودف گفت: زمانی که بخواهیم این تغییرات را اجرایی کنیم که ترجیحا بعد از رایزنی و مشورت خواهد بود و همانطور که گفته شد تغییرات مهمی نه فقط در مفاد قانون اساسی بلکه می‌تواند موازنه قدرت در روسیه را به طرز چشمگیری تغییر دهد.

نخست وزیر مستعفی روسیه افزود: تغییرات در سه حوزه قوه مقننه، مجریه و قضائیه خواهد بود و در این راستا ما به عنوان دولت فدرال روسیه باید برای رئیس‌جمهوری فرصت اتخاذ تصمیمات لازم در این زمینه را فراهم کنیم. در این شرایط تصور می‌کنم طبق ماده ۱۱۷ قانون اساسی روسیه درست باشد که دولت روسیه در جهت شکل‌گیری کنونی استعفا کند.

پوتین سومین رئیس جمهوری روسیه از زمان فروپاشی شوروی سابق در سال ۱۹۹۱ بود.

پوتین در سخنرانی سالانه خود در مجلس، پیشنهاداتی مبنی بر تغییر قانون اساسی داد. این پیشنهادات می‌تواند به تداوم حضور او در قدرت منجر شود.

رئیس‌جمهوری روسیه در سخنانش گفت: دوره ریاست‌جمهوری در آینده باید محدود به دو دوره باشد.

چهارمین دوره ریاست جمهوی پوتین در سال ۲۰۲۴ به پایان می‌رسد و طبق قوانین فعلی او نمی‌تواند دو باره برای این سمت انتخاب شود.

رئیس‌جمهوری روسیه خواهان افزایش اختیارات شورای دولتی شده که ریاستش با اوست و طرحی را پیشنهاد داده که به موجب آن مجلس، وزیران دولت را منصوب می‌کند. البته رئیس‌جمهوری اختیار اخراج آنها را خواهد داشت.

Share