در سایه عملکرد ضعیف استانداری گیلان؛

آب‌رفتن طرح سالم‌سازی دریا در گیلان | منجیانی که در امواج غفلت غرق می‌شوند

طرح سالم‌سازی دریا به سبب کم‌توجهی و غفلت هرساله نسبت به سال‌های اخیر آب می‌رود و ناجیان غریق نیز در امواج پرتلاطم بی‌تدبیری‌ها جان می‌بخشند اما خود غرق می‌شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، حمیدرضا دنیادیده با آغاز فصل گرما، رغبت مردم به‌ویژه نوجوانان و جوانان به ورزش‌ها و تفریحات آبی بیشتر می‌شود که گاهاً در کنار این تفریحات، خبرهای ناگواری نظیر غرق‌شدگی‌ها به گوش می‌رسد و بسیاری را اندوهگین می‌کند.

سیر صعودی غرق‌شدگان در گیلان

بیشترین غرق‌شدگی‌ها در استان‌های شمالی ازجمله گیلان مربوط به رودخانه‌ها و نوار ساحلی بوده که طی روزهای اخیر شمار غرق‌شدگان و افراد در معرض غرق‌شدگی در آن به‌سرعت افزایش‌یافته است.

بر اساس مصوبه دولت، استانداران استان‌های ساحلی موظف‌اند با همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی نسبت به اجرای دستورالعمل جامع ساماندهی سواحل کشور در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، ایمن‌سازی، امنیتی، انتظامی و عمرانی اقدام کنند.

اما به‌رغم همه تلاش‌های ستاد ساماندهی سواحل، سالانه شماری از هم‌وطنان ما در سواحل گیلان غرق می‌شوند که این نوع حوادث در استان با توجه به آزادسازی‌های اخیر احتمال می‌رود افزایش نیز داشته باشد.

غرق شدن ۸ هم‌وطن در سواحل گیلان

حامد آریانفر سرپرست هیأت نجات‌غریق و غواصی گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از وقوع هشت فقره غرق‌شدگی از ابتدای امسال تاکنون خبر داده و گفته است: تنها جمعه دهم تیرماه امسال، ۳ نفر در آستانه‌اشرفیه و یک نفر در بندر انزلی غرق‌شده و یک نفر در رودسر، ۵ نفر در آستانه‌اشرفیه، ۳ نفر در رشت و ۲ نفر آستارا از غرق‌شدگی نجات‌یافته‌اند.

ناجیانی که با عشق پای‌کارند

به گفته وی، هوا هرچقدر که گرم می‌شود استفاده‌کنندگان از دریاها نیز افزایش پیدا می‌کنند و در حالی که تعداد ثابتی از ناجیان غریق در استان حضور دارند که به‌رغم مشکلات موجود همچنان پای‌کار هستند و با عشق به نجات هم‌وطنانشان می‌کوشند.

احتمال افزایش حقوق ناجیان غریق تا ۶ میلیون تومان

سرپرست هیأت نجات‌غریق و غواصی گیلان حقوق پایین ناجیان غریق را غیرمنطقی ارزیابی کرده و گفته که امسال قرار شده حقوق و دستمزد ناجیان غریق بین پنج تا ۶ میلیون تومان افزایش یابد.

حضور در نقاط خطرآفرین دلیل افزایش غرق‌شدگی در گیلان

حیدری رئیس فدراسیون نجات‌غریق و غواصی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس دلیل افزایش غرق‌شدگی در گیلان را حضور افراد در نقاط خطرآفرین دریا و رودخانه‌ها می‌داند و می‌گوید که علاقه‌مندان به دریا باید در طرح‌های سالم‌سازی اقدام به تفریحات دریایی کنند.

به گفته وی، برخی از غرق‌شدگی‌ها در گیلان مربوط به افرادی است که در بستر رودخانه‌ها و یا در اعماق نامناسب دریا اقدام به شنا کرده‌اند لذا در طرح‌های سالم‌سازی غرق‌شدگی نداشته‌ایم.

گرمی هوا و ارزان بودن شنا دلیل هجوم به سواحل

در حال حاضر حدود ۲۰ طرح سالم‌سازی با مجوز و بی‌مجوز در استان گیلان وجود دارد که ناجیان غریق در آن مشغول خدمت به تفریح کنندگان دریایی هستند؛ مردمی که به سبب گرمی هوا و ارزان بودن تفریح شنا دل به دریا می‌زنند.

