چرا دچار درد مقعد می‌شویم و چگونه آن را درمان کنیم؟

ممکن است درد مقعدی را در زمان‌های خاصی تجربه کنید، مثل زمان نشستن، راه رفتن یا هنگام اجابت مزاج. بسته به علت اصلی درد، افراد ممکن است علائم دیگری مانند یبوست، خونریزی مقعدی یا فشار در ناحیه لگن را تجربه کنند.

 ممکن است درد مقعدی را در زمان‌های خاصی تجربه کنید، مثل زمان نشستن، راه رفتن یا هنگام اجابت مزاج. بسته به علت اصلی درد، افراد ممکن است علائم دیگری مانند یبوست، خونریزی مقعدی یا فشار در ناحیه لگن را تجربه کنند.

درد مقعدی چیست؟

درد مقعدی دردی است که در داخل یا اطراف مقعد و رکتوم رخ می‌دهد. رکتوم بخشی از دستگاه گوارش است که از قسمت پایین روده بزرگ شروع شده و به مقعد ختم می‌شود. درد مقعدی می‌تواند در نتیجه آسیب، التهاب یا عفونت‌هایی که رکتوم یا مقعد را تحت تأثیر قرار می‌دهند، رخ دهد.

احساس درد در مقعد اغلب با خونریزی همراه است. ممکن است از مطرح کردن درد مقعدی با پزشک خود خجالت بکشید، اما لازم است در صورت داشتن این علامت حتما به پزشک مراجعه کنید. زیرا این عارضه می‌تواند نشان دهنده شرایط پزشکی و اختلالات زیادی باشد که بدون معاینه و بررسی های لازم امکان تشخیص آن وجود ندارد. دلایل احتمالی زیادی برای درد مقعدی وجود دارد، بنابراین برای افراد مهم است که برای تشخیص و درمان مناسب با یک متخصص مراقبت های بهداشتی تماس بگیرند.

این مقاله برخی از علل بالقوه درد رکتوم را بر اساس زمان بروز درد فهرست می‌کند. ما همچنین داروهایی را برای کاهش و درمان درد مقعدی و اطلاعاتی در مورد  زمان مراجعه به پزشک و تشخیص علت این عارضه در اختیار شما قرار خواهیم داد:

دلایل شایع درد مقعدی با توجه به زمان ایجاد درد

در زیر برخی از علل شایع درد رکتوم آورده شده است که در برخی موارد، ممکن است همراه با علائم دیگری ظاهر شوند:

هنگام نشستن

بواسیر که به آن هموروئید نیز می‌گویند، سیاهرگ‌های متورم و ملتهب در اطراف مقعد یا در قسمت تحتانی رکتوم هستند و می‌توانند خارجی یا داخلی باشند اما معمولا بواسیر خارجی باعث ایجاد درد رکتوم یا درد هنگام نشستن می‌شود.

هموروئیدهای داخلی زمانی دردناک میشوند که پرولاپس شوند و از مقعد بیرون بزنند. هموروئیدهای داخلی که پرولاپس نکرده اند معمولاً دردناک نیستند، اما ممکن است افراد دچار خونریزی از راست روده شوند.

سایر علائم احتمالی عبارتند از:

  • خارش مقعد
  • توده های سخت و حساس در اطراف مقعد
  • التهاب و تورم

هنگام راه رفتن

هموروئید خارجی ترومبوز شده لخته خونی است که در هموروئید خارجی ایجاد می شود. به گفته انجمن جراحان کولون و رکتوم آمریکا (ASCRS)، هموروئیدهای خارجی بزرگ و ترومبوز شده می توانند هنگام راه رفتن، هنگام نشستن افراد یا هنگام اجابت مزاج باعث درد شوند.

افراد ممکن است توده مقعدی داشته باشند که به طور ناگهانی ظاهر می شود و باعث درد می شود. طبق ASCRS، درد ممکن است در ۴۸ ساعت اول بدتر شود، اما در چند روز بعد از بین می‌رود. اگر پوست پوشاننده لخته خون باز شود، ممکن است افراد دچار خونریزی شوند.

هنگام ادرار کردن

پروستاتیت، التهاب غده پروستات است. غده پروستات در زیر مثانه و جلوی راست روده قرار دارد و وظیفه اصلی آن ساخت مایع منی است. پروستاتیت زمانی رخ می دهد که پروستات با باکتری های ادرار یا رکتوم آلوده شود. این وضعیت ممکن است باعث درد در هنگام ادرار کردن، همراه با درد یا فشار مقعدی شود.

