سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان خبر داد؛

رشت پایلوت اجرای طرح نان کارتی در گیلان است | اجرای طرح از ۱۶ خرداد

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان با اشاره به اجرای طرح اصلاح پرداخت یارانه نان از ۱۶ خرداد ماه در استان، گفت: شهرستان رشت به عنوان پایلوت این طرح انتخاب شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سید محمد اسحاقی، با اشاره به مهمترین تغییرات در نحوه پرداخت یارانه ها، اظهار کرد: دولت سیزدهم برای سیاست های کلی خودش سند تحول تهیه کرده و در این سند تحول به چند اصل پرداخته که مهمترین آنها عدالت محوری، فسادستیزی و مردم پایه بودن است. در واقع نگاه دولت به میدان داری مردم با پیشتازی جوانان برای اقامه عدل و قسط است.

وی بحث مربوط به ارز ترجیحی را یک بحث مفسده انگیز دانست که موجب قاچاق کالا در این حوزه می شد و تصریح کرد: دولت در یک اقدام شجاعانه تصمیم به اصلاح نظام پرداخت یارانه ها گرفته؛ این در حالی است که عبارت «حذف یارانه ها» و «حذف ارز ترجیحی» درست نیست، زیرا دولت آمده نظام پرداخت یارانه را اصلاح کرده و به جای اینکه یارانه را به واردکننده پرداخت کند، او را در آخر زنجیره قرار داده و یارانه را به مردم می دهد، یعنی شیوه و روش پرداخت یارانه ها تغییر کرده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان در گفت و گوی ویژه خبری باران، با بیان اینکه چهار قلم کالای اساسی از طریق کالابرگ الکترونیکی تهیه خواهد شد، گفت: یارانه نان نیز مستقیم در اختیار مردم قرار می گیرد.

اسحاقی با اشاره به زمان اجرای اصلاح پرداخت یارانه نان در استان گیلان، خاطرنشان کرد: تاکنون در هیچ استانی اصلاح پرداخت یارانه نان محقق نشده و دولت در استان های زنجان و قزوین و از ۱۶ خرداد در گیلان زیرساخت های لازم برای اصلاح پرداخت یارانه نان را ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه گیلان از استان های پیشتاز در ایجاد زیرساخت های اصلاح پرداخت یارانه نان است، افزود: از ۱۶ خرداد سال جاری کارتخوان های الکترونیکی را در اختیار کلیه نانوایی های شهرستان رشت به عنوان پایلوت قرار می دهیم و یارانه نان را به نانوا پرداخت می کنیم که معادل ۱۵ درصد فروش نان است. در واقع دولت یارانه را به نانوا پرداخت می کند و برای مردم هیچگونه افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

معاون اقتصادی استاندار گیلان، خرید نان را صرفا از طریق کارتخوان دانست و بیان کرد: اصلاح پرداخت یارانه در نانوایی های سنتی خواهد بود و هیچگونه رد و بدل نقدینگی در نانوایی ها نخواهیم داشت؛ البته نان های حجیم براساس عرضه و تقاضای بازار قیمت گذاری می شوند.

وی با اشاره به فعالیت ۴۰۹۵ نانوایی در استان گیلان و دریافت کد شاپرک توسط ۲۵۳۳ نانوایی و اتصال به بانک سپه، یادآور شد: کارشناسان صمت و جهاد کشاورزی به نانوایی ها مراجعه می کنند و دستگاه کارتخوان مجهز و به روز را رایگان در اختیار نانوایان قرار می دهند.

اسحاقی، در پاسخ به این سوال که «آیا نان سهمیه بندی می شود؟»، تاکید کرد: هیچگونه تغییری در نحوه خرید نان به جز استفاده از کارت بانکی و کارتخوان نخواهیم داشت و هرگونه خرید نان به کد ملی سرپرست خانوار لینک می شود و سرانه برای خانوار در نظر نگرفتیم. البته تراکنش ها قابل رصد و شناسایی بوده و صرفا برای جلوگیری از هدررفت آرد و نان که مبالغ هنگفتی است، این طرح را اجرایی می کنیم.

معاون اقتصادی استاندار گیلان، کارتخوان ها را مجهز به سیمکارت دانست و بیان کرد: در صورت قطعی اپراتور به ویژه در روستاها، دستگاه به صورت خودکار بر روی اپراتور دیگری سوییچ می شود.

وی با بیان اینکه آرد توزیع شده در اردیبهشت بیشتر از فروردین و در فروردین بیشتر از اسفند بوده است، خاطرنشان کرد: با اصلاح نظام یارانه ها دیگر امکان آردفروشی برای نانوا وجود ندارد و نانوایی ها به تعداد نان های فروخته شده یارانه دریافت می کنند و لذا پخت نان با کیفیت مناسب همراه خواهد بود و شاهد رقابت پذیری هستیم.

اسحاقی، در پاسخ به این سوال که «آیا کمیت و کیفیت نان کاهش می یابد؟»، متذکر شد: تحت هیچ شرایطی کمیت نان کاهش پیدا نمی کند و از آنجایی که فروش نان ملاک دریافت یارانه خواهد بود، کیفیت نان نیز افزایش می یابد و بانک سپه در انتهای شب اقدام به واریز یارانه به حساب نانوا می کند.

وی از نظارت مستمر بر بازار خبر داد و گفت: آرد صنف و صنعت آزاد شده و لذا شاهد ایجاد عرضه و تقاضا هستیم و نرخ مصوب خواهیم داشت. نان های حجیم و کیک ها و کلوچه ها نیز آرد یارانه ای دریافت نمی کنند لذا قیمت و کیفیت در حال رصد است و نظارت بیشتر می شود.

Share