حضور در دریای بکر و خلوت عمده دلیل غرق‌شدگی

حضور خانوادگی در دریای خلوت و بکر، یکی از معضلات استان و عمده دلیل غرق‌شدگی به شمار می‌رود که آریانفر نیز به آن اذعان می‌کند. وی می‌گوید نمی‌توان برای تمام نقاط ساحلی دریا ناجی غریق گذاشت چراکه این کار شدنی نیست.

اما پیوسته یکی از موضوعاتی که در افزایش غرق‌شدگی در سواحل، ارتباط مستقیم و مؤثر دارد، عدم حضور ناجیان غریق، تعداد کم آن‌ها در مقایسه با خط ساحلی طولانی، شمار بالای جمعیت مسافر و گردشگر در سواحل و حقوق پایین و معوق ناجیان غریق است!

بودجه سالم‌سازی دریای گیلان یک‌چهارم مازندران

دولت سال گذشته ۴ میلیارد تومان اعتبار را به ۷ استان کشور در راستای اجرای برنامه‌های حفظ و ارتقا سلامت اجتماعی اختصاص داد که ۲ میلیارد و ۷۶۰ میلیون آن به استان مازندران و تنها یک‌چهارم آن اعتبار یعنی ۷۵۰ میلیون تومان آن به گیلان تخصیص یافت؛ اعتباری که نه‌تنها برای تأمین تجهیزات ایمنی دریایی و نجات‌غریق کافی نبود بلکه کفاف حقوق یک‌میلیون و ۶۰۰ هزارتومانی ناجیان غریق را هم نمی‌داد! موضوعی که حیدری رئیس فدراسیون نجات‌غریق و غواصی نیز در خصوص آن به خبرنگار فارس می‌گوید که کم‌وزیاد و دلیل تفاوت در تخصیص آن بین گیلان و مازندران، ربطی به فدراسیون ندارد و این اعتبارات در اختیار وزارت کشور است که به استانداری‌ها تخصیص می‌یابد.

مطالبات ناجیان غریق گیلان بخشی پرداخت‌شده و مابقی نیز در دست پرداخت است

حسین مصطفی پور، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به حقوق و دستمزد معوق ناجیان غریق گیلانی می‌گوید: بخشی از مطالبات این قشر پرداخت‌شده و بخشی دیگر نیز در حال پرداخت است.

به گفته این عضو ارشد ستاد ساماندهی سواحل گیلان، پیرو پیگیری‌های اسدالله عباسی، استاندار و عباسی، معاون وزیر کشور تلاش شده تا مطالبات ناجیان غریق امسال در موعد مقرر پرداخت شد.

تعداد نجات‌یافتگان گیلان در مقایسه با تعداد ناجیان غریق مطلوب است

جهان‌بخش آرمان، مدیرکل ورزش و جوانان گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تعداد مأموریت‌ها و نجات‌یافتگان غرق‌شدگی در سواحل استان را در مقایسه با ناجیان غریق استان مطلوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: این استان در مقایسه با طول ساحل، شمار گردشگران و مسافران همچنین تعداد ناجیان غریق بسیار در نجات‌غریق موفق عمل کرده است.

به گفته وی، ناجیان غریق فرشتگان نجاتی هستند که خود دل به دریا می‌زنند تا جانی را از مرگ حتمی نجات دهند؛ نجات جان شمار زیادی از انسان‌ها با دستان خالی اما پرتوان.

نمی‌توان برای هر یک متر ساحل، ناجی غریق گذاشت

مدیرکل ورزش و جوانان گیلان میزان اعتبارات تخصیص‌یافته برای ناجیان غریق را ناکافی ارزیابی می‌کند و می‌گوید: نمی‌توان در هر یک متر از ساحل دریا، یک ناجی غریق گذاشت بلکه باید کار فرهنگی را جدی گرفت و مردم را به شنا کردن در شناگاه‌های سالم و بی‌خطر سوق داد.

فرهنگ‌سازی راهکاری برای کاهش غریق

اما در کنار افزایش ایجاد انگیزه برای ناجیان غریق که با افزایش حقوق و دستمزد و به‌موقع پرداخت شدن آن ممکن می‌شود، بخش مهمی از کاهش غرق‌شدگان در سواحل مربوط به کار فرهنگی و اجتماعی کردن مراقبت‌ها است.

برخی از مردم نسبت به هشدارهای ناجیان غریق بی‌تفاوت هستند

مصطفی‌پور معاون استاندار گیلان به اقدامات انجام‌شده توسط بخشداری‌ها و دهیاری‌ها در سطح سواحل برای کاهش سوانح دریایی اشاره می‌کند و می‌گوید: در طول سواحل تابلوهای هشداری برای افزایش آگاهی مردم به‌ویژه گردشگران نصب‌شده اما گاهاً مشاهده می‌شود مردم نه‌تنها به تابلوها و اعلانات توجهی نمی‌کنند بلکه نسبت به هشدارهای ناجیان و مراقبین دریایی نیز بی‌تفاوت هستند و این مسئله در کنارهم، غرق‌شدگی‌هایی را نیز به دنبال داشته است.

