یادداشت/ حامد آریانفر

چالش‌های هیات نجات غریق در وظایف محوله

نگاه به جامعه آماری و صحبت با دست اندرکاران نجات غریق به درستی از این واقعیت خبر می‌دهد که هر سال از تعداد منجیان غریق با سابقه کم شده و به تعداد منجیان غریق کم سابقه اضافه می‌گردد.

حامد آریانفر

وکیل پایه یک دادگستری، مدرس دانشگاه

کاهش آمار غریق در سواحل دریا و بهبود کیفیت اوقات فراغت در تابستان یکی از دغدغه‌های ستاد تأمین سلامت دریا است. تأمین نیروی متخصص نجات غریق و نظارت بر عملکرد این نیروها بر اساس دستور العمل و آیین نامه اجرایی فدراسیون نجات غریق بر عهده هیات نجات غریق است.

نگاه به جامعه آماری و صحبت با دست اندرکاران نجات غریق به درستی از این واقعیت خبر می‌دهد که هر سال از تعداد منجیان غریق با سابقه کم شده و به تعداد منجیان غریق کم سابقه اضافه می‌گردد و در برخی نقاط به لحاظ کمبود نیروی متخصص افراد بی تخصص گمارده می‌شوند، زنگ خطری که به صدا در آمده وگویا این زنگ صدا لازم را در این شلوغی‌ها ندارد.

علت عمده این امر می‌تواند حقوق بسیار ناچیز و تأخیر در پرداخت این اندک حقوق به منجیان غریق در طرح‌های سیار استان باشد. امری که باعث می‌شود دیگر چنین شغلی تعریف برای شغل پیدا نکند و به عنوان بیگاری تلقی گردد حال آنکه در تمام دنیا منجی غریق یکی از افراد با تخصص در جامعه تلقی می‌گردد و حقوق وشخصیتی متمایز دارد. علت دیگر می‌تواند عدم ثبات مدیریتی در هیات نجات غریق استان گیلان باشد که مدیریت آموزشی و ترتیبات اداری را به درست یا غلط هر از چند گاهی عوض می‌کند.

هیات نجات غریق استان نوک پیکان در پیشگیری و آموزش در کاهش غرق شدگی در اماکن آبی است و واضح است این مجموعه باید خود نسبت به چیدمان و معرفی افراد واجد صلاحیت اقدام لازم را انجام دهد. تشخیص اینکه کدام نیرو در کدام نقطه باشد و کدام طرح سالمسازی با چه ظرفیتی کار کند و در کجا استقرار پیدا کند براساس مؤلفه‌هایی است که تشخیص آن برعهده افرادی است که تجربه و تخصص لازم را داشته باشند. هر کاری نیاز به ابزار خاص خود دارد وآموزش و نظارت بر عملکرد و معرفی این افراد نیازمند پشتیبانی مالی از این هیات است. هیاتی که فارغ از بحث ورزشی در امر امداد و نجات نیز حضور دارد و نمی‌توان همه تامینات مالی را برگردن ورزش انداخت و نمی‌توان به مسئله به صورت استانی نگاه کرد چرا که این تأمین اعتبارات برای کل هم استانی‌ها و کل مسافران مفید فایده است.

مدیریت این مجموعه نمی‌تواند در اختیار غیر متخصص قرار گیرد چراکه همانطور که آموزش نجات غریق تخصصی است نظارت بر آن و انتخاب افراد نیز تخصص لازم را می‌طلبد. به عنوان مثال می‌توان گفت بحث حفظ امنیت اعم از جانی و مالی و اخلاقی بر عهده نیروی انتظامی است و حتی نهادهای مردم نهاد که در این زمینه خدمت می‌کند نیز تحت نظر این نیرو مجوز دریافت می‌کنند.

هیات نجات غریق نیز دراین راستا باید اقدام کند ولیکن سایر نهادها باید پشتیبان این هیات باشند نه اینکه به دلیل داشتن اعتبارات معنوی و مادی راه را به بلد راه بشناسانند.

حقوق منجیان غریق همه ساله توسط فدراسیون نجات غریق جمهوری اسلامی ایران تهیه و در سایت این فدراسیون قرار می‌گیرد ونکته جالب اینکه کمتر طرح سالمسازی نسبت به پرداخت حقوق منجیان براساس جدول پرداختی فدراسیون اقدام می‌کند و این امر موجب دلسردی منجیان شده است. قرارداد مدیران با منجیان قابل احترام است ولیکن باید به این امر دقت کرد که آمار منجیان غریق فعال و خبره در کار در حال کاهش است واین خود باعث می‌شود هر سال در آموزش وقت و انرژی بیشتری صرف گردد و قطعاً تجربیات افراد خارج شده از مجموعه منجیان نیز با آنها خواهد رفت و این امر برای هیات نجات غریق که باید همت خود را درجهت کاهش آمار غریق بگمارد کاری مضاعف در جهت عدم رعایت مقررات برخی از مدیران و امری مطلوب نیست.

دیگر چالش روبروی هیات نجات غریق مدیریت در هیات نجات غریق در در بحث کلان است. اساتید مدیریت به درستی گفته‌اند که برای رسیدن به یک هدف نیاز به برنامه ریزی با ابزار و افراد مناسب است. برنامه ریزی نیز به بلند، میان و کوتاه مدت تقسیم می‌شود. مدیریت هیات نجات غریق در چند سال اخیر با بحران رو برو بوده است و عمر مدیران این رشته ورزشی در چند سال اخیر به پایان خود نرسیده در وسط راه تمام شد. این تصمیمات مطابق قانون بوده و در صحت و درستی اقدامات انجام گرفته برای نویسنده ذره‌ای تردید نیست. به درستی که این امر فقط بر اساس و مبنای انتخابات برای یک مدیر با تجربه و تعامل گرا میسر می‌گردد و دوران سرپرستی طولانی نمی‌تواند مشکلات این هیات را حل نماید چراکه سرپرست هرچقدر با حوصله و مدیر و تعامل گرا باشد نمی‌تواند در ۳ الی ۶ ماه مشکلات بنیادین را برطرف کند و نیاز به فرصت مناسب دارد.

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share