مدیران شهرستان‌ها باید در تعامل و ارتباط با نمایندگان مجلس باشند

واکنش مدیرکل آموزش و پرورش گیلان به انتقادات در عزل و نصب‌ها

فائزی در پاسخ به صحبت یکی از نمایندگان مبنی بر انتصابات جدید گفت: قطعاً اعتقاد داریم که مدیران شهرستان‌ها باید در تعامل و ارتباط با نمایندگان محترم باشند و از این ظرفیت استفاده کنند. تا امروز انتصاب یا اقدام جدی در شهرستان‌ها جز یک مورد نداشتیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمّد فائزی، مدیرکل آموزش و پرورش گیلان گفت: یکی از برنامه‌های جدی ما در آموزش و پرورش پیگیری مسائل آموزشی و پرورشی است. در خصوص مسائل آموزشی به ویژه در دوره کرونا آسیب‌هایی داشتیم و کمبودهایی برای دانش‌آموزان به وجود آمد. لذا در تدارک جبران آسیب‌ها هستیم تا بتوانیم به صورت مطلوب دانش‌آموزان را برای سال تحصیلی جدید آماده کنیم و سالی پر جنب و جوشی را هم از نظر آموزشی و هم از نظر پرورشی شروع کنیم.

وی بر لزوم برنامه‌ریزی و اجرایی کردن آن برای جبران برخی عقب‌ماندگی‌ها و بهبود شرایط در بخش فعالیت‌های پرورشی تأکید کرد و ادامه داد: تمهیدات خوبی برای تقویت فعالیت‌های امور تربیتی مدنظر هست.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان ادامه داد: با الهام از سند تحول بنیادین چند کارگروه را با کمک نیروهای آزاد اما خوش فکر تشکیل دادیم، بلکه بتوانیم یک برش استانی از سند تحول بنیادین را طراحی کنیم که در آن گام‌های لازم برای رسیدن به هدف تعریف شده باشد.

فائزی از کمبود فضای آموزشی در برخی مناطق استان از جمله نواحی ۱ و ۲ رشت و تالش سخن گفت و تأکید کرد: غیر از مقطع متوسطه دوم و فنی‌وحرفه‌ای و کار و دانش که عملاً شیفت بعد از ظهر ممکن نیست، همه مدارس ما در رشت شیفت ۱ و۲ دارند. لذا هم کمیت و هم کیفیت این کلاس‌ها زیر سوال است. لذا می‌بایست کار مهمی در جهت حل این موضوع در کوتاه مدت صورت گیرد. درحال حاضر امکان مدرسه‌سازی وجود ندارد گرچه آن هم باید در دستور کار قرار گیرد. ما با طرح این مطلب را در شورای آموزش و پرورش از استاندار محترم درخواست کردیم اقدامات لازم را داشته باشند و از نمایندگان محترم هم انتظار حمایت داریم.

وی اضافه کرد: علاوه بر راه‌حل‌های کوتاه مدت مانند استفاده از ساختمان‌های بلا استفاده برخی دستگاه‌های اجرایی، انتظار می‌رود اداره کل نوسازی مدارس استان اهتمام لازم را جهت ساخت و تجهیز مدارس معمول داشته تا شرایط را بهتری را برای دانش‌آموزان استان مهیا کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان با اشاره به ظرفیت‌های موجود در حوزه منابع انسانی حوزه تعلیم و تربیت استان گفت: گیلان جزو پنجمین استان از نظر تعداد نیروهای مقطع ابتدایی است و جزو استان‌های متورم به شمار می‌رود. نیروهای فعلی شاغل مایل به استمرار خدمت بعد از ۳۰ سال هستند ولی با توجه به وجود نیروهایی که بر اساس قانون مجلس تعیین تکلیف شده ولی هنوز به کارگیری نشده‌اند، مقرر گردید با استمرار خدمت این دسته از پرسنل موافقت نشود تا امکان بکارگیری نیروهای تعیین تکلیف به وجود آید.

وی توسعه رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کار دانش را از اهداف جدی مدنظر آموزش پرورش دانست و افزود: ما اکنون انباشت شدیدی از رشته ادبیات در مقطع متوسطه دوم داریم. لذا در راستای توسعه متوزان رشته‌ای می‌بایست دانش‌آموزان به سمت رشته‌های کار دانش و فنی‌وحرفه‌ای هدایت شوند. اقداماتی در این خصوص آغاز شده و حمایت نمایندگان محترم برای جلب همکاری مراکزی که دارای امکانات فنی و حرفه‌ای هستند، پشتوانه آموزش و پرورش خواهد بود.

فائزی بر توسعه فضاهای ورزشی برای دانش‌آموزان تأکید کرد و اظهار داشت: خوشبختانه آغاز بکار اینجانب در آموزش و پرورش استان همزمان با اختصاص یک فضای فوتبال ساحلی و یک زمین چمن مصنوعی از سوی وزارت آموزش و پرورش برای همه مناطق و شهرستان‌ها شد. در راستای اجرای این طرح آموزش و پرورش سهم خود به مبلغ حدود ۷۵ میلیون تومان را به مناطق واریز کرد. لکن مقرر بود با کمک خیرین و از محل اعتبارات کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌ها اقدامات تکمیلی صورت گیرد اما تاکنون میسر نشده است. انتطار می‌رود شهرداری‌ها در بحث امکانات زیرساختی مثل تامین ماسه و مسطح کردن زمین به کمک آموزش و پرورش آمده تا قبل از شروع سال تحصیلی شاهد افتتاح این پروژه‌های ورزشی باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر و تشکر از مجلس شورای اسلامی در پیشقدم شدن و تصویب رتبه‌بندی معلمان، خواستار پیگیری نمایندگان استان برای اجرایی شدن آئین‌نامه و ابلاغ آن توسط دولت شد و گفت: ان‌شاءالله با اجرایی شدن رتبه‌بندی کام فرهنگیان عزیز را در پایان این سال تحصیلی شیرین کنیم.

فائزی در پاسخ به صحبت یکی از نمایندگان مبنی بر انتصابات جدید گفت: قطعاً اعتقاد داریم که مدیران شهرستان‌ها باید در تعامل و ارتباط با نمایندگان محترم باشند و از این ظرفیت استفاده کنند. تا امروز انتصاب یا اقدام جدی در شهرستان‌ها جز یک مورد نداشتیم. اما در ادامه برای تغییرات مدیریتی در شهرستان‌هایی که ضرورت آن احساس شود با تعامل و مشورت نمایندگان اقدام خواهیم کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان در خصوص تکمیل و تجهیز اردوگاه خشکبیجار هم گفت: تلاش می‌کنیم تا بتوانیم این اردوگاه را به عنوان یک نماد برای استان که پوشش کشوری داشته باشد تکمیل و تجهیز کنیم.

وی همچنین در خصوص راه‌اندازی دانشگاه شهید رجایی در گیلان گفت: آمادگی لازم برای این مهم وجود دارد چرا که دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی پیمانکاران آموزش و پرورش هستند و کار تربیت معلمان را بر عهده دارند. لذا همه همکاری‌ها را با آن‌ها خواهیم داشت.

Share