در سایه بی ثباتی در بازار؛

نظارت های بی اثر و بازدیدهای بی فایده | جریمه واحدهای صنفی؛ از جیب مردم به خزانه دولت

چند نرخی بودن قیمت کالاهای اساسی گلایه شهروندان را از بی اثر بودن نظارت ها و وعده های عملی نشده مسئولان عل رغم بازدیدهای پی در پی آنها از سطح بازار در پی داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، درحالی افزایش چند برابری قیمت‌ها، چند نرخی بودن کالاها سبب سرگردانی و گلایه شهروندان شده است که شاهد عدم تأثیرگذاری نظارت و بازرسی و تاکیدات مسئولان در زمینه کنترل بازار هستیم.

بازدیدهای بی ثمر و تاکیدات عملی نشده

اسدالله عباسی روز گذشته در دومین روز از ماه مبارک رمضان، با همراهی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری و شماری از رئیسان سازمان‌ها و مدیران کل دستگاه‌های عضو ستاد تنظیم بازار، از بازار بزرگ شهر رشت و چند فروشگاه عرضه اقلام اساسی و نانوایی، به صورت سرزده بازدید و از نزدیک، با فروشندگان گفت وگو و از مردم، میزان رضایت آنان از عرضه کالا را پرس و جو کرد.

وی پس از این بازدید با تأکید بر لزوم بررسی عرضه کالاها به مردم مطابق با قیمت مصوب بیان داشت: باید زمینه ای فراهم شود مردم برای تهیه اقلام مورد نیاز خود در همه ایام از جمله ماه مبارک رمضان، نگرانی نداشته باشند و در صورت مشاهده تخطی از این امر، با فرد یا صنف خاطی، مطابق با قانون برخورد شود.

استاندار گیلان با اشاره به تداوم بازرسی های میدانی مسئولان و تاکید وی در جلسه کارگروه تنظیم بازار استان بر این مهم اظهار کرد: تأکید دارم که همه دستگاه‌های نظارتی و نهادهای متولی، در موضوع تنظیم بازار، ورود جدی داشته باشند تا مردم، با آرامش خاطر کالاهای مورد نیاز خود را تهیه کنند.

وی با تصریح اینکه باید زمینه ای فراهم شود تا مردم برای تهیه اقلام، نگرانی نداشته باشند، ادامه داد: جلب رضایت شهروندان، امری با اهمیت است بویژه آنکه در ماه مبارک رمضان، مردم برای این ماه کالاهایی را بیشتر مصرف می کنند که بایستی بر بازار، بیش از پیش، نظارت شود.

 استاندار گیلان با بیان اینکه بایستی امور را برای مردم روان و آسان کنیم و کالاها با قیمت منطقی و مناسب در اختیار مصرف کننده قرار گیرد، افزود:  اقلام اساسی که مورد نیاز روز مره مردم بویژه در ماه مبارک رمضان است، قیمت گذاری شده و در بازدید امروز، با دو واحد صنفی که شکر را گران تر می فروختند، از مجرای قانونی برخورد می شود.

عباسی با ابراز رضایت از کاسبان شریف بازار رشت و تصریح اینکه مسئولان متولی در صحنه هستند، گفت: لازمست گشت های تعزیزاتی از مکان های مختلف سرکشی کرده و اجازه ندهند افراد فرصت طلب سواستفاده کنند.

وی یادآور شد: در خصوص چند قلم از اجناس دستور دادم مسئولان مربوطه، صبح فردا به میدان تره بار بروند و حلقه ها و زنجیره های تولید تا عرضه را بررسی کنند تا این قیمت متعادل و متوازن شود.

عباسی گفت: نباید اجازه دهیم فرد یا افرادی در قالب کاسب یا صنف خاصی، مردم را با عرضه کالاهای نامرغوب و یا گران تر از حد متعارف، ناراضی کنند.

جریمه واحدهای صنفی؛ از جیب مردم به خزانه دولت

اظهارات استاندار گیلان درحالی صورت می گیرد که اقلام پر مصرف در هر مغازه به یک قیمت فروخته می‌شود و مشخص نیست اگر به گفته مسئولان گیلان در تولید بسیاری از محصولات مثل مرغ و یا گوشت حرف‌های زیادی برای گفتن در سطح کشور دارد و یا استان از ذخیره مناسبی از کالاهای اساسی برخوردار بوده، گرانی و تفاوت قیمت ها از کجا سرچشمه می گیرد؟!

مردم انتظار دارند وعده‌های مسئولان در سطح بازار و قیمت کالاها به صورت عملی دیده شود وگرنه وعده کاهش قیمت و تأمین اقلام اساسی کار راحتی بوده و هرکسی می تواند وعده بدهد.

چندی پیش بود که “مدیرکل صمت گیلان در کارگروه تنظیم بازار استان از جریمه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی متخلفین در بازار گیلان در ایام نوروز خبر داد و گفت: ۸۴۵ واحد تولیدی و صنفی در گیلان در جریان بازرسی ها جریمه شدند”.

اما آنچه که محرز است عدم تاثیرگذاری این جریمه ها و برخورد وعده داده شده با متخلفین است؛ چرا که این نوع برخوردها اگر ثمری داشت دیگر شاهد گرانفروشی نمی بودیم.

از سوی دیگر به نظر می رسد تنها برنده جریمه اصناف متخلف صرفا دولت است، زیرا مبالغ پرداختی به حساب دولت واریز می شود و تنها مردم هستند که  به دلیل ناتوانی مسئولان هزینه بشتری برای خرید کالا و خدمات پرداخت کرده اند.

Share