سفیر ژاپن در بازدید از مرکز بازدید کنندگان تالاب انزلی؛

کازو توشی آیکاوا: تالاب انزلی نه تنها میراث کشور ایران بلکه یک میراث بین المللی است

سفیر ژاپن در بازدید از مرکز بازدیدکنندگان تالاب انزلی با اعلام اینکه حفاظت از محیط زیست تالاب انزلی مسئولیت مشترک همه ما است، عنوان کرد: تالاب انزلی نه تنها میراث کشور ایران بلکه یک میراث بین المللی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، کازو توشی ایکاوا، سفیر ژاپن در ایران از مرکز بازدید کنندگان تالاب انزلی بازدید کرد و رییس و نمایندگان دفتر جایکا نیز وی را همراهی می‌کردند.

رییس و اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار بندرانزلی، نماینده وزارت امور خارجه، رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی گیلان و نماینده محیط زیست انزلی نیز  در این بازدید حضور داشتند.

آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا) در گذشته همکاری‌هایی در حوزه محیط زیست تالاب انزلی داشته که همواره به صورت مطالعاتی بوده و مرکز بازدیدکنندگان تالاب انزلی به عنوان یکی از نمودهای فعالیت جایکا است که با توجه به اهمیت موضوع و سرمایه‌گذاری انجام شده، سفیر ژاپن و نمایندگان جایکا از این مرکز بازدید کردند و طبق صحبت‌هایی که انجام گرفت تاکید کردند که این پروژه برایشان اهمیت زیادی دارد و برایشان حائز اهمیت است که نقش موثری در نجات تالاب انزلی ایفا کنند.

تالاب انزلی یک میراث بین المللی است

سفیر ژاپن در تهران در بازدید از مرکز بازدیدکنندگان تالاب انزلی با اعلام اینکه حفاظت از محیط زیست تالاب انزلی مسئولیت مشترک همه ما است، عنوان کرد: تالاب انزلی نه تنها میراث کشور ایران بلکه یک میراث بین المللی است.

کازو توشی آیکاوا با اشاره به اینکه حفاظت از محیط زیست کار آسانی نیست، ادامه داد: برای انجام این کار همکاری بین دو دولت، مردم ذینفع و سازمان‌های مختلف مردم نهاد ضروری است.

وی با تقدیر از همه افرادی که در مرکز بازدیدکنندگان تالاب انزلی همکاری می‌کنند، عنوان کرد: بازدید از این مرکز برای من مهم است و خوشحالم در حوزه محیط زیست آن را تجریه می‌کنم.

این دیپلمات ژاپنی اظهار کرد: طی دو سال گذشته همگی از بیماری کرونا رنج بردیم و این بیماری همه مردم جهان را درگیر کرده بود. در شرایطی که مردم ژاپن نیز درگیر این بیماری بودند دولت ژاپن حدود ۴ میلیون و سیصد هزار دوز واکسن کرونا و دستگاه سی تی اسکن و ام ار ای در اختیار ایران قرار داد.

ایکاوا گفت: این برای ما آخرین سفر و آخرین همکاری بین ایران و ژاپن نیست و امیدوارم براساس بازدید و جلسه‌ای که امروز داشتیم در حوزه همکاری بین دو کشور برنامه ریزی کنیم.

مرکز بازدید کنندگان تالاب انزلی یکی از فعالیت‌های مشترک و مشارکتی شهرداری بندرانزلی و جایکا بود

شهردار بندرانزلی در ابتدا با خوش آمدگویی به سفیر ژاپن و هیات همراه به سبب حضورشان در شهر انزلی و معرفی شهر، عنوان کرد: امیدوارم که سفر شما به شهر زیبای انزلی یک سفر خاطرانگیز برای شما باشد.

مهدی خلیلی اعلام کرد: مرکز بازدید کنندگان تالاب انزلی یکی از فعالیت‌های مشترک و مشارکتی شهرداری بندرانزلی و گروه همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا) بود که با اهداف مشخص و تدابیری جهت آموزش تاسیس شد تا گامی جهت رویکرد آموزش محور گروه‌های ذینفع حوزه تالاب و محیط زیست پیرامون برداشته شود و شاهد بهبود وضعیت تالاب انزلی باشیم.

وی درخصوص روند فعالیت این مرکز گفت: پس از تاسیس این مرکز در سال ۲۰۱۹ میلادی، متاسفانه با گسترش ویروس کرونا برنامه‌های کاری آن در این دوسال دستخوش نوسانات اجرایی بود و این وقفه بی‌شک روند دستابی به برنامه‌های از پیش تعیین شده را با کندی مواجه نموده است. گرچه در دوره‌ها و فواصل زمانی و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشت جهانی، در برخی از زمان‌ها این مرکز پذیرای مهمانان داخلی و خارجی بوده است و هیچکاه به طور کامال تعطیل نگردید.

خلیلی ادامه داد: حضور گردشگران در کارهای آموزشی با محور کودک و دانش آموزان با موضوعات مدیریت پسماند و کاهش زباله و بهره مندی از تجربه و تدریس نخبگان در بخش‌هایی چون پرنده نگری، محیط زیست دریایی، مسابقات نقاشی و گردهمایی‌هایی با موضوع حفظ و نجات تالاب و کارگاه‌های فنی و علمی و آموزشی مرتبط، بخشی از کارهای مردم نهاد در شهر انزلی است.

شهردار انزلی اضافه کرد: شایان ذکر است در خصوص احیای قوی و به تمام معنای مکان حاضر که حاصل بررسی، تفکر و تدبیر سیستم کارشناسی شهرداری بوده، انتخاب مشاور با تجربه و بین المللی در حوزه‌های مرتبط که بی‌شک برنامه‌ها و پیشنهادات مناسبی از سوی ایشان در حال تدوین است و در کمترین زمان ممکن قابل ارائه خواهد بود. انتظار می‌رود همچون گذشته شرایط همکاری و بهره مندی از تجارب دو کشور باعث رشد و بالا رفتن فرهنگ آموزش در حوزه‌های تالاب و مدیریت پسماند باشد.

Share