سایر علائم احتمالی پروستاتیت عبارتند از:

  • احساس ضربان در ناحیه رکتوم
  • نیاز مکرر به ادرار کردن
  • بی اختیاری ادرار کم
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • درد در لگن یا کمر
  • اختلال در نعوظ

در شب

Proctalgia fugax درد ناگهانی و شدید در رکتوم است که می تواند چندین دقیقه در یک زمان طول بکشد. این وضعیت معمولاً در شب رخ می دهد و ممکن است فرد را از خواب بیدار کند. با این حال، ممکن است در طول روز نیز اتفاق بیفتد. PF احتمالاً در نتیجه اسپاسم در راست روده یا عضلات کف لگن رخ می دهد.

در طول دوره قاعدگی

در طول قاعدگی، بدن مواد شیمیایی به نام پروستاگلاندین را ترشح می‌کند. سطوح بالای پروستاگلاندین ها می‌تواند باعث انقباض دیواره روده شود و باعث درد، گرفتگی عضلات و اسهال شود. افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) ممکن است تغییراتی را در علائم خود در طول چرخه قاعدگی تجربه کنند و این ممکن است با نوسانات طبیعی هورمون مطابقت داشته باشد. با توجه به انجمن کانادایی تحقیقات روده، مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به IBS ممکن است در طول قاعدگی خود افزایش حساسیت رکتوم را تجربه کنند.

قبل یا بعد از اجابت مزاج

شقاق مقعدی یک پارگی کوچک در پوشش مجرای مقعد است که انتهای روده بزرگ بین رکتوم و مقعد ایجاد می‌شود. شقاق مقعدی می تواند باعث درد شدید شود که ممکن است با اجابت مزاج شروع شود و برای چند دقیقه تا چند ساعت ادامه یابد. علائم دیگر ممکن است شامل خون قرمز روشن در مدفوع یا روی دستمال توالت پس از اجابت مزاج یا ضایعات پوستی یا یک توده کوچک که در نزدیکی شکاف مقعدی ظاهر می‌شود باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

افرادی که هر یک از علائم زیر را تجربه می کنند باید با پزشک تماس بگیرند:

  • درد مقعدی که کاهش نمی یابد یا کاهش می یابد و سپس برمی گردد
  • درد شدید یا علائم دیگر
  • خونریزی رکتوم مداوم
  • توده قابل مشاهده یا قابل لمس که بهبود نمی یابد
  • ضربه اخیر به مقعد

درد مقعد چگونه درمان می شود؟

درد مقعد را نمی توان بیماری دانست بلکه نشانه ای از عارضه های مختلفی است که نیاز به بررسی و درمان دارند. از آنجایی که نواحی مقعد و روده بزرگ می تواند دچار عارضه هایی مختلف و گاه خطرناک شود، پیدا کردن علت این درد به خصوص اگر مکرراً تکرار شود و همراه با علائم دیگری مانند خونریزی، سوزش و خارش باشد، نیاز به بررسی های جدی پزشک دارد.

اما در این سایت چندین راهکار خانگی معرفی شده که می توان با آنها درد را تا پیش از مراجعه به پزشک تسکین داد ولی این روش ها تنها درد را بهبود می بخشند و تاثیر چندانی بر درمان عارضه ندارند. برخی از روش های درمان درد مقعد عبارتند از :

حمام سیتز: یکی از روش های متداول آب درمانی، استفاده از حمام سیتز یا همان حمام نشیمن است که می تواند در درمان بیماری های مقعدی و عفونت ها موثر باشد. برای این درمان کافی است تشت را از آب گرم پر نموده و برای مدت ۱۵ دقیقه در آن بنشینید

کیسه یخ : سرد نمودن ناحیه ای که دچار درد شده می تواند به سرعت درد مقعد را کاهش دهد.

بی حس کننده ها: در صورت تداوم یافتن درد ها استفاده از بی حس کننده می تواند روشی موثر از سایرین باشد که در این حالت از داروهای بی حس کننده مانند بنزوکائین یا لیدوکائین استفاده می شود.

مصرف فیبر غذایی: همان گونه که ذکر کردیم اغلب بیماری های مقعدی ناشی از یبوست مداوم ایجاد می شوند و ساده ترین راهکار درمان یبوست مصرف خوراکی های دارای فیبر است.

مصرف کافی آب: آب نقش اساسی در درمان یبوست و نرم نمودن مدفوع دارد. مصرف حداقل ۸ لیوان آب در طول روز توصیه شده است.

ورزش: انجام ورزش و حرکات ورزشی مناسب می تواند در تقویت عضلات و درمان یبوست موثر باشد. ورزش مناسب برای درمان این عارضه کگل و شنا شناخته می شود.

Share