سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان خبر داد:

رصد و پایش مبادی ورودی و مرزی گیلان پیشگیری از ورود ویروس آبله میمونی

اسماعیل نورصالحی با بیان اینکه تاکنون هیچ موردی از ابتلا به آبله میمونی در کشور و استان دیده نشده گفت: مبادی ورودی و مرزی استان با حساسیت و جدیت بیشتر برای پیشگیری از ورود ویروس آبله میمونی رصد و پایش می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه تاکنون هیچ موردی از ابتلا به آبله میمونی در کشور و استان دیده نشده گفت: مبادی ورودی و مرزی استان با حساسیت و جدیت بیشتر برای پیشگیری از ورود ویروس آبله میمونی رصد و پایش می‌شود.

اسماعیل نورصالحی در جلسه‌ی وبیناری با مدیران شبکه‌های بهداشت و درمان و کارشناسان گروه پیشگیری و مقابله با بیماری‌های واگیر شهرستان‌ها با اشاره به اهمیت آمادگی پیش از بروز هر بیماری ویروسی در استان اظهار کرد: آبله میمونی یک بیماری ویروسی است که طی روزهای گذشته در برخی کشورها افرادی را مبتلا و آلوده کرده و با توجه به بروز این بیماری و هشدارهای سازمان بهداشت جهانی، آمادگی همه‌ی استان برای پیشگیری از ورود این ویروس به کشور و استان ضروری است.

وی افزود: تاکنون هیچ موردی از ابتلا به ویروس ابله میمونی در کشور و استان دیده نشده و تمرکز کشور و استان بر روی پیشگیری است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه با بیان اینکه انتقال ویروس آبله میمونی از طریق تماس نزدیک با افراد مبتلا، سطوح آلوده به ویروس و تماس جنسی اتفاق می‌افتد گفت: عدم واکسیناسیون و تماس نزدیک با افراد آلوده منجر به ابتلا و شیوع بیماری ابله میمونی می‌شود.

به گفته‌ی وی آغاز بیماری ابله میمونی با بروز تب است و پس از آن با بثورات جلدی از صورت فرد مبتلا ادامه می‌یابد.

دکتر نورصالحی بر رصد و پایش تمامی مبادی مرزی استان تاکید کرد و افزود: در حال حاضر در مبادی مرزی استان رصد و پایش دقیقی از افرادی که قصد ورود به کشور و استان را دارند انجام می‌پذیرد و در صورت مشاهده‌ی افراد مشکوک، قرنطینه‌ی آن‌ها و اخذ آزمایش از افراد مشکوک به سرعت صورت می‌گیرد.

در ادامه‌ی جلسه‌ی فوق با مدیران شبکه‌های بهداشت و درمان و کارشناسان حاضر، توضیحاتی درباره‌ی علائم بروز بیماری و تشخیص ابله میمونی و چگونگی انجام آزمایش‌های تخصصی از افراد مشکوک به ابتلا به این بیماری ذکر شد. همچنین در بخش دوم این جلسه، بر رصد بیشتر در حوزه‌ی سلامت محیط و کار در سطح استان و همینطور افزایش راهکارهای درآمدزایی در حوزه‌ی بهداشت استان تاکید شد.

Share