هشدار درباره «کاهش سرانه مصرف‌ غذایی مردم»

سعید جلیلی به رئیسی برنامه «سبد غذایی مطلوب‌ایرانیان» ارائه داد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: براساس مبانی دینی، عقلی، اخلاقی و طبق قانون‌اساسی، تامین خوراک و برطرف نمودن محرومیت در زمینه تغذیه از کارویژه‌های مجموعه نظام و دولت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از باشگاه خبرنگاران، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدای جلسه‌ای با حضور مسئولان وزارت کشاورزی با موضوع بررسی برنامه سبدغذایی مطلوب‌ایرانیان گفت: از سال ۹۷، ده‌ها میلیارد دلار به ارز ترجیحی تخصیص داده شد، اما نه تنها سبد غذایی مردم به شکل مطلوب تامین نشد بلکه به آن آسیب جدی رسید و سرانه مصرف‌غذایی آحاد جامعه کاهش پیدا کرد.

سعید جلیلی همچنین گفت که طبق نظر کارشناسان، متوسط نیاز غذایی روزانه هریک از آحادجامعه ۲۵۷۸ کیلوکالری است که دولت باید برنامه‌ای برای تامین آن داشته باشد؛ با درنظر گرفتن جنبه‌های کشاورزی، اقتصاد، نظام‌سلامت و اجرایی برنامه‌ای تحت عنوان «سبدغذایی‌مطلوب‌ایرانیان» حداقل در ۱۳ قلم کالا تنظیم شد و درابتدای کار دولت‌سیزدهم این برنامه به معاون‌اول رئیس‌جمهور و وزیرکشاورزی ارائه شد تا درصورت لزوم در لایحه بودجه ۱۴۰۱ استفاده شود.

برنامه سبدغذایی مطلوب‌ایرانیان، برنامه سه لایه‌ای جلیلی برای تامین استاندارد غذایی خانوار ایرانی در دوران انتخابات سال ۱۴۰۰ بود. این برنامه سال گذشته و در ایام انتخابات مطرح و در آغاز به‌کار دولت‌سیزدهم، در جلسات جداگانه‌ای به وزیرکشاورزی و معاون‌اول رئیس‌جمهور ارائه شد.

برنامه سبد غذایی مطلوب‌ایرانیان در ابتدای سال‌جاری نیز مجددا برای رئیس‌جمهور ارسال شد که پس از دستور ایشان به وزارت‌جهادکشاورزی جلسه‌ای باحضور مسئولان این وزارت برای بررسی این طرح برگزار شد.

در برنامه سبد مطلوب غذایی پیشنهادی برای ایرانیان، سیزده قلم کالا جهت تامین حدود دو هزار و پانصد کیلو کالری انرژی در روز تعریف شده که از جمله آن‌ها نان، برنج، گوشت سفید، گوشت قرمز، تخم مرغ، لبنیات، ماکارونی، روغن، شکر، میوه و سبزی است. در این طرح، مردم به سه دسته تقسیم می‌شوند.

اقشار کمتر برخوردار جامعه دسته اول را تشکیل میدهند که تمام این سبد به آن‌ها ارائه میشود؛ به دسته دوم بخشی از این سبد داده می‌شود و آن کالاهایی است که در تأمین آن مشکل دارند؛ کما اینکه در سال‌های اخیر تأمین مواد پروتئینی مانند گوشت قرمز و سفید برای اقشار متوسط هم سخت بود. بخش سوم که به لحاظ کمی تعداد کمتری از جامعه هستند و از توانمندی لازم برای خرید تمام این سبد برخورداند، به آن‌ها در این زمینه خدماتی ارائه نمی‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت که باتوجه به تحولات چندماه گذشته به‌ویژه در حوزه موادغذایی، مجددا این طرح جهت بهره‌برداری لازم برای رئیس‌جمهورمحترم ارسال شد؛ براساس مبانی دینی، عقلی، اخلاقی و طبق قانون‌اساسی، تامین خوراک و برطرف نمودن محرومیت در زمینه تغذیه از کارویژه‌های مجموعه نظام و دولت است.

Share