سرپرست اداره حفاظت محیط زیست بندرانزلی در گفتگو با دیارمیرزا:

در بسیاری از نقاط تالاب انزلی نمی‌توان از دستگاه دروگر سنبل آبی استفاده کرد

فلاح اظهار کرد: در بخش‌های زیادی از تالاب انزلی به دلیل خشکسالی و کاهش نزولات جوی و همچنین استفاده بی‌رویه از آب تالاب حتی رفت و آمد قایق‌ها و شناور‌های سبک با مشکل رو برو است بنابراین در بسیاری از نقاط تالاب نمی‌توان از دستگاه دروگر سنبل آبی استفاده کرد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سید فرشید فلاح، سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندرانزلی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار دیارمیرزا در خصوص آخرین وضعیت دستگاه دروگر سنبل آبی و عدم استفاده، اظهار داشت: دستگاه سنبل آبی خریداری شده از کشور کانادا و دستگاه ساخته شده در صنایع دریایی شهید تمجیدی هم اکنون در برخی از نقاط تالاب انزلی که دارای عمق مناسب است، مورد استفاده قرار می‌گیرند استفاده از این دستگاه در دیگر تالاب‌های استان به دلیل دوری مسیر دریایی و حمل‌ونقل از طریق خشکی بسیار دشوار است البته در سنوات گذشته این تجربه صورت گرفت که منجر به صدمه دیدن دستگاه و تعمیر مجدد آن شد.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندرانزلی با بیان اینکه برای جمع‌آوری سنبل آبی از دو روش دستی (سنتی) و مکانیزه استفاده می‌کنیم، گفت: با توجه به خشکسالی و کاهش چشمگیر نزولات آسمانی که سبب کاهش عمل تالاب شده است، در بسیاری از مناطق از دستگاه دروگر سنبل آبی نمی‌توان استفاده کرد و باید به صورت سنتی به جمع‌آوری سنل آبی بپردازیم.

در بسیاری از نقاط تالاب نمی‌توان از دستگاه دروگر سنبل آبی استفاده کرد

فلاح همچنین ادامه داد: در بخش‌های زیادی از تالاب انزلی به دلیل خشکسالی و کاهش نزولات جوی و همچنین استفاده بی‌رویه از آب تالاب حتی رفت و آمد قایق‌ها و شناور‌های سبک با مشکل رو برو است بنابراین در بسیاری از نقاط تالاب نمی‌توان از دستگاه دروگر سنبل آبی استفاده کرد.

وی افزود: در برخی نقاط حاشیه‌ای به دلیل تراکم و خشکی بیش از حد مجبور به استفاده از سایر روش‌ها مانند بیل مکانیکی برای برداشت گیاه سنبل آبی هستیم اما هرجایی که امکان داشته باشد، از دستگاه دروگر سنبل آبی استفاده کرد، قطعا با این دستگاه سنبل آبی را جمع آوری می‌کنیم.

جایکا از سال ۲۰۰۴ وارد گیلان شد | به دلیل شیوع بیماری کرونا، از نظر بودجه دچار چالش شدیم 

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندرانزلی در خصوص عملکرد جایکا در سال‌های اخیر و عدم خروجی مناسب آن برای احیای تالاب انزلی نیز به دیارمیرزا گفت: جایکا از سال ۲۰۰۴ وارد گیلان شد و مطالعات خود بر روی تالاب انزلی را شروع و پس از مطالعات، شروع به اجرای طرح جامع کرده است.

وی ادامه داد: جایکا در فاز اول یعنی در سال‌های ۹۱ و ۹۲ یکسری طرح‌های آموزشی را اجرا و در فاز دوم که از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ بود، پایلوت‌های مختلف را اجرا کرد و ماحصل این فعالیت‌ها توسط گزارشی به ما ارائه شد.

فلاح با اشاره به اینکه طبق مطالعه جایکا، نیازمند برنامه‌ای هفت‌ساله هستیم که در ستاد احیای تالاب‌ها مورد بررسی شد و مصوبات لازم را گرفت، اظهار داشت: ۲ هزار و ۵۵۸ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح حفاظت و احیای تالاب انزلی در نظر گرفته شد که از این میزان ۲ هزار ۲۰۲ میلیارد تومان برای بحث مدیریت فاضلاب‌ها در نظر گرفته شده است.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندرانزلی تصریح کرد: متأسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا، از نظر بودجه دچار چالش شدیم و بودجه در نظر گرفته شده تخصیص نیافت.

نمی‌توانیم برنامه‌های سایر کشورهای دنیا را مو به مو در کشورمان اجرا کنیم

وی همچنین از اختصاص ۱۲ میلیارد تومان برای مبارزه با سنبل آبی در گیلان خبر داد و گفت: این ۱۲ میلیارد نیز به دلیل مشکلات بودجه‌ای به دست ما نرسید و سعی دارم در بودجه امسال آن را دریافت کنیم.

فلاح با تأکید بر اینکه ما نمی‌توانیم برنامه‌های سایر کشورهای دنیا را مو به مو در کشورمان اجرا کنیم، اظهار داشت: برای مثال در کشور ژاپن که جایکا نیز از آنجا به ایران آمده است، ۹۸ درصد فاضلاب‌های شهری تصفیه می‌شوند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندرانزلی در گفتگو با دیارمیرزا ادامه داد: در دنیا ابتدا به مراحل اولیه و مدیریت پیشگیرانه توجه می‌کنند یعنی فاضلاب‌های شهری را تصفیه می‌کنند و به خود اکوسیستم کاری ندارند اما ما این روش به دلیل نیاز به بودجه فراوان و زمان زیاد می‌تواند فرصت نجات تالاب را با چالش‌های زیادی روبرو سازد.

امکانات محیط زیست گیلان بسیار محدود است | اگر آبخیزداری به درستی عمل می‌کرد ما این همه صدمات نمی‌دیدیم

وی با اشاره به اینکه امکانات محیط زیست گیلان بسیار محدود است، گفت: طبق قانون، لایروبی، افزایش عمق و احیای منابع آبی از جمله تالاب‌ها توسط وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای به عنوان نماینده استانی انجام می‌گیرد.

فلاح تصریح کرد: اگر هر سازمانی وظایف خود را به درستی انجام دهد دیگر شاهد چنین مشکلاتی نخواهیم بود برای مثال اگر آبخیزداری به درستی عمل می‌کرد ما این همه صدمات نمی‌دیدیم و دچار چنین چالش‌هایی نمی‌شدیم.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندرانزلی در پاسخ به سول دیگر خبرنگار دیارمیرزا مبنی بر اینکه «آیا گزارش روند احیای تالاب انزلی و خشکسالی اخیر آن را به مسوولین کشوری گزارش دادید یا خیر؟» نیز گفت: نتایج همه گزارشات به سازمان محیط زیست منتقل می‌شود همچنین این گزارشات به سمع و نظر معاون اول و رییس جمهور نیز به عنوان رییس ستاد ملی احیای تالاب‌های کشور رسیده است.

Share