در جمع خبرنگاران مطرح شد؛

واکنش بازرس کل به رتبه گیلان در زمینه فساد اداری؛ چنین آماری از کجا آمده است!؟

بازرس کل استان گیلان با اشاره به اینکه ما در کشور ما هیچ دستگاهی وجود ندارد که سلامت اداری را مورد ارزیابی قرار دهد، گفت: این آمار که ما در سلامت اداری در رتبه آخر هستیم از کجا آمده است!؟

صابر عاشری لشت‌ نشائی | دیارمیرزا، سیف‌الله مسرور، مدیرکل بازرسی استان گیلان روز یکشنبه (۲۹ خرداد) به مناسبت هفته قوه‌قضاییه در جمعی از اصحاب رسانه با بیان اینکه خبرنگاران چشم و زبان مردم هستند، گفت: یاد شهدای هفتم تیرماه خصوصا آیت‌الله شهید بهشتی را گرامی می‌داریم.

وی با اشاره به اینکه بازرسی کل کشور تنها نهاد نظارتی مستقل از سایر قوا و وابسته به قوه قضاییه تشکیل شده است، اظهار کرد: کار ما نظارت بر اجرای درست امور در دستگاه‌ها است.

مسرور اظهار داشت: وظیفه و تکلیف بازرسی کشور صرفا کشف جرم نیست بلکه ناظر بر حسن اجرای امور است که وظیفه‌ای سنگینی است و باید به همین علت، توانایی بالا و تخصص داشته باشد.

مدیرکل بازرسی گیلان ادامه داد: اگر دستگاهی توانایی انجام وظایف را نداشته است، باید با این دستگاه برخورد کرد زیرا اگر تخلفات را شناسایی کنیم و درمانی برای آن نداشته باشیم، بی‌فایده است.

نیاز بازرسی به افزایش اعتبارات و منابع مالی

مسرور با بیان اینکه رسالت اصلی ما برخورد با مفاسد نیست و فراتر از این است، تصریح کرد: سایر دستگاه‌های امنیتی و نظارتی وجود دارند ولی ما نظارت بر حسن اجرای امور داریم که مسئله‌ی خطیری است.

وی گفت: به دلیل عدم استقلال مالی و اداری قوه‌قضاییه ما نتوانستیم به بهترین نحوه به کارهای خود رسیدگی کنیم.

مسرور اعتبارات قوه‌قضاییه را مناسبت ندانست و افزود: این میزان اعتبارات نمی‌تواند قوه‌‌قضاییه را اقناع نماید و همین ماجرا به ما آسیب زده است.

وی یکی دیگر از مشکلات را عدم توانایی در جذب نیروها به صورت مستقل عنوان کرد و ادامه داد: ما برای جذب نیرو و تامین اعتبارات باید به مجلس نگاه کنیم.

مدیرکل بازرسی استان گیلان اظهار کرد: ما در این چند سال شاید زیر از ۱۰ نفر نیرو جذب کردیم که برای ما کافی نیست‌.

برخورد شتابزده برای بازرسی سم‌ است

به گزارش دیارمیرزا، مسرور با بیان اینکه همه امور در خصوص سوء جریانات برعهده بازرسی نیست، گفت: نتیجه برخوردها خارج از حیطه اختیارات ما است که همین ماجرا گاهی ما را در جایگاه پاسخگو قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه توقعات از بازرسی بسیار بالاست که بعضا توقعات به حقی است، تصریح کرد: گاهی به دلیل مشکلات مطرح شده شاید ما نتواستیم به درستی عمل کنیم و ما نیز این موضوع را قبول داریم.

بازرس کل استان گیلان افزود: اما گاهی به علت سوء نیتی وجود دارد، موضوع کوچکی را اینقدر بزرگ می‌کنند که مردم را ناامید می‌کنند که توقعات مشروعی نیست و فقط به قصد ضربه زدن به نظام صورت می‌گیرد.

وی همچنین ادامه داد: در خصوص توقعات مشروع مردم در حد توان‌مان عمل می‌کنیم.

مسرور با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۳ هزار گزارش به ما داده می‌شود و ما خودمان نیز حدود ۳۰ بازرسی از دستگاه‌ها داریم، گفت: این حجم بالای کار نیازمند نیروی‌های مناسب با این کار را داشته باشیم.

مدیرکل بازرسی گیلان اظهار کرد: برخی اتفاقات نیز در طول سال رخ می‌دهد که نیازمند حضور ما است برای مثال در مشکلاتی مانند نگرانی در زمینه مرغ باید فعالانه عمل کنیم‌.

مسرور با بیان اینکه ما حدود ۱۸ تا ۲۰ بازرس داریم که باید این فعالیت‌ها را انجام دهند، گفت: حدود ۵۶۰ حضور توسط ما در جلسات و… وجود داشته است بنابراین حجم کارها بسیار بالاست.

وی با تاکید بر اینکه بنده از کسی طلبکار نیستم، گفت: من به عنوان مدیر سعی می‌کنم این مشکلات را برطرف کنیم و با همین نیروهای محدود بهترین عملکرد را داشته باشیم.

بازرس کل استان گیلان با بیان اینکه اتفاقاتی در بازرسی رخ داده است که در گذشته کمتر بهش توجه شده است، اظهار کرد: ما سعی کردیم توانمندی‌های خود را به شدت افزایش دهیم و از روش‌های علمی به جای روش‌های سنتی استفاده می‌کنیم.

وی جلب اعتماد مردم را از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته در این چند سال دانست، گفت: بالا رفتن شمار گزارش‌های مردمی نشان دهنده اعتماد افکار عمومی و دستگاه قضایی به بازرسی است.

بازرس کل استان گیلان اظهار کرد: برخورد شتابزده برای بازرسی سم‌ است زیرا ما موظف نیستم که افراد را محکوم کنیم بنابراین باید با صبر و شکیبایی کار کنیم.

مسرور دقت نظر را یکی دیگر از فعالیت‌های مهم بازرسی گیلان دانست و گفت: ما منتظر نیستیم که مدیری تخلف کند تا او را بازداشت کنیم بلکه سعی می‌کنیم پیش انجام تخلف سعی کردیم گزارش دهیم تا مدیری که ۲۰ سال برای او زحمت کشیده است به راحتی حذف نشود.

وی افزود: نظارت دقیق ما سبب می‌شود که اگر تخلفی یا سوءجریانی می‌خواهد رخ دهد، جلوی آن گرفته شود.

صدور ۱۰۷ گزارش هشداری به دستگاه‌ها | معرفی ۸۱ شهردار و مدیر به مراجع قضایی

مسرور با بیان اینکه ۱۰۷ بار به دستگاه‌ها گزارش‌های هشداری نوشتیم، اظهار داشت: این گزارش‌های هشداری سبب پیشگیری از تخلف و سوءجریانات می‌شود.

بازرس کل استان گیلان ادامه داد: نیمی از توان ما برای جلوگیری و پیشگیری از تخلف است و نیم دیگری برای بازرسی است.

وی با اشاره به اینکه پرونده‌هایی را که ارسال می‌کنیم تا پایان پیگیری می‌کنیم، گفت: از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ در ۵۲۱ جلسه دادگستری شرکت کردیم تا حق و حقوق ما لطمه نبیند و فقط در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۳۰ جلسه در دادگاه‌ها شرکت کردیم.

مسرور اظهار کرد: در طول پنج سال گذشته ۵۹۵ گزارش اصلاحی به دستگاه‌ها داده‌ایم که از این تعداد بیش از دو هزار ۳۰۰ پیشنهاد بوده است که ۷۰ درصد این پیشنهادات اجرایی شده است.

وی گفت: در طول همین پنج سال ۱۳۹ گزارش کیفری به مرجع قضایی ارسال کردیم و ۴۰۰ پرونده به تخلفات اداری ارسال کردیم که جمعا ۶۵۱ نفر به مرجع قضایی و تخلفات اداری ارسال شدند.

بازرس کل استان گیلان همچنین ادامه داد: ۸۱ نفر از این تعداد مدیر و شهردار بودند که به مرجع قضایی معرفی شدند و ۱۲۷ مدیر و شهردار به تخلفات اداری معرفی شدند.