وی مواجهه دوساله مردم با کرونا را یکی دیگر از دلایل افزایش شمار جان‌باختگان دریا طی روزهای اخیر در گیلان می‌داند و معتقد است: برخی از مردم در شرایط پایداری که اکنون ایجادشده مایل هستند نهایت بهره را ببرند و ازاین‌رو برای شنا کردن از هر مکان و فرصتی استفاده می‌کنند که این بسیار خطرناک است.

بسیجان مراقبین سواحل گیلان می‌شوند

مصطفی‌پور از کمک بسیجیان در سالم‌سازی سواحل استان خبر داده و گفته است که این قشر همیشه درصحنه و بیدار جامعه در طول فصل گرما که مردم و گردشگران به دریا برای تفریحات رجوع می‌کنند به‌عنوان مراقبین ساحل حضور دارند و برای اینکه دریا و خطرات آن را می‌شناسند، بسیار می‌توانند در کاهش غرق‌شدگی تفریح کنندگان دریایی مثمر ثمر باشند.

البته ناگفته نماند که طرح‌های فرهنگی و اجتماعی نیز در سواحل گیلان به‌ویژه در روزهای پنجشنبه و جمعه شامل جنگ‌های شادی و برقراری غرفه‌های صنایع‌دستی و انواع خوراک دایر می‌شود که خود می‌تواند در کاهش سوانح دریایی مؤثر باشد.

حضور امداد گران در طول خطوط ساحلی در کنار دیگر عوامل ستاد ساماندهی سواحل از دیگر مواردی است که می‌تواند در بروز حوادث و سوانح دریایی پیشگیری کند.

نجات ۹ هم‌وطن در سواحل گیلان توسط امدادگران

سیاوش غلامی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از حضور امدادگران این جمعیت در ۱۰ شهر ساحلی خبر می‌دهد و می‌گوید: از ابتدای طرح سالم‌سازی تاکنون امدادگران جمعیت اعم از برادران و خواهران ۲۵ مأموریت داشته‌اند که ماحصل آن نجات ۹ تن از هم‌وطنان بوده است.

به گفته وی، هلال‌احمر که بعد از عید سعید فطر کار خود را شروع کرده علاوه بر حضور در شهرهای ساحلی در دو پایگاه دریایی انزلی و چابکسر نیز حضور دارد و در کنار آن گشت‌های امدادی را نیز در سطح سواحل استان آغاز کرده است.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گیلان از هم‌وطنان خواسته تا برای استفاده از دریا صرفاً از طرح‌های سالم‌سازی شنا کرده و درجاهایی که پرچم‌های مشکلی نصب‌شده جدا از شنا کردند بپرهیزند و در صورت بروز خطر فوراً با ندای امداد ۱۱۲ تماس بگیرند.

کار سواحل بسیار زیاد است، دولت اقدامات قابل‌توجهی در سالم‌سازی سواحل انجام داده و هیئت نجات‌غریق و غواصی نیز پای‌کار است اما باید توجه کرد دریای سالم و سواحلی که امسال در راستای آزادسازی حدود ۳۰ کیلومتر به درازای آن افزوده‌شده، نیازمند اعتبارات بیشتر جهت افزایش حقوق و دستمزد ناجیان، تجهیزات مراقبتی و غواصی است تا آنچه مسافران و گردشگران از گیلان با خود سوغات می‌برند، تفریح سالم و ایمن باشد.

تعیین متولی واحد برای سواحل مطالبه چندساله مردمان سواحل است که می‌تواند تا حدود زیادی در مدیریت صحیح و بهینه سواحل و کاهش سوانح دریایی ناشی از غرق شدگی، مؤثر واقع شود.

تأمین منابع کافی، متوازن و به‌موقع برای ناجیان غریق علاوه برافزایش انگیزه در بین ناجیان، سلامت پایدار و ایمنی تفریحات دریایی را برای بهره‌مندان آن تضمین می‌کند و موجب پویایی و نشاط همه هم‌وطنان می‌شود چراکه اغلب استفاده‌کنندگان از دریا عمدتاً غیربومی‌ها هستند ازاین‌رو دولت نباید تخصیص اعتبارات این حوزه را منحصر به شهروندان گیلانی بداند.

Share