مسرور افزود: از این تعداد ۶۵۱ نفر، ۲۲۶ نفر غیر از مدیر به مرجع قضایی معرفی شدند و بین ۶۰ تا ۶۵ درصد از پرونده‌هایی که ارسال می‌کنیم منجر به محکومیت قطعی می‌شود.

نیروهای سالم‌ موجود در ادارات بسیار بیشتر از متخلفان هستند

مدیرکل بازرسی استان گیلان تاکید کرد: مطمئن باشید نیروهای سالم‌ موجود در ادارات بسیار بیشتر از کسانی است که تخلف کرده‌اند و نباید در این زمینه از انصاف عدول کنیم.

مسرور گفت: در سال ۱۴۰۰ از ۶۸ نفری که برایشان رای صادر شده است ۳۱ نفر محکومیت قطعی گرفتند و ۱۵۱ نفر که به تخلفات اداری ارسال کردیم ۱۱۲ نفر محکومیت دریافت کردند.

مدیرکل بازرسی گیلان در سال ۱۴۰۰ احکام ۵ مدیرکل قطعی و اجرا شد، گفت: برخی پرونده‌ها همچنان در جریان است.

سلب مالکیت ۴۰ معدن

مسرور با اشاره به اینکه اینگونه نیست که ما فقط به دنبال حبس و بازداشت باشیم، گفت: در سه سال اخیر بالغ بر ۳۳ هکتار اراضی در شهرک‌های صنعتی را خلع ید کردیم که ارزش آن بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان بوده است.

وی گفت: بالغ بر ۴۰ مورد معادن به ارزش بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان سلب مالکیت شد و به صمت تحویل داده شد همچنین ۲۲ پروانه ساختمانی جعلی در محلات پستک و آلمان کشف شد که ارزش آن بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان بوده است.

مدیرکل بازرسی گیلان همچنین ادامه داد: یکی از دغدغه‌های ما اراضی ملی است که بالغ بر ۹۰۰ هکتار اراضی ملی ما در طول سه سال رفع تصرف صورت گرفته است‌.

وی با بیان اینکه کارخانه رشت الکتریک تا سال ۹۸ رها شده بود، گفت: با تلاش‌های فراوان و شهامت توانستیم گزارشی در این زمینه انجام دهیم که اکنون در اختیار سازمان بازنشستگی کشوری است.

مسرور اظهار داشت: اگر تیزهوشی بازرسی و شهامت دستگاه قضایی نبود این کارخانه در حال معامله شدن بود و کاری بزرگ صورت گرفت.

وی احیای کارخانه پوشش را انقلابی بزرگ دانست، گفت: این کار بارقه‌ی امید را در گیلان ایجاد کرده است و سالن هشت هزار متری آماده افتتاح است و تا یک یا دو ماه دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید.

بازرس کل استان گیلان تصریح کرد: در این کار کارشناسان ما نظارت و راهنمایی فراوانی انجام دادند و کار کوچکی نبود که صورت گرفت و می‌توان با جذب سرمایه‌گذار سالن‌های این کارخانه را احیا کنیم‌.

وی واحدهای تملک‌ شده توسط بانک‌ها را یکی دیگر از مشکلات دانست و افزود: در دو سال اخیر توانستیم ۴ شرکت تولیدی را احیا کردیم‌ و به تحویل سرمایه‌گذاران دادیم و این روند نیز ادامه دارد.

چیزی به نام اتاق وی آی پی برای بازرسان در ادارات وجود ندارد

به گزارش دیارمیرزا، مسرور در خصوص خانه‌های سازمانی گفت: تنها نهادی که درگیر خانه‌های سازمانی بوده، بازرسی است و در این زمینه مشکلات زیادی نیز برای ما پیش آمده است.

وی با بیان اینکه همه چیز دست ما نیست، تصریح کرد: ما پیگیری بسیاری از این موارد را از جمله آموزش و پرورش و آب منطقه‌ای داشتیم اما نمی‌توانیم بیش از وظایف قانونی خود عمل کنیم.

بازرس کل استان گیلان تاکید کرد: ما باید مجموعه‌ها همگرایی داشته باشیم تا بتوانیم به حصول نتیجه برسیم.

وی با بیان اینکه چیزی به نام اتاق وی آی پی برای بازرسان در ادارات وجود ندارد، گفت: دستگاه‌ها تنها باید یک اتاق در اختیار بازرسان ما قرار گیرد و ما خودمان نیز نظارت می‌کنیم و نمی‌گذاریم سوءجریانی رخ دهد.

مدیرکل بازرس گیلان ادامه داد: احتمال دارد یک اداره‌، اتاق زیبایی داشته باشد که در اختیار بازرسان ما قرار می‌دهند اما به معنای اشرافیت نیست و ما از امکانات موجود استفاده می‌کنیم و بحث نهار و غذا و… وجود ندارد.

طلب حلالیت بازرس کل گیلان؛ نه ویلایی دارم و نه زمین لب ساحلی

وی با بیان اینکه آخرین روزهای خدمت بنده است و از همه حلالیت می‌طلبم، گفت: هشت سال و پنج ماه سعی کردم خدمت صادقانه‌ای انجام دهم.

مسرور گفت: فعلا قاضی دادگستری هستم و جلسه آخری هست که در خدمت خبرنگاران خواهم بود.

مدیرکل بازرسی گیلان با بیان اینکه بنده نه ویلایی دارم نه زمینی لب ساحل، همچنین گفتند که ویلایی در طاهرگوراب دارم که آن هم دروغ بود بلکه بنده داشتم به ساخت مسجدی کمک می‌کردم، گفت: ساخت مجتمع رفاهی برای پرسنل و کارمندان کار بدی نیست و کسانی که از مجتمع رفاهی ما استفاده می‌کنند من را دعا می‌کنند.

وی گفت: من در امین آباد زمینی ندارم و زمین برای سازمان بود که با اذن مسوولین قضایی با رعایت تمام محدودیت‌ها ساختیم و سند آن نیز برای دولت فقط بهره‌بردار آن سازمان بازرسی است.

مسرور گفت: این پروژه با حداقل هزینه و با استفاده از بودجه کشوری است و به هیچ وجه آن را اجاره نمی‌دهند.

واکنش مسرور به رتبه گیلان در زمینه فساد اداری

بازرس کل استان گیلان با اشاره به اینکه ما در کشور ما هیچ دستگاهی وجود ندارد که سلامت اداری را مورد ارزیابی قرار دهد، گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس تحقیقاتی از طریق آماری و پیمایشی انجام می‌دهد.

وی افزود: تحقیق در خصوص امنیت سرمایه گذاری به صورت پیمایشی و آماری توسط مرکز پژوهش‌های مجلس هفت آیتم را مورد بررسی قرار می‌دهد.

مسرور همچنین ادامه داد: گیلان در این هفت آیتم یعنی حمایت‌های دولت رتبه ۲۷ است، ثبات اقتصادی کلان گیلان ششم است، در بخش شفافیت و سلامت اداری گیلان در رتبه ۱۳ قرار دارد در تضمین حقوق مالکیت گیلان ۱۸ است، در فرهنگ وفا به عهد و صداقت گیلان ۲۲ است، ثبات قانون رتبه ۲۵، مصونیت جان و مال شهروند از تعرض گیلان ۲۰ است که هیچ کجای آن چنین آماری وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ما در این تحقیقات در بسیاری از آیتم‌ها از گیلان و اصفهان بالاتر هستیم، گفت: از آمار موجود دفاع نمی‌کنم زیرا شأن مردم گیلان نیست، اما این آمار که ما در سلامت اداری در رتبه آخر هستیم از کجا آمده است!؟

بازرس کل گیلان با بیان اینکه این صحبت‌ها آسیب‌های زیادی برای ما دارد که هم سبب خودتحقیری و هم سبب فرار سرمایه‌گذار می‌شود، اظهار داشت: اگر کسی به گزارش مجلس استناد کرده است، اینگونه نیست و اگر از جای دیگر گفته می‌شود، مشخص شود آن دستگاه اعلام کننده این آمار کیست!؟